14 NOVEMBER 2008. - Decreet betreffende het programma voor uitzonderlijke financiering van renovatie, bouw-, verbouwings- of uitbreidingsprojecten voor schoolgebouwen via partnerschappen tussen de openbare en privésectoren (1)

Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Definities

Artikel 1. In het kader van de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder :

  1. « Schoolgebouwen » : de gebouwen bestemd voor het gewone en gespecialiseerde basisonderwijs, het gewone en gespecialiseerde secundair onderwijs, het onderwijs voor sociale promotie, het kunstonderwijs met beperkt leerplan, de PMS centra, de internaten, het niet-universitair hoger onderwijs, ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.

  2. « Kandidatuur » : de aanvraag, ingediend door een inrichtende macht, ten gevolge van een oproep bekendgemaakt door de regering overeenkomstig artikel 6, om haar project te zien verwezenlijken via een overeenkomst van diensten van terbeschikkingstelling in het kader van het programma voor uitzonderlijke financiering.

  3. « Cel » : de cel voor technische en financiële bijstand bedoeld bij artikel 14 van hoofdstuk IV.

  4. « Commissie » : de beheercommissie van het uitzonderlijke programma bedoeld bij hoofdstuk IV.

  5. « Overeenkomst voor het beheer van het project » : de overeenkomst bedoeld bij hoofdstuk III van dit decreet, gesloten tussen de inrichtende machten van de netten van het gesubsidieerd onderwijs en de Franse Gemeenschap na voltooiing van het selectieproces van hun project en tot regeling van hun wederzijdse verbintenissen in het kader van de verwezenlijking van hun project via een dienstenovereenkomst van terbeschikkingstelling.

  6. « Dienstenovereenkomst van terbeschikkingstelling » : de overheidsopdracht gesloten tussen de Franse Gemeenschap en een private partner, per projectengroep, met betrekking tot alle noodzakelijke prestaties (het ontwerpen, de financiering, de bouw en de verbouwing, en het onderhoud) voor de terbeschikkingstelling van de inrichtende machten van nieuwe of verbouwde schoolgebouwen, overeenkomstig het algemene behoeftenprogramma en het bijzondere behoeftenprogramma.

  7. « Private partner » : één of meer private ondernemingen gekozen door de Franse Gemeenschap na een mededingingsprocedure, met als doel het sluiten en de uitvoering van een dienstenovereenkomst van terbeschikkingstelling, overeenkomstig de reglementering betreffende overheidsopdrachten.

  8. « Inrichtende macht » : de overheid, de natuurlijke of rechtspersoon(personen) die verantwoordelijkheid dragen voor een onderwijsinrichting.

  9. « Vertegenwoordigings- en coördinatieorgaan » : vertegenwoordigings- en coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs en de PMS centra.

  10. « Algemeen behoeftenprogramma » : het geheel van de technische, fysieke en omgevingskenmerken bepaald op het gebied van de prestaties en functionaliteiten, door de Franse Gemeenschap, op advies van de commissie, toepasselijk op identieke wijze op alle projecten verwezenlijkt in het kader van het programma voor uitzonderlijke financiering en dat opgelegd is zowel aan de inrichtende machten van de onderwijsnetten voor het gesubsidieerd onderwijs, via de overeenkomst voor het beheer van het project, als aan de private partner, via de dienstenovereenkomst van terbeschikkingstelling.

  11. « Bijzonder behoeftenprogramma » : het geheel van de specificaties bepaald op het gebied van de prestaties en functionaliteiten, door iedere inrichtende macht voor haar project en waarvan de inachtneming aan de private partner opgelegd is via de dienstenovereenkomst van terbeschikkingstelling. Het bevat de bouwkundige beschouwingen, en de vereisten met inachtneming van de opvoedkundige, pedagogische projecten van de inrichtende macht en het inrichtingsproject.

  12. « Programma voor uitzonderlijke financiering » : het geheel van de projecten, verwezenlijkt in groepen, in het kader van de openbare/private partnerschapsdienstenovereenkomsten van ter beschikkingstelling, binnen de perken van het financiële vermogen van de Franse Gemeenschap zoals bepaald in artikel 17.

  13. « Project » : het project over het ontwerpen en de financiering van de bouw en de verbouwing, en het onderhoud van schoolgebouwen, uitgewerkt door een inrichtende macht en uitgevoerd via een dienstenovereenkomst van terbeschikkingstelling, in het kader van het programma voor uitzonderlijke financiering.

  14. « Bezoldiging » : de periodieke bezoldiging betaald door de Franse Gemeenschap aan de private partner voor de terbeschikkingstelling van een groep projecten, ter uitvoering van een dienstenovereenkomst van terbeschikkingstelling, waarin de delen van deze bezoldiging voor ieder project vermeld worden.

  15. « Vermogensbeheervennootschap voor het bestuur van de katholieke schoolgebouwen » : de vermogensbeheervennootschap overeenkomstig de bepalingen van artikel 10 van het decreet van 16 november 2007 betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.

    Art. 2. Dit decreet heeft tot doel het toepassingsgebied en de nadere financierings- en implementatieregels te bepalen van het programma voor uitzonderlijke financiering inzake schoolgebouwen via partnerschappen tussen de openbare en private sectoren.

    Art. 3. Het programma voor uitzonderlijke financiering is van toepassing op de schoolgebouwen waarvoor een project geselecteerd werd volgens de procedure beschreven in hoofdstuk II en dit, binnen de perken van het financieringsvermogen van de Franse Gemeenschap bepaald in hoofdstuk V.

    De tegemoetkoming van de Franse Gemeenschap in het kader van dit decreet heeft exclusief betrekking op de werken die voldoen aan de fysieke en financiële normen bepaald overeenkomstig artikel 2, 2°, van het decreet van 5 februari 1990 betreffende de schoolgebouwen van het niet-universitair onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.

    Een inrichtende macht van de netten van het gesubsidieerd onderwijs kan enkel geldig een kandidatuur indienen met toepassing van artikel 6 voor zover haar project betrekking heeft op schoolgebouwen of -vestigingen waarvan zij de eigenaar is of waarop zij een zakelijk recht geniet waarbij haar het genot en de bestemming van de schoolgebouwen ten bate van het onderwijs gewaarborgd wordt voor een periode die minstens gelijk is aan de duur van de dienstenovereenkomst van terbeschikkingstelling, vermeerderd met tien jaar.

    Bovendien, in laatstgenoemd geval,kan de kandidatuur enkel geldig ingediend worden voor zover bepaald wordt in de overeenkomst waarbij de echte rechten toegekend worden, dat bij mogelijke beëindiging van deze bestemming van de schoolgebouwen die het programma voor uitzonderlijke financiering genieten, de meerwaarde voortvloeiend uit de uitvoering van de dienstenovereenkomst van terbeschikkingstelling terugbetaald zou worden door de eigenaar van de schoolgebouwen aan de inrichtende macht die, tot de terugbetaling, een retentierecht zal behouden.

    Art. 4. § 1. De inrichtende macht waarvan het project verwezenlijkt wordt via een dienstenovereenkomst van terbeschikkingstelling in het kader van een programma voor uitzonderlijke financiering kan enkel, wat betreft de schoolgebouwen bedoeld in zijn project en gedurende de duur van de dienstenovereenkomst van terbeschikkingstelling, aanspraak maken op andere financiële tegemoetkomingen van de Franse Gemeenschap in het kader van de fondsen en het programma voor uitzonderlijke financiering ingericht door het decreet van 5 februari 1990 betreffende de schoolgebouwen van het niet-universitair onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap en door het decreet van 16 november 2007 betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.

    § 2. De indiening van een kandidatuur verplicht de inrichtende macht die ze ingediend heeft ertoe de schoolgebouwen bedoeld in haar project te behouden in de staat waarin ze waren op het ogenblik van de verwezenlijking van de auditprocedure waarvan sprake in artikel 8 en dit, tot de bekendmaking van de beslissing tot selectie van de projecten en tot samenstelling van de projectgroepen bedoeld bij de artikelen 9 en 10. De verplichting is echter niet van toepassing op de werken die dringend moeten worden uitgevoerd; in dit laatste geval, licht de inrichtende macht onverwijld de commissie over de uitgevoerde werken in.

    Vanaf de bekendmaking van de beslissing bedoeld bij de artikelen 9 en 10, treft de inrichtende macht de nodige bepalingen opdat § 1 in acht genomen zou worden en licht er de commissie over in.

    HOOFDSTUK II. - Selectie van de projecten

    Beginselen

    Art. 5. § 1. De procedures voor de selectie van de projecten worden ingesteld op initiatief van de Regering door de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van een oproep tot de kandidaturen. Zij stelt zoveel procedures voor de oproep tot de kandidaturen in als het financiële vermogen van de Franse Gemeenschap, zoals bepaald in hoofdstuk V, het toelaat.

    De procedures voor de selectie van de projecten worden beheerd door de commissie.

    De beslissingen tot aanvaarding van de kandidaturen, tot selectie van de projecten en tot samenstelling van de projectengroepen, worden door de Regering getroffen op basis van de analyses en de voorstellen ingediend door de commissie.

    In dat kader, passen de commissie en de Regering de procedure toe bedoeld bij het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT