20 JANUARI 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de datum van het in werking treden en tot uitvoering van de wet van 11 december 2006 betreffende het statuut van de bedienden der hypotheekbewaarders

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, beoogt de uitvoering van de wet van 11 december 2006 betreffende het statuut van de bedienden der hypotheekbewaarders.

Zoals uiteengezet in de memorie van toelichting van de voormelde wet hebben de definitief aangenomen bedienden en de stagedoende bedienden van de hypotheekbewaarders een hybride rechtstoestand. Eensdeels vallen zij als contractueel personeelslid onder de toepassing van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, anderdeels stelt het besluit van de Regent van 1 juli 1949 houdende het statuut van de bedienden der hypotheekbewaarders hen gelijk met het statutair rijkspersoneel wanneer dit voor hen voordeliger is.

Deze gemengde rechtstoestand die steeds meer tot juridische en praktische problemen leidt, zoals bijvoorbeeld het loonbeheer, is uit de tijd. Daarom wordt voorgesteld om de definitief aangenomen bedienden en de stagedoende bedienden, die geslaagd zijn voor een selectieproef die door SELOR als gelijkwaardig werd erkend aan de selectieproeven die door deze instelling worden georganiseerd, te integreren als rijksambtenaar onder de voorwaarden bepaald in artikel 2 van het ontwerp.

De integratie als rijksambtenaar van de stagedoende bediende heeft slechts plaats nadat deze zijn stage als bediende van een hypotheekbewaarder heeft volbracht en in dienst werd behouden.

Ook de representatieve vakorganisaties vragen sinds vele jaren dat de Regering dringend de noodzakelijke maatregelen zou treffen met het oog op de verambtelijking van sommige groepen van bedienden van de hypotheekbewaarders.

Op grond van een werklastmeting zal uw dienaar het personeelskader vaststellen dat aan elk hypotheekkantoor moet worden gehecht om de permanente personeelsbehoeften in te vullen (zie artikel 10 van het ontwerp dat het artikel 3bis vervangt van het besluit van de Regent van 1 juli 1949 houdende het statuut van de bedienden der hypotheekbewaarders).

Daar bij de berekening van de permanente personeelsbehoeften er dient over gewaakt, dat de continuïteit van het beheer en van de dagelijkse activiteiten van het hypotheekkantoor verzekerd blijft en dat de persoonlijke aansprakelijkheid van de hypotheekbewaarder voor wat de hypothecaire publiciteit betreft niet in het gedrang wordt gebracht.

Omwille van deze redenen, de wens om het hybride statuut af te schaffen en het feit dat de bedienden van de hypotheekbewaarders als enigen onmiddellijk de vereiste theoretische kennis en onontbeerlijke praktische ervaring hebben om de hypotheekbewaarder in zijn dagdagelijkse activiteiten bij te staan, wordt voorgesteld om, in uitvoering van bovenvermelde wet, de bedienden die geslaagd zijn voor een hetzij een bevorderingsexamen, hetzij een selectie-A of een selectie-B zoals bedoeld in het besluit van de Regent van 1 juli 1949, onder de in het bijgaande ontwerp bepaalde voorwaarden te integreren als rijksambtenaar.

De betrekkingen op het personeelskader vastgesteld voor elk hypotheekkantoor, worden bij voorrang ingevuld door :

  1. de definitief aangenomen bedienden die geïntegreerd worden als rijksambtenaar,

  2. de definitief aangenomen bedienden die niet worden geïntegreerd als rijksambtenaar;

  3. de stagedoende bedienden;

  4. de stagiairs in de zin van het statuut van het Rijkspersoneel.

    Indien er vervolgens nog betrekkingen vacant zijn op het personeelskader kan in deze vacatures worden voorzien door de indienstneming van contractuele personeelsleden met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.

    Wat betreft de definitief aangenomen bedienden die niet in aanmerking kunnen komen voor een integratie als rijksambtenaar, dient opgemerkt dat artikel 12 van bovenvermeld besluit van de Regent hen thans stabiliteit van hun betrekking verzekert wat inhoudt dat zij hun betrekking niet kunnen verliezen, tenzij er zich een probleem stelt met betrekking tot hun functioneren. Deze stabiliteit komt voort uit het feit dat zij ook vandaag al een permanente personeelsbehoefte invullen en volgens genoemd besluit gelijkgesteld werden met rijksambtenaren.

    De stagedoende bedienden zijn geslaagd voor een door SELOR als gelijkwaardig erkende selectieproef en vullen eveneens een permanente personeelsbehoefte in.

    Wanneer er op het kader van een hypotheekkantoor betrekkingen vacant zijn, zullen de tijdelijke bedienden, die geslaagd zijn voor een door SELOR als gelijkwaardig erkende selectieproef en die op datum van inwerkingtreding van het voorgelegde ontwerp zonder onderbreking minstens 60 maanden dienst tellen in een of meer hypotheekkantoren, zich hiervoor kandidaat kunnen stellen.

    De gunstig gerangschikte tijdelijke bediende wordt dan in de door hem gesolliciteerde betrekking tot de statutaire stage toegelaten in de zin van het statuut van het Rijkspersoneel.

    Indien er op het kader van een hypotheekkantoor een betrekking vacant is, maar geen enkele tijdelijke bediende die de voorwaarden vervult om tot de statutaire stage te worden toegelaten, zich kandidaat heeft gesteld, wordt deze betrekking mits machtiging door de Administrateur-generaal van de Patrimoniumdocumentatie ingevuld door een contractueel personeelslid met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur.

    Na de uitvoering van het voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit zal de hypotheekbewaarder dus beschikken over :

    - geïntegreerde rijksambtenaren, zijnde de definitief aangenomen bedienden, de stagedoende bedienden en de tijdelijke bedienden die, onder de voorwaarden bepaald in het voorgelegde ontwerp, werden geïntegreerd als rijksambtenaar;

    - definitief aangenomen bedienden of stagedoende bedienden die niet werden geïntegreerd als rijksambtenaar en dus contractuele personeelsleden zijn, maar geldelijk gelijkgesteld zijn met vast benoemde ambtenaren en stagiairs (zie artikel 27 van het ontwerp tot wijziging van artikel 18 van bovenvermeld besluit van de Regent). Vermits nieuwe personeelsleden geen toegang meer hebben tot deze hybride rechtstoestand, zal deze groep gestaag verminderen in aantal met de tijd;

    - contractuele bedienden die geldelijk gelijkgesteld worden met de bij arbeidsovereenkomst in dienst genomen personeelsleden bij de Federale Overheidsdienst Financiën.

    Toelichting bij sommige artikelen

    Artikel 2

    In paragraaf 1 wordt wat betreft de administratief assistent niet uitdrukkelijk vermeld dat deze dient geslaagd te zijn voor een selectie A, een vergelijkende selectie voor overgang naar de graad van administratief assistent of een examen van eerste klerk, vermits dit steeds een voorwaarde is geweest om toegang te hebben tot de graad als stagedoende of definitief aangenomen bediende. Er zijn dus geen administratief assistenten die niet geslaagd zouden zijn voor een door SELOR gelijkwaardig erkende selectie. Daarom, net zoals voor de houders van de graad van bijvoorbeeld financieel medewerker of fiscaal deskundige, is het overbodig om te vermelden dat de kandidaten voor een integratie als rijksambtenaar moeten geslaagd zijn voor een door SELOR erkende selectie.

    Paragraaf 2 houdt in dat de stagedoende bedienden hun stage voortzetten als bediende van de hypotheekbewaarder, zij zijn dus geen stagiair in de zin van koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel. Om te vermijden dat de stagedoende bedienden zouden worden geïntegreerd als rijksambtenaar na de tijdelijke bedienden, die een statutaire stage aanvatten van 3 of 12 maanden afhankelijk van het niveau waarin ze hun stage vervullen, wordt de stage van de stagedoende bedienden die volgens het bovenvermeld besluit van de Regent 24 maanden bedraagt, indien nodig, vanaf de inwerkingtreding van het voorgelegde ontwerp van besluit ingekort tot maximaal 3 of 12 maanden, naargelang de stage als bediende verricht wordt in het niveau D of C.

    Het woord maximaal wordt gebruikt omdat de termijn korter kan zijn dan de bovenvermelde 3 of 12 maanden, daar de stage als bediende in totaal niet meer dan 24 maanden mag bedragen.

    De stagedoende bedienden blijven tijdens hun stage als contractueel werknemer onderworpen aan het bovenvermelde besluit van de Regent omdat :

    1) hun stage in totaal nooit meer dan 24 maanden zou bedragen;

    2) zij als bediende de mogelijkheid moeten hebben om de integratie als rijksambtenaar te weigeren en alsnog definitief aangenomen bediende te worden, vermits zij dit vooruitzicht hadden bij de aanvang van hun stage als bediende. Daarentegen de tijdelijke personeelsleden werden niet toegelaten tot een stage als bediende en hadden dus niet het perspectief om definitief aangenomen bediende te kunnen worden, wat inhoudt dat zij onmiddellijk tot de statutaire stage worden toegelaten (zie artikel 5, § 3, van het ontwerpbesluit).

    Artikelen 4 en 10

    Artikel 10 van het ontwerp dat artikel 3bis van bovenvermeld besluit van de Regent vervangt, houdt in dat de betrekkingen op het kader van een hypotheekkantoor in de volgende orde worden toegekend :

  5. de geïntegreerde rijksambtenaren;

  6. de definitief aangenomen bedienden;

  7. de stagedoende bedienden;

  8. de stagiairs;

  9. contractuele personeelsleden met een contract van onbepaalde duur.

    Artikel 4 bepaalt dat de tijdelijke bedienden die de voorwaarden vervullen (geslaagd zijn voor een selectie-A of een selectie-B, 60 maanden diensten tellen op datum van inwerkingtreding van het koninklijk besluit, ...) tot de statutaire stage worden toegelaten in de mate dat er vacante betrekkingen zijn op het kader na de aanrekening hierop van de geïntegreerde rijksambtenaren, de definitief aangenomen bedienden en de stagedoende bedienden.

    Vermits tijdelijke bedienden niet moeten geslaagd te zijn voor een selectie-A of een selectie-B om deze tijdelijke functies uit te oefenen, wordt uitdrukkelijk vermeld dat de tijdelijke administratief medewerker of administratief assistent geslaagd moet zijn voor de overeenstemmende selectie om tot de statutaire stage te worden toegelaten.

    Artikel 5

    De personeelskaders...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT