17 JULI 2009. - Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering

De Waalse Regering,

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 68, eerste lid;

Gelet op het decreet I van 7 juli 1993 betreffende de overheveling van de uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar het Waalse Gewest;

Gelet op het decreet II van 22 juli 1993 betreffende de overheveling van de uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 16 juli 2009;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 17 juli 2009;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat het besluit van de Waalse Regering van 26 augustus 2004 tot regeling van de werking van de Regering, zoals gewijzigd, niet meer op de huidige Regering toegepast kan worden;

Overwegende dat de Regering in staat moet worden gesteld om zo doeltreffend mogelijk te werken;

Overwegende dat deze bepalingen derhalve zo spoedig mogelijk in werking moeten treden;

Op de voordracht van de Minister-President;

Na beraadslaging,

Besluit :

Artikel 1. De Waalse Regering beraadslaagt op collegiale wijze volgens de consensusprocedure en bepaalt de beleidslijnen in de aangelegenheden die onder de bevoegdheid van het Gewest vallen, onverminderd de machtigingen die ze aan haar leden verleent.

Art. 2. § 1. De Waalse Regering beraadslaagt op geldige wijze over de geagendeerde items indien meer dan de helft van haar leden aanwezig zijn.

§ 2. De agenda wordt door de Minister-President vastgelegd.

§ 3. Behoudens behoorlijk verantwoorde dringende noodzakelijkheid, worden de volgende punten niet geagendeerd :

- de punten waarvoor het advies van de Inspectie van Financiën niet bijgevoegd is, behalve in de gevallen waarin haar advies niet vereist wordt of waarin ze het niet uitgebracht heeft binnen tien kalenderdagen na ontvangst van het volledige dossier;

- de punten waarvoor het akkoord van de Minister van Ambtenarenzaken niet bijgevoegd is, behalve in de gevallen waarin het niet vereist wordt of indien de Minister van Ambtenarenzaken zijn akkoord niet gegeven heeft binnen tien kalenderdagen na ontvangst van het volledige dossier;

- de punten waarvoor het akkoord van de Minister van Begroting niet bijgevoegd is, behalve in de gevallen waarin het niet vereist wordt of indien het minstens tien kalenderdagen voor de datum van de zitting van de Regering gevraagd wordt;

- de punten waarvoor het advies van de specifieke administratieve cel « duurzame ontwikkeling » niet bijgevoegd is, behalve in de gevallen waarin het niet vereist wordt of waarin de cel het niet uitgebracht heeft binnen tien kalenderdagen na ontvangst van het volledige dossier.

§ 4. De punten die niet op de agenda opgenomen zijn, worden niet in overweging genomen, behoudens behoorlijk verantwoorde dringende noodzakelijkheid.

§ 5. Een Minister kan elke zaak die onder een gedelegeerde aangelegenheid valt, ter sprake brengen.

§ 6. Een lid wiens afwezigheid gerechtvaardigd is, kan vóór de vergadering verzoeken om de verdaging van de bespreking van een punt.

Art. 3. § 1. De Waalse Regering beraadslaagt over elk ontwerp-decreet en elk ontwerp van regelgevend besluit, behoudens door de Waalse Regering verleende machtiging.

De Waalse Regering kan, op voorstel van haar Minister-President, een Minister van de Franse Gemeenschapsregering uitnodigen om haar zitting bij te wonen. De uitgenodigde Minister heeft de hoedanigheid van geassocieerde Minister en wordt niet in aanmerking genomen voor de beraadslagingsregels bedoeld in artikel 2.

§ 2. De Waalse Regering beraadslaagt over elk decreetsvoorstel opgenomen op de agenda van een Commissie van het Waals Parlement en kan over de amendementsvoorstellen beraadslagen.

Art. 4. De Regering richt een beperkt ministerieel comité op dat samengesteld is uit de Minister-President en uit de Vice-presidenten van de Waalse Regering. De leden van de Regering die functioneel belast zijn met de door het comité onderzochte dossiers worden van rechtswege uitgenodigd op het beperkt ministerieel comité.

Art. 5. § 1. De Regering neemt elk ontwerp van decreet betreffende de begroting van het Waalse Gewest aan en regelt de bestemming van de kredieten die de uitgaven van het Waalse Gewest moeten dekken.

§ 2. Elk kwartaal maakt de Minister van Begroting een volledig begrotingsoverzicht zowel voor wat betreft de vastleggingen en de ordonnanceringen als voor de ontvangsten en de uitgaven aan elk lid van de Waalse Regering over.

§ 3. Elke minister heeft rechtstreeks toegang tot de boekhouding der vastleggingen en ordonnanceringen wat betreft de aangelegenheden die onder zijn bevoegdheden vallen.

De Minister-President en de Vice-Presidenten hebben rechtstreeks toegang tot de boekhouding van alle vastleggingen en ordonnanceringen.

§ 4. Elk kwartaal wordt door de Minister van Begroting een volledige budgettaire toestand voor de basisallocaties en de programma's die gekenmerkt worden als overeenstemmend met de perimeter van het « plan Marshal 2.vert », wat de vastleggingen en de ordonnanceringen betreft, overgemaakt aan elk lid. De toestand bevat een bijlage die betrekking heeft op de investeringsprogramma's.

§ 5. De bevoegde vakminister maakt om de zes maanden een overzicht van de eventuele investeringsprogramma's van de instellingen van openbaar nut aan elk van deze instellingen over.

Art. 6. Indien het niet mogelijk is om de bepalingen betreffende de herverdeling van de basisallocaties ten uitvoer te leggen, wordt de Minister van Begroting ermee belast, samen met de bevoegde vakminister, het ontwerp van beraadslaging uit te werken en over te leggen met het oog op de machtiging van de vastlegging, de ordonnancering en de betaling van de uitgaven bij overschrijding van de gestemde kredieten of weigering van het visum van het Rekenhof.

Art. 7. De Waalse Regering beraadslaagt over elk ontwerp of voorstel tot oprichting, decentralisering, deconcentratie of herstructurering van de openbare diensten, organen en instellingen die belast zijn met de uitvoering van het gewestelijk beleid, met inbegrip van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT