Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur « Hasselt-Genk » : fixation définitive de plan de modification partielle du plan de secteur « Hasselt-Genk » sur le territoire des

Département de l'Environnement et de l'Infrastructure

Plan de secteur « Hasselt-Genk » : fixation définitive de plan de modification partielle du plan de secteur « Hasselt-Genk » sur le territoire des communes d'Alken, As, Beringen, Diepenbeek, Genk, Halen, Ham, Hasselt, Herk-de-Stad, Heusden-Zolder, Leopoldsburg, Lummen, Opglabbeek, Tessenderlo, Zonhoven et Zutendaal

Un arrêté du Gouvernement flamand du 6 octobre 2000 fixe définitivement le plan y annexé de modification partielle de l'arrêté royal du 3 avril 1979 portant fixation du plan de secteur « Hasselt-Genk » pour des parties des feuilles telles que comprises dans les annexes 1re à 17 et pour les prescriptions urbanistiques complémentaires telles que comprises dans l'annexe 18 au présent arrêté du Gouvernement flamand.

Les cartes indiquant la situation physique et juridique existante appartenant aux parties non-normatives du plan de secteur fixé susvisé sont comprises dans les annexes 19 à 35 au présent arrêté.

Il y a lieu de dresser un plan particulier d'aménagement ou un plan d'exécution de structure spatiale pour la zone urbaine de développement à Hasselt (bassin du canal) et à Beringen (ancien terrain des mines) ainsi que pour le terrain local d'entreprises à Beringen et à As.

Le ministre flamand qui a l'aménagement du territoire dans ses attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté.

TRADUCTION

Streekcommissie. - Advies. - Gewestplan Hasselt-Genk

Advies over het besluit van de Vlaamse Regering en over de adviezen uitgebracht door de Bestendige Deputatie, de betrokken gemeenteraden en de ingediende bezwaarschriften.

Het dossier werd door de streekcommissie behandeld in vergadering van

21 februari 2000

28 februari 2000

6 maart 2000

13 maart 2000

20 maart 2000

27 maart 2000

10 april 2000

15 mei 2000

5 juni 2000

Pour la consultation du tableau, voir image

  1. Advies van de Commissie over het plangebied

    Voor het uitbrengen van een advies heeft de commissie de verschillende wijzigingen onderverdeeld in vier grote categorieën, die op hun beurt onderverdeeld worden in een aantal met name genoemde gebieden.

    Ter verduidelijking wordt voor ieder gebied het kaartblad vermeld.

    Pour la consultation du tableau, voir image

    1. Woon- en leefstructuren

      1.1. Gebieden voor stedelijke ontwikkeling

      1.1.1. Gebied voor stedelijke ontwikkeling Hasselt

      De commissie geeft een gunstig advies bij deze wijziging, doch vraagt dat bij de opstelling van het BPA voor dit gebied een bufferzone wordt voorzien naast de Demer om te beletten dat er gebouwen worden voorzien vlak bij de oever.

      1.1.2. Gebied voor handelsbeursactiviteiten

      Het wijzigen van de zone voor openbaar nut in een zone voor handelsbeursactiviteiten wordt positief geadviseerd. Met het oog op de organisatie van congressen, vraagt de streekcommissie de stedenbouwkundige voorschriften aan te passen in die zin dat de mogelijkheid wordt voorzien gebiedsgebonden congrestoerisme mogelijk te maken.

      1.1.3. Gebied voor stedelijke ontwikkeling te Genk.

      Het gebied voor stedelijke ontwikkeling op het grondgebied van de gemeente Genk wordt gunstig geadviseerd. De vraag van de gemeente Genk om de mogelijkheid te voorzien tot het ontwikkelen van grootschalige bedrijven binnen dit gebied wordt eveneens positief beantwoord.

      De streekcommissie adviseert daarom om voor de zone « stedelijke ontwikkeling » te Genk een apart stedenbouwkundig voorschrift op te maken met volgende inhoud :

      In deze zone zijn alleen werken en handelingen toegelaten in functie van de inrichting van een hoogwaardig bedrijventerrein. Dit hoogwaardig bedrijventerrein wordt opgebouwd op een aantal ontwikkelingsplateaus die zoveel mogelijk worden ingepast binnen het natuurlijk gegeven van het gesaneerde mijnterrein. Elk van deze plateaus wordt gethematiseerd.

      Enkel die bedrijven die een hoogwaardig imago nastreven en door hun architecturale vormgeving bereid zijn om een ruimtelijke samenhang te verwezenlijken worden toegelaten. Deze zone dient in zijn geheel en door de overheid te worden gepland.

      Andere bestemmingen zoals wonen,diensten,handel,gemeenschapsvoorzieningen en recreatie zijn toegelaten in functie van een grotere attractiviteit ten voordele van de gevestigde of te vestigen bedrijven. Voor de uitbouw van deze voorzieningen en woningen moet rekening gehouden worden met de principes van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en dient een maximale verwevenheid met het omliggend stedelijk gebied nagestreefd te worden. De te behouden mijngebouwen worden ruimtelijk en landschappelijk in de totale ontwikkeling van het bedrijventerrein geïntegreerd. De ontsluiting van het gebied met het openbaar vervoer dient optimaal te zijn. Het stedenbouwkundig concept zal hierop afgestemd zijn.

      In dit stedenbouwkundig voorschrift moet voorzien worden dat een realisatie van het plan op korte termijn mogelijk is.

      Zo kan de uitvoering gekoppeld worden aan een masterplan, opgesteld voor het volledige gebied, waardoor de samenhang van het geheel wordt gewaarborgd.

      De commissie is wel van oordeel dat de ontsluiting van bepaalde gebieden, zoals hier in Genk, aanleiding geeft tot problemen. De ontsluiting van grootschalige projecten dient immers op een hoger niveau te worden vastgelegd dan het project zelf. Via een BPA kan enkel voorzien worden in de aansluiting op het bestaande wegennet en zijn nieuwe aansluitingen niet mogelijk.

      Het gebied voor stedelijke ontwikkeling loopt nog voor een klein gedeelte door op het grondgebied van de gemeente As. Aan de oostzijde eindigt het evenwel aan de gemeentegrens. Over de grens is natuurgebied voorzien. De gemeente As heeft evenwel geen baat bij een dergelijke kleine oppervlakte stedelijke ontwikkeling.

      De commissie geeft dan ook een ongunstig advies voor het gedeelte stedelijke ontwikkeling en voor het naastgelegen natuurgebied op grondgebied van de gemeente As. Aangezien de gemeente een tekort aan kmo-gebied heeft, wordt geadviseerd deze gebieden om te zetten in KMO-zone in aansluiting met het reeds bestaande KMO-gebied aan de spoorweg.

      1.1.4. Gebied voor stedelijke ontwikkeling te Beringen.

      Deze wijziging wordt gunstig geadviseerd (Zie evenwel verder onder economische structuren).

      1.2. Zone voor openbaar nut (gevangenis) te Hasselt

      Deze wijziging wordt gunstig geadviseerd.

      1.3. Gebied voor woonwagenterrein.

      Het voorzien van een woonwagenterrein op de nu aangeduide plaats wordt ongunstig geadviseerd. Deze locatie is niet geschikt voor een woonwagenpark omwille van de nabijheid van het containerpark en het overslagstation.

      Een volledige sanering van het terrein is practisch onmogelijk, gezien de vroegere bestemming als stortplaats.

      1.4. Zone voor openbaar nut(ziekenhuis) te Genk.

      De commissie gaat akkoord met de voorziene uitbreiding van de zone voor openbaar nut ten behoeve van het Sint-Jansziekenhuis, op voorwaarde dat zuinig wordt omgesprongen met de ruimte en dat een uitbreiding naar het noorden enkel kan in geval van absolute noodzaak.

      De aanwezige natuur dient zoveel mogelijk gerespecteerd te worden.

      Volgens de landschapsatlas is dit een relictzone, gekenmerkt door het voorkomen van historisch stabiele bossen.

      1.5. Invulling zone voor openbaar nut te Diepenbeek.

      Deze zone werd afgebakend in een groter gebied voor openbaar nut en moet vestigingsmogelijkheden bieden voor research- en spin-off bedrijven aansluitend bij de L.U.C-campus Diepenbeek.

      Het gebied langs de Universiteitslaan en het reeds bestaande research-bedrijvenpark worden best bestemd als zone voor research-bedrijvenpark.

      Het zuidelijk gedeelte kan bestemd worden als gebied voor openbare nutsvoorziening, bedrijventerrein en groenzone ( voor de juiste afbakening wordt verwezen naar bijgevoegd ontwerp-structuurplan).

      Dit zuidelijk gebied mag evenwel pas worden aangesneden als het noordelijk gedeelte volzet is.

      Tussen beide gebieden wordt langs de Demer een parkzone voorzien.

      Voor de stedenbouwkundige voorschriften wordt verwezen naar de omschrijvingen nr. 1034 en 1043, zoals gebruikt voor andere gewestplannen.

      Carpoolparking

      De commissie geeft een gunstig advies bij deze wijziging. Daarbij wordt wel de vraag gesteld waarom andere reeds bestaande carpoolparkings niet worden opgenomen als zone voor openbaar nut.

      De gemeente Halen vraagt om op haar grondgebied eveneens een carpoolparking te voorzien aan de oprit van de E313.

      Vermits de reservatiezone voor de aanleg van de opritten is opgenomen in de herziening, zou hier een dergelijke parking kunnen voorzien worden, indien dit verkeerstechnisch mogelijk is.

      1.6. Herckenrode

      In de voorlopige vaststelling wordt een tamelijk groot gebied met en rond Herckenrode bestemd als zone met cultuurhistorische waarde. De Commissie merkt op dat de mooiste gebouwen buiten het voorgestelde gebied vallen, bovendien is een gedeelte van de dreef opgenomen en een deel niet.

      De commissie geeft een gunstig advies voor de invulling als cultuurhistorisch gebied, met uitzondering van het noordelijk gedeelte dat nu als parkgebied is voorzien.

      De commissie adviseert dit noordelijk gebied tot natuurgebied te bestemmen, rekening houdend met de kwetsbaarheid van dit gedeelte.

      De commissie vraagt eveneens dat bijzondere aandacht wordt besteed aan de parking, zowel wat de ligging als de inpassing in het landschap betreft.

    2. Buitengebiedstructuren

      2.1. Beekvalleien

      2.1.1. Vallei van de Bosbeek

      - De commissie brengt een ongunstig advies uit over de bestemming natuurgebied, zoals voorzien bij de voorlopige vaststelling.

      In dit gebied bevindt zich de sierplantenkwekerij "Florina", voor een groot gedeelte gelegen in agrarisch gebied.

      De voorziene wijziging dient daarom beperkt te worden tot het mijnverzakkingsgebied in het midden van de zone B, zoals aangeduid op bijgevoegd plan.

      Het westelijk gedeelte dient behouden als agrarisch gebied tot aan de servitudeweg aan de oostzijde van de daar gelegen boerderij (Marques-Grondelaers).

      De gronden in gebruik door Florina aan de oostzijde dienen eveneens als agrarisch gebied te worden behouden. Het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT