Protocolakkoord met betrekking tot de zorgopvang voor patiënten met tuberculose Gelet op de specifieke bevoegdheden waarover de Federale overheid en de Overheden bedoeld in artikelen 128

Protocolakkoord met betrekking tot de zorgopvang voor patiënten met tuberculose

Gelet op de specifieke bevoegdheden waarover de Federale overheid en de Overheden bedoeld in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, hierna 'de Gemeenschappen' genoemd, beschikken op het gebied van het gezondheidsbeleid in het bijzonder voor wat activiteiten en diensten op het vlak van de preventieve geneeskunde betreft, overeenkomstig artikel 5, § 1, I, 1°, c) en 2° van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;

Overwegende dat de tuberculose een belangrijke bezorgdheid blijft voor de volksgezondheidsautoriteiten op nationaal en supranationaal vlak. De strijd tegen deze ziekte vergt een versterkte samenwerking en synergie tussen de verschillende overheden in ons land om de evolutie ervan beter te kunnen beheersen;

Daarom moet de strategie inzake preventie, prophylaxie en tenlasteneming zich conformeren met het globaal plan van de WGO, en worden geactualiseerd en aangepast aan de gegevens uit de ziektesurveillance en de resultaten van de gevoerde acties.

De TB-behandelingen hebben nog niet het verwachte niveau van succes behaald. Acties, zoals het casemanagement en de monitoring van de gegevens inzake outcome van de behandelingen, moeten dus versterkt worden. Het zijn voorwaarden conditio sine qua non om herval te voorkomen en nieuwe resistente kiemen te kunnen aanpakken.

De waakzaamheid moet eveneens toegespitst worden op de situatie waarbij tuberculose resistent is tov geneesmiddelen M/XDR TB waarvan de uitbreiding nog steeds niet onder controle is.

Het voorliggend plan wil alle krachten bundelen (experten, overheden, gezondheidsactoren, patiënten en betrokken verenigingen) om de efficiëntie van de te volgen acties te verhogen, voort te zetten en te consolideren, met als doel een gerichte detectie met het oog op een vroegtijdige diagnose en optimale verzorging van de patiënten;

Overwegende dat dit protocol tot stand is gekomen na een gezamenlijk overleg tussen de Federale Overheid en de Gemeenschappen;

  1. Achtergrond

    Het beleid inzake preventie en behandeling van tuberculose is aan een evaluatie toe. Deze problematiek wordt steeds dwingender, zoals blijkt uit de alarmerende incidentie van tuberculose in de Belgische grootsteden, waarbij de leeftijdsgroep onder de 5 jaar 4,6 % van de totale gemelde gevallen in 2011 vertegenwoordigt. Dit blijkt eveneens uit de recente publicatie van een 'road map' van de Wereldgezondheidsorganisatie met betrekking tot de beheersing en eradicatie van tuberculose en de vaststellingen die overgemaakt werden door de medische directeur van BELTA-TBnet.

    De Beleidscel van Minister Onkelinx heeft de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD VVVL) daarom verzocht om in het bijzonder na te gaan hoe een oplossing kan worden gevonden voor de moeilijk te behandelen tuberculosegevallen die geen acute hospitalisatie vergen maar ook niet ambulant kunnen worden behandeld.

    Volgens de VRGT, FARES en het Belgisch Nationaal Werk tot Bestrijding van de Tuberculose en de Respiratoire Aandoeningen is het wenselijk dat men overweegt opnieuw speciale opvangstructuren te creëren met mogelijkheid tot strikte isolatie in humane omstandigheden. Dergelijke diensten zouden in feite een substituut zijn voor de vroegere sanatoria.

    In dit kader was het opportuun om te onderzoeken of er werkelijk behoefte is aan gespecialiseerde opvangstructuren in referentieziekenhuizen verspreid over het land - rekening houdend met de epidemiologie, de zorgnoden en het verwachte aantal hospitalisatiedagen - en dit in functie van de organisatie van ambulante gecontroleerde vervolgzorg.

    Voor een aangepaste aanpak van tuberculose werd nadien verder overleg gevoerd tussen de federale overheden en de gefedereerde entiteiten in het kader van de Interministeriële Conferentie.

    Uit dit overleg blijkt de noodzaak van een totale aanpak, waarin zowel de preventie als de behandeling in zijn diverse vormen aan bod komt. Hierbij wordt de nood beklemtoond om de human resources en infrastructuur te versterken.

    In bijlage 1 wordt een overzicht gegeven van de epidemiologische gegevens die als achtergrond dienen voor onderhavig protocol.

  2. Preventie

    De preventiestrategie omvat vier elementen : 1) actieve screening van risicogroepen; 2) passieve screening (spontane consultatie); 3) contactonderzoek; en 4) Behandeling en opvolging van recent besmette contactpersonen.

  3. Actieve screening van risicogroepen

    Volgende risicogroepen worden actief gescreend :

    • Gedetineerden (bij binnenkomst, na 3 maanden en nadien jaarlijks);

    asielzoekers (bij asielaanvraag, na 6 en 12...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT