23 NOVEMBER 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn

VERSLAG AAN DE VLAAMSE REGERING

Dames en heren,

Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn geeft uitvoering aan het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het OCMW-decreet van 19 december 2008. In het verslag aan de Vlaamse Regering bij dat besluit vindt u een uitgebreide toelichting bij dat besluit en de totstandkoming ervan. Dit verslag vervangt dat uit 2010 niet, maar geeft toelichting bij de wijzigingen die nu worden aangebracht. De artikelsgewijze toelichting hieronder komt dus bij of in de plaats van de artikelsgewijze toelichting in het verslag uit 2010. Voor een goed begrip moeten beide verslagen dus naast elkaar worden gelegd. Om het samenlezen te vergemakkelijken wordt in de artikelsgewijze toelichting ook aangegeven of de nieuwe toelichting de oude vervangt of niet. Bij heel wat artikelen heeft de wijziging ook geen invloed op een goed begrip van de toelichting in het verslag uit 2010. Dat wordt dan ook zo aangegeven.

De beleids- en beheerscyclus (BBC) moet veralgemeend van toepassing worden in de Vlaamse lokale besturen vanaf het boekjaar 2014. Met ingang van het boekjaar 2011 hebben echter de eerste pilootbesturen de beleids- en beheerscyclus al in de praktijk gebracht : het ging om 12 gemeenten en 8 OCMW-besturen. Vanaf het boekjaar 2012 kwamen daar nog eens 42 besturen bij (waaronder het eerste provinciaal bestuur : de provincie West-Vlaanderen). Op dit ogenblik zijn nog eens 175 besturen bezig met de voorbereiding van een instap in BBC vanaf 2013.

Een vervroegde implementatie bij een beperkt aantal pilootbesturen heeft uiteraard enkel zin als de ervaringen die daarbij werden opgedaan ook aan een grondige evaluatie worden onderworpen, waaruit lessen kunnen worden getrokken en op basis waarvan de nodige bijsturingen kunnen worden gedaan vóór de veralgemeende invoering van de nieuwe regels.

Naast de permanente evaluatie tijdens de talrijke contacten met de pilootbesturen en de andere belanghebbenden (met onder meer een studiedag op 24 november 2011) heeft het Agentschap voor Binnenlands Bestuur in het voorjaar van 2012 dan ook een bevraging georganiseerd bij alle betrokkenen. Daarbij werden alle pilootbesturen gecontacteerd, net als alle softwareleveranciers, de voornaamste consultants die actief zijn bij het begeleiden van lokale besturen bij hun instap in de BBC en de diverse betrokken belangenverenigingen (VVSG, VVP, verenigingen van ontvangers en secretarissen). Ook de diverse Vlaamse sectorale administraties werden bevraagd.

Alle ontvangen opmerkingen en suggesties hebben geleid tot het voorliggende besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. Daarnaast werd ook het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 dat de diverse schema's en rekeningenstelsels vaststelt, bijgestuurd naar aanleiding van de ervaringen van de pilootfase.

Sommige opmerkingen, waaronder ook het advies van de Vlaamse Adviesraad voor Bestuurszaken, vergen een verduidelijking van de regelgeving zonder dat tekstwijzigingen noodzakelijk zijn. Dit is vooral het geval met betrekking tot de relatie beleidsitems, beleidsvelden en beleidsdomeinen. Het is inderdaad zo dat het functioneel indelen van beleidsitems/beleidsvelden voor veel besturen een appreciatie zal inhouden. Het is inderdaad denkbaar dat een lokaal bestuur een bepaald functioneel geheel (een beleidsitem) wil afzonderen (bijvoorbeeld « sportbeleving voor ouderen »). Het lokaal bestuur kan zelf oordelen (wanneer hiertoe aanleiding zou bestaan in functie van het lokaal organogram of de lokale bevoegdheidsverdeling binnen het schepencollege) of dit een onderdeel is van bijvoorbeeld, het beleidsveld « sport », beleidsdomein « vrije tijd » of daarentegen van het beleidsveld « ouderen », beleidsdomein « welzijn ». Dat niet alle lokale besturen die gestandaardiseerde beleidsvelden op identiek dezelfde manier zullen definiëren en interpreteren is juist en onvermijdelijk, maar dit is een aanvaardbare statistische afwijking.

Ten slotte moet ook nog aangegeven worden dat deze bijsturing van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 en van het bijhorende ministerieel besluit van 1 oktober 2010 geen eindpunt kan zijn. Tijdens de verdere invoering van de BBC bij de piloten en tijdens de algemene invoering vanaf 1 januari 2014 zal de permanente evaluatie vanzelfsprekend worden voortgezet. Van een definitieve evaluatie van de BBC als beleidsinstrument kan dan ook ten vroegste sprake zijn halfweg het meerjarenplan dat begint in 2014.

  1. Inhoud van de wijzigingen

    In voorliggend ontwerp van besluit worden de volgende wijzigingen doorgevoerd in het BBC-besluit.

    1.1. Aanpassing aan decretale wijzigingen

    Bij de decreten van 29 juni 2012 werden het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie en werking van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn bijgestuurd. Die aanpassingen maken ook enkele wijzigingen noodzakelijk aan het BBC-besluit.

    1.1.1. Uitvoering kwartaalrapportering

    Artikel 178bis, § 2, van het Gemeentedecreet, artikel 174bis, § 2, van het Provinciedecreet en artikel 179/1, § 2, van het OCMW-decreet, zoals gewijzigd, verplichten de besturen om te rapporteren over de transacties van elk kwartaal voor het einde van de maand die volgt op dat kwartaal. De Vlaamse Regering kan daarvoor bepalen welke gegevens moeten worden gerapporteerd en de wijze waarop die gegevens elektronisch moeten worden aangeleverd. In dit besluit (artikel 15) wordt de bevoegdheid voor de minister ingeschreven om de nadere regels uit te werken. Daartoe wordt een artikel 104/1 ingevoegd in het BBC-besluit.

    Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de Europese verplichtingen in het kader van het zogenaamde six-pack, en meer bepaald aan artikel 3 van richtlijn 2011/85/EU van de raad van 8 november 2011 tot vaststelling van voorschriften voor de begrotingskaders van de lidstaten. Dit artikel bepaalt dat ook voor de subsector lagere overheden driemaandelijks begrotingsgegevens op kasbasis moeten ter beschikking gesteld worden.

    Deze bepaling treedt voor de piloten in werking op 1 januari 2013, samen met de andere bepalingen. De veralgemeende inwerkingtreding is op 1 januari 2014. Die aanpak biedt de mogelijkheid om in de loop van het boekjaar 2013 het systeem grondig te testen, zodat alles vlot kan verlopen in 2014, wanneer de Europese verplichting ingaat.

    1.1.2. Autonome bedrijven en OCMW-verenigingen van publiek recht

    Artikel 243 van het Gemeentedecreet (zoals gewijzigd bij artikel 75 van het decreet van 29 juni 2012) en artikel 236 van het Provinciedecreet (zoals gewijzigd bij artikel 70 van het decreet van 29 juni 2012) sluiten niet langer bepaalde autonome gemeente- en provinciebedrijven uit van het toepassingsgebied van de beleids- en beheerscyclus.

    Die nieuwe bepalingen van de decreten houden concreet in dat de autonome gemeente- en provinciebedrijven voortaan ook een meerjarenplan moeten opmaken volgens de regels die van toepassing zijn op de gemeenten. De regels betreffende het budget, de boekhouding en de jaarrekening waren al op hen van toepassing. Bovendien worden de uitzonderingsbepalingen voor de autonome bedrijven die onderworpen zijn aan de bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen opgeheven.

    Door de autonome gemeente- en provinciebedrijven dezelfde beleidsrapporten te laten opstellen als de gemeenten, heeft de decreetgever een grotere herkenbaarheid en leesbaarheid van de rapportering voor de raadsleden beoogd. Autonome bedrijven staan vaak in voor belangrijke onderdelen van het gemeentelijk beleid. Vanuit het oogpunt van de democratische controle is het dan ook essentieel dat de democratisch verkozen raden zich met kennis van zaken kunnen uitspreken over het beleid dat door de autonome bedrijven wordt gevoerd.

    Hoewel de goedkeuringsprocedure van de beleidsrapporten niet in het BBC-besluit wordt bepaald, is het nuttig om hier kort aan te stippen dat zowel het meerjarenplan, het budget als de jaarrekening van het autonome gemeentebedrijf (of provinciebedrijf) moeten worden goedgekeurd door de gemeenteraad (of provincieraad).

    Daarnaast, en omwille van dezelfde redenen, moeten voortaan ook OCMW-verenigingen van publiek recht, met uitzondering van de ziekenhuisverenigingen, de regels betreffende de beleidsrapporten en de boekhouding van de beleids- en beheerscyclus toepassen (art. 230 van het OCMW-decreet, zoals gewijzigd bij artikel 65 van het decreet van 29 juni 2012). Wat de goedkeurings- en toezichtprocedures betreft, gelden hier dezelfde regels als voor de OCMW's (artikel 228 van het OCMW-decreet).

    Uit de formulering van de organieke decreten volgt dat niet het integrale BBC-besluit van toepassing kan worden gemaakt op de autonome bedrijven en de OCMW-verenigingen van publiek recht. In de organieke decreten werd daarom ook een specifieke uitvoeringsbepaling opgenomen voor de Vlaamse Regering om de nadere regels te bepalen voor deze verzelfstandigde entiteiten.

    Uit het decreet en de toelichting erbij blijkt dat de decreetgever enkel de verplichting heeft willen opleggen om beleidsrapporten op te maken en de boekhouding te voeren volgens de regels van de beleids- en beheerscyclus. Alles wat te maken heeft met het beheersmatige is daarentegen niet verplicht van toepassing op deze verzelfstandigde entiteiten. Titel 6 van het BBC-besluit moet hierdoor grondig worden aangepast. In het voorliggende wijzigingsbesluit wordt de tekst van die titel integraal vervangen. De concrete toelichting bij welke bepalingen wel van toepassing zijn en welke niet, kan hieronder worden teruggevonden bij de artikelsgewijze...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT