5 OKTOBER 2007. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het beroepsprofiel van de leraar

De Vlaamse Regering,

Gelet op het decreet van 4 april 2003 betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen, inzonderheid op artikel 55ter, § 1, ingevoegd bij decreet van 15 december 2006;

Gelet op het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs, inzonderheid op artikel 18, § 1;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 29 september 1998 betreffende de beroepsprofielen van de leraren;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 10 april 2007;

Gelet op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad, gegeven op 31 mei 2007;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 10 september 2007, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming;

Na beraadslaging,

Besluit :

Artikel 1. Het beroepsprofiel van de leraar wordt vastgesteld, zoals bepaald in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 2. Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 september 1998 betreffende de beroepsprofielen van de leraren wordt opgeheven.

Art. 3. Dit besluit treedt in werking bij het begin van het academiejaar 2007-2008.

Art. 4. De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 5 oktober 2007.

De minister-president van de Vlaamse Regering,

K. PEETERS

De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming,

F. VANDENBROUCKE

Bijlage

Beroepsprofiel van de leraar

Typefunctie 1 : de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De leraar kan :

1.1 de beginsituatie van de lerenden en de groep achterhalen;

1.2 doelstellingen kiezen en formuleren;

1.3 de leerinhouden of leerervaringen selecteren;

1.4 de leerinhouden of leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod;

1.5 een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvorm bepalen;

1.6 in team leermiddelen kiezen, aanpassen en ontwikkelen;

1.7 een adequate leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep;

1.8 observatie of evaluatie voorbereiden;

1.9 observeren of het proces en product evalueren;

1.10 in overleg met het team zorgverbredingsinitiatieven uitvoeren en laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school;

1.11 het leer- en ontwikkelingsproces begeleiden in het Standaardnederlands.

1.12 omgaan met de diversiteit van de groep.

Typefunctie 2 : de leraar als opvoeder

De leraar kan :

2.1 samen met het team een positief...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT