Cultuur, Jeugd, Sport en Media Voorlopige opname van roerende goederen in de lijst van het cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap Bij besluit van de Vlaamse minister van Leefmi

Voorlopige opname van roerende goederen in de lijst van het cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap

Bij besluit van de Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, van 8 april 2011, betreffende de voorlopige opname van roerende goederen in de lijst van het roerend cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap wordt bepaald :

Artikel 1. De volgende roerende goederen worden als voorlopige maatregel opgenomen in de Lijst van het roerend cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap in hoofdafdeling 1, individuele voorwerpen; afdeling 3, cultuurhistorisch erfgoed :

  1. a) korte beschrijving : Albrecht Pfister (?), 36-regelige Gutenbergbijbel, vóór 1460, drukwerk, 3 volumes in folio, papier; b) motivatie : de 36-regelige Gutenbergbijbel is de tweede bijbel die in Europa werd gedrukt en dus van groot historisch belang als één van de oudste werken met losse letters. Als exponent van deze uitvinding die de toenmalige maatschappij op revolutionaire wijze veranderde, staat de cultuurhistorische waarde ervan buiten kijf. Het hier beschermde exemplaar was een geschenk van de Saksische Augustijnen van Nürnberg aan hun medebroeders in Antwerpen ter gelegenheid van de oprichting van een nieuw klooster in 1514. Deze bijbel is één van de oudste gedrukte werken aanwezig in een Belgische instelling. Het is het enige document in Vlaanderen dat stamt uit de periode van de uitvinding van de boekdrukkunst en met het oorspronkelijke lettermateriaal van Joannes Gutenberg gedrukt is. Bovendien is het één van de mooist bewaard gebleven exemplaren ter wereld van deze zeldzame Bijbeleditie. Deze Gutenbergbijbel is een unieke bron voor de studie van de geschiedenis van de typografie en andere elementen van het gedrukte boek zoals het papier, de gebruikte inkt, de rubricering en de boekband. De gebruikte afwerking van de gedrukte tekst met getekende initialen, rubricering en pentekening in een periode waarin het gedrukte boek het handschrift nog imiteerde, geeft het boek eveneens op artistiek vlak een bijzondere waarde. c) bewaarplaats : Museum Plantin-Moretus/Prentenkabinet, Antwerpen; d) eigendomssituatie : overheidsbezit; 2° a) korte beschrijving : Laurentius (scriptor), diverse miniaturisten, Wenceslasbijbel of Bijbel van Konrad Vechta, 1402 - 1403, handschrift op perkament, 2 volumes van elk 49 X 35 cm, 210 miniaturen; b) motivatie : het handschrift is van uitzonderlijke cultuurhistorische en artistieke betekenis voor de Vlaamse Gemeenschap. De miniaturen tonen naast Bijbelse taferelen allerlei voorstellingen van het dagelijkse leven uit de middeleeuwen en zijn daardoor ook vanuit cultuurhistorisch standpunt bijzonder waardevol. Het is een prachtig voorbeeld van de Boheemse miniatuurkunst uit de vroege 15e eeuw en heeft daardoor een uitgelezen ijkfunctie met andere verluchte handschriften uit Vlaanderen. Door een vergelijking van de verschillende miniaturen kan de continue wisselwerking tussen de verschillende stijlen aan de middeleeuwse Europese hoven beter gedocumenteerd worden en kan de hoogstaande Vlaamse miniatuurkunst vergeleken worden met andere productiecentra. Bijzonder aan dit handschrift is niet alleen de rijke verluchting, maar ook het feit dat het nooit werd voltooid. In het tweede deel werden de miniaturen niet meer volledig uitgewerkt en naarmate men meer naar het einde komt ontbreken meer en meer elementen. Dit biedt de mogelijkheid om de techniek van de verschillende kunstenaars beter te documenteren. Dit luxe handschrift is van onschatbare waarde voor de geschiedenis van de miniatuurkunst. Het is in Vlaanderen het enige bewaarde handschrift dat deze artistieke traditie uit Bohemen zo buitengewoon vertegenwoordigt; c) bewaarplaats : Museum Plantin-Moretus/Prentenkabinet, Antwerpen; d) eigendomssituatie : overheidsbezit;3° a) korte beschrijving : Vergilius Bononiensis, Plan van Antwerpen (Urbs Antverpiae), 1565, gedrukt door Gillis Coppens van Diest, iIngekleurde houtsnede op papier, 120 X 265 cm; b) motivatie : dit plan van Antwerpen van Vergilius Bononiensis heeft voor de Vlaamse Gemeenschap een belangrijke cultuurhistorische, historische en artistieke betekenis. Het is een uniek zicht op de metropool Antwerpen op het hoogtepunt van haar economische macht in de 16e eeuw en is een visuele getuige van haar toenmalige expansie met de net opgerichte gebouwen en infrastructuur zoals de net voltooide stadomwalling, het stadhuis, de nieuwe beurs, het Hessenhuis en de Nieuwstad met het Hanzehuis. Door de prominente positie van de militaire infrastructuur presenteert de stad zich ook als het meest moderne militaire bolwerk van de Nederlanden. Voor de geschiedenis van de stad in de 16e eeuw is het plan daarom van onschatbaar belang. Ook op artistiek vlak heeft dit plan een bijzondere waarde als monumentale ingekleurde houtsnede. Het is het eerste plan dat Antwerpen in vogelvlucht vanuit het oosten beschouwt. Deze cartografische voorstelling met het accent op de nieuwe indrukwekkende omwalling van het gebastioneerde type symboliseert de macht van de Scheldestad. Als iconografisch document heeft dit plan slechts één tegenhanger in de 16e-eeuwse Nederlanden : het plan van Brugge van Marcus Geeraerts (1562). Op Europees vlak zijn er slechts enkele dergelijke stadsplattegronden bewaard. Tenslotte overtreft het plan van Virgilius Bononiensis alle voorafgaande plattegronden van Antwerpen in accuraatheid en qua afmetingen. Van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT