21 FEVRIER 2011. - Arrêté ministériel relatif à la demande d'agrément en tant que division du Contrôle médical et département du Contrôle médical. - Erratum

Aux pages 30665 et suivantes de l'arrêté ministériel susmentionné, publié au Moniteur belge du 26 mai 2011, les termes "division du Contrôle médical et département du Contrôle médical" ont été incorrectement traduits. En effet, ces termes doivent être traduits comme "sections et départements chargés de la Surveillance médicale" au lieu de "divisions et départements de Contrôle médicale".

Vous trouverez ci-dessous le texte néerlandais et la traduction française correcte.

21 FEBRUARI 2011. - Ministerieel besluit betreffende de erkenningsaanvraag voor afdelingen Medisch Toezicht en departementen Medisch Toezicht

De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 20;

Gelet op de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, artikel 40, § 3, vierde lid;

Gelet op het decreet van 17 oktober 2003 betreffende de kwaliteit van de gezondheids- en welzijnsvoorzieningen, artikel 5, § 4, artikel 6 en artikel 14;

Gelet op het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, artikel 20, artikel 21 tot en met 25, artikel 75bis ingevoegd bij het decreet van 20 maart 2009 en artikel 80, § 1, tweede lid, ingevoegd bij het decreet van 20 maart 2009;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 juli 1997 houdende uitvoering van het decreet van 25 februari 1997 betreffende de integrale kwaliteitszorg in de verzorgingsvoorzieningen, artikel 6, § 2 tot en met § 3, en artikel 7, § 1.

Gelet op het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk, artikel 36, tweede lid, 3°, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 20 februari 2002 tot wijziging van het koninklijk besluit van 27 maart 1998 wat betreft de verplichte forfaitaire minimumbijdragen uit hoofde van de prestaties van de preventieadviseurs van die diensten, en wat betreft de erkenning van die diensten, en tot wijziging van verscheidene reglementaire bepalingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk, artikel 13, § 2, eerste lid;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2009 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009, 4 december 2009, 6 juli 2010, 7 juli 2010, 24 september 2010 en 19 november 2010;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 betreffende de erkenning van afdelingen Medisch Toezicht en departementen Medisch Toezicht;

Gelet op het advies van Inspectie van Financiën, gegeven op 3 februari 2011,

Besluit :

HOOFDSTUK I. - Definities en toepassingsgebied

Article 1er. In dit besluit wordt verstaan onder :

  1. besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 : het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 betreffende de erkenning van afdelingen Medisch Toezicht en departementen Medisch Toezicht;

  2. dienst : een interne of externe dienst voor preventie en bescherming op het werk;

  3. wet van 4 augustus 1996 : wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk;

  4. effectief gepresteerde uren : het aantal gepresteerde uren in het jaar voorafgaand aan de erkenningsaanvraag op basis van de loonstaten of op basis van staten voor geleverde uren;

  5. werkgeversgroepen : de groepen A, B, C en D zoals bepaald in artikel 3, § 1 van het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk;

  6. comité : comité voor preventie en bescherming op het werk of een comité in de publieke sector met dezelfde bevoegdheid als een comité voor preventie en bescherming op het werk;

  7. Koninklijk besluit van 28 mei 2003 : koninklijk besluit van 28 mei 2003 betreffende het gezondheidstoezicht op de werknemers;

  8. NACE-code : de meest recente Belgische uitwerking van de NACE-activiteitennomenclatuur.

    Art. 2. Dit besluit geeft uitvoering aan artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009.

    HOOFDSTUK II. - De aanvraag tot erkenning als afdeling Medisch Toezicht

    Art. 3. Ter uitvoering van artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 bevat een aanvraag tot erkenning als afdeling Medisch Toezicht minstens gegevens over :

  9. de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk in het algemeen;

  10. de individuele personeelsleden van de afdeling Medisch Toezicht;

  11. de onderzoekseenheden waarop de afdeling Medisch Toezicht beroep doet;

  12. organisaties die beroep doen op de afdeling Medisch Toezicht;

  13. de activiteiten van de afdeling Medisch Toezicht;

  14. de organisatie en het beleid van de afdeling Medisch Toezicht.

    Art. 4. De gegevens, vermeld in artikel 3, 1° omvatten minstens :

  15. de naam van de dienst;

  16. het adres en de contactgegevens van de maatschappelijke zetel;

  17. ondernemingsnummer;

  18. een aanduiding van de gewenste territoriale of sectorspecifieke bevoegdheid;

  19. de statuten van de dienst;

  20. een organigram van de dienst en van de afdeling Medisch Toezicht;

  21. het strategisch plan van de externe dienst en de afdeling Medisch Toezicht.

    Art. 5. De gegevens, vermeld in artikel 3, 2° bevatten voor elk personeelslid minstens :

  22. de naam;

  23. de voornamen;

  24. een beschrijving van de diploma's;

  25. een aanduiding van het type contract en de duur van de verbintenis ervan;

  26. het aantal effectief gepresteerde uren;

  27. de datum van indiensttreding.

    Art. 6. De gegevens, vermeld in artikel 3, 3° bevatten minstens :

  28. het aantal onderzoekslokalen per type;

  29. het aantal exploitatiezetels dat beroep doet op elk type onderzoekslokaal;

  30. het hoofdstuk uit het kwaliteitshandboek, dat betrekking heeft op de onderzoekslokalen.

    Art. 7. De gegevens, vermeld in artikel 3, 4° bevatten minstens :

  31. het aantal aangesloten organisaties en exploitatiezetels ingedeeld volgens NACE-code en volgens de werkgeversgroepen;

  32. het aantal risico's waaraan werknemers in de aangesloten organisaties worden blootgesteld, per type risico en ingedeeld volgens de NACE-code;

  33. het aantal werknemers onderworpen aan het verplichte medisch toezicht in de aangesloten organisaties, met aanduiding van de periodiciteit van het gezondheidstoezicht, met indeling volgens de NACE-code;

    Art. 8. De gegevens, vermeld in artikel 3, 5° bevatten minstens :

  34. het aantal gezondheidsbeoordelingen, per type gezondheidsbeoordeling zoals bepaald in artikel 16 van het koninklijk besluit van 28 mei 2003 ingedeeld volgens de NACE-code;

  35. het aantal periodieke onderzoeken, ingedeeld volgens de NACE-code en volgens de periodiciteit;

  36. het aantal beslissingen van arbeidsgeneesheren, met aanduiding van de sector per NACE-code, met minstens de beslissingen aangaande :

    1. werk(post)aanpassing;

    2. tijdelijke en definitieve arbeidsongeschiktheid;

    3. de aangifte van beroepsziekten;

    4. de werkaanpassing tijdens zwangerschappen en lactatie;

    5. arbeidsongeschiktheid tijdens de lactatieperiode.

  37. het aantal vaccinaties, ingedeeld volgens de NACE-code, met betrekking tot :

    1. tetanus;

    2. tuberculose;

    3. hepatitis A;

    4. hepatitis B;

    5. adviezen in het kader van buitenlandse dienstreizen;

  38. het aantal te bezoeken werkplaatsen, opgesplitst per vereiste uitvoerder en ingedeeld volgens de NACE-code;

  39. het aantal werkplaatsbezoeken, met aanduiding van de uitvoerder en ingedeeld volgens de NACE-code, met ten minste het aantal bezoeken in het kader van :

    1. de oprichting van nieuwe werkposten;

    2. de aanschaf van persoonlijke beschermingsmiddelen;

    3. klachten of vragen;

    4. werkaanpassing;

    5. wettelijk verplichte bezoeken.

  40. het aantal metingen aangevraagd of uitgevoerd door de arbeidsgeneesheer, ingedeeld volgens de NACE-code, met aanduiding van het aantal :

    1. geluidsmetingen;

    2. klimaatsmetingen;

    3. trillingsmetingen;

    4. verlichtingsmetingen;

    5. metingen van de atmosfeer.

  41. het aantal exploitatiezetels met een comité volgens de indeling van de NACE-code;

  42. het aantal deelnames aan comités voor preventie en bescherming op het werk, ingedeeld volgens het type uitvoerder en de NACE-code;

  43. een beschrijving van de taken die afdeling Medisch Toezicht uitvoert of zal uitvoeren binnen de aangesloten ondernemingen in het kader van EHBO;

  44. een beschrijving van de taken die afdeling Medisch Toezicht uitvoert of zal uitvoeren binnen de aangesloten ondernemingen in het kader van medische check-ups;

  45. een beschrijving van de initiatieven van de afdeling Medisch Toezicht inzake gezondheidsbevordering, met aandacht voor de samenwerking met externe partners;

  46. een beschrijving...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT