14 OKTOBER 2010. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende uitvoering van het decreet van 12 mei 2004 betreffende de registratie van wapenschilden van natuurlijke personen of familieverenigingen in de Franse Gemeenschap

De Regering van de Franse Gemeenschap,

Gelet op het decreet van 12 mei 2004 betreffende de registratie van wapenschilden van natuurlijke personen of familieverenigingen in de Franse Gemeenschap, inzonderheid op de artikelen 5, 10, 11, 12 en 14, tweede lid, gewijzigd bij het decreet van 30 april 2009;

Gelet op het advies van de Raad voor heraldiek en vlaggenkunde, gegeven op 29 januari 2010;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 16 juni 2010;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 15 juli 2010;

Gelet op het advies nr. 48.573/2/V/ van de Raad van State, gegeven op 23 augustus 2010 met toepassing van artikel 84, § 1, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke Kansen;

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1. In de zin van dit besluit wordt verstaan onder :

  1. « externe ornamenten » : helm, helmkleed, wrong, helmteken, wapenspreuk, met uitzondering van deze die aan de adel van het Rijk worden voorbehouden;

  2. « Minister » : de Minister bevoegd voor cultuur;

  3. « decreet » : het decreet van de Franse Gemeenschap van 12 mei 2004 betreffende de registratie van wapenschilden van natuurlijke personen of familieverenigingen in de Franse Gemeenschap;

  4. « bestuur » : de dienst cultureel erfgoed;

  5. « de aanvrager » : de persoon die een aanvraag om registratie van een wapen indient;

  6. « de Raad » : de Raad voor heraldiek en vlaggenkunde;

  7. « het oude wapen » : het wapen dat vroeger op het einde van het Ancien Régime werd gevoerd.

    HOOFDSTUK 2. - Procedure voor het registreren van een wapen en voor de wijziging, opheffing of vernietiging van de registratie van een wapen

    Afdeling 1. - Procedure voor het registreren van een wapen

    Art. 2. Elke aanvraag om registratie van een wapen wordt bij aangetekend schrijven aan het bestuur gericht, samen met de volgende gegevens :

  8. de volledige identiteit van de aanvrager;

  9. een woonplaatsattest van de aanvrager, uitgereikt door het gemeentebestuur van zijn woonplaats of, als het gaat om een familievereniging, de statuten en het huishoudelijk reglement;

  10. als de aanvrager een familievereniging is, die als een VZW opgericht is, de beslissing tot indienen van een registratieaanvraag die door het bevoegde orgaan wordt genomen;

  11. de beschrijving en een teken van het aangevraagde wapen alsook van de eventuele externe ornamenten;

  12. als de aanvraag betrekking heeft op de registratie van een nieuw wapen, de motivering van de inhoud en van de keuze van de emails van het betrokken wapen;

  13. voor het oude wapen, het bewijs van het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT