14 NOVEMBER 2002. - Decreet tot organisatie van de vertegenwoordiging van de inrichtende machten van het gesubsidieerd onderwijs en van de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra (1)

De Raad van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen wat volgt :

Artikel 1. Artikel 1 van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, gewijzigd door de wet van 6 juli 1970 en door het decreet van 2 juni 1998, wordt vervangen door de volgende bepaling :

Artikel 1. Deze wet is van toepassing op het kleuter-, lager, secundair en hoger niet-universitair onderwijs

.

Art. 2. In artikel 5 van voormelde wet van 29 mei 1959 worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  1. het eerste lid wordt vervangen door de volgende bepaling :

    De fundamentele hervormingen van het onderwijs zijn het voorwerp van voorafgaand overleg tussen de Regering en de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs die zijn erkend door de Regering

    ;

  2. Het artikel wordt als volgt aangevuld :

    Wat het hoger niet-universitair onderwijs betreft, wordt het in het vorig lid bedoeld overleg rechtstreeks uitgeoefend door de inrichtende machten.

    Art. 3. In voornoemde wet van 29 mei 1959 wordt een artikel 5bis en een artikel 5ter toegevoegd, luidend als volgt :

    Art. 5bis. § 1. De Regering erkent als vertegenwoordigings- en coördinatieorgaan ieder orgaan dat beantwoordt aan de volgende voorwaarden :

    1° minstens 20 % van alle inrichtende machten uit de eerste drie van volgende categorieën doen toetreden tot eenzelfde net met eenzelfde karakter :

    a) inrichtende machten die scholen voor basisonderwijs, gewoon lager en kleuteronderwijs, organiseren;

    b) inrichtende machten die scholen voor gewoon secundair onderwijs inrichten;

    c) inrichtende machten die scholen voor bijzonder onderwijs inrichten;

    d) inrichtende machten die scholen voor sociale promotie inrichten;

    e) inrichtende machten die psycho-medisch-sociale centra inrichten.

    2° minstens 10 % van de inrichtende machten doen aansluiten, binnen dit net en met dit karakter, in minstens twee provincies en in het arrondissement van het Brussel-Hoofdstad en dit, voor elk van de drie categorieën in elk van de drie bovengenoemde administratieve zones;

    3° de inrichtende machten die scholen inrichten waar minstens 20 % van de schoolbevolking van dit geheel bestaat uit leerlingen die school lopen in het basisonderwijs, gewoon lager en kleuteronderwijs, in scholen voor gewoon secundair onderwijs en scholen voor bijzonder onderwijs, binnen dit net en met dit karakter aansluiten.

    In deze bepaling wordt verstaan onder inrichters van confessioneel onderwijs, de inrichtende machten die een of meerdere scholen inrichten waarvan het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT