19 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 juli 2013 ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan wij de eer hebben het U ter ondertekening voor te leggen, strekt tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 juli 2013 ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen. Deze wijziging strekt tot gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2011/82/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen.

Richtlijn 2011/82/EU beoogt een verbetering van de verkeersveiligheid door een vermindering van het aantal doden, gewonden en de materiële schade ten gevolge van verkeersongevallen. Een belangrijk onderdeel van dat beleid is de consequente toepassing van sancties voor in de Europese Unie begane verkeersovertredingen, die de verkeersveiligheid in aanzienlijke mate in het gedrang brengen.

Bij gebreke echter van passende procedures, en onverminderd de bestaande mogelijkheden, worden sancties in de vorm van geldboeten voor bepaalde verkeersovertredingen vaak niet toegepast wanneer die overtredingen worden begaan met een voertuig dat is ingeschreven in een andere lidstaat dan de lidstaat waar de overtreding heeft plaatsgevonden. Vandaar dat Richtlijn 2011/82/EU beoogt ervoor te zorgen dat ook in dergelijke gevallen de doeltreffendheid van het onderzoek van verkeersveiligheids-gerelateerde verkeersovertredingen wordt gewaarborgd.

Ter verbetering van de verkeersveiligheid in de gehele EU en ter waarborging van een gelijke behandeling van bestuurders, namelijk van binnen- en buitenlandse overtreders, moet de toepassing van sancties worden vergemakkelijkt, ongeacht de lidstaat waar het voertuig is ingeschreven. Daartoe moet een systeem van grensoverschrijdende uitwisseling van informatie worden opgezet voor bepaalde, welomschreven verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen, ongeacht de administratieve of strafrechtelijke aard ervan in de wetgeving van de betrokken lidstaat, waardoor de lidstaat van de overtreding toegang krijgt tot gegevens uit kentekenregisters van de lidstaat van inschrijving.

Een doeltreffender uitwisseling van gegevens uit kentekenregisters, die de identificatie van personen die ervan verdacht worden een verkeersveiligheidsgerelateerde verkeers-overtreding te hebben begaan, gemakkelijker moet maken, kan het ontradende effect verhogen en de bestuurder van een voertuig dat is ingeschreven in een andere lidstaat dan de lidstaat van de overtreding, daardoor aanzetten tot voorzichtiger rijgedrag, waardoor slachtoffers als gevolg van verkeersongevallen worden voorkomen.

Bijgevolg is het de bedoeling dat de lidstaten elkaar toegang verlenen tot hun gegevens uit kentekenregisters teneinde de uitwisseling van informatie te verbeteren en de van kracht zijnde procedures sneller te laten verlopen.

In de praktijk gaat het om de gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2011/82/EU, in de zin dat een Belgisch nationaal contactpunt wordt aangeduid dat bevoegd is voor de uitwisseling van gegevens uit kentekenregisters.

Dit kadert dan ook geheel binnen de reeds in artikel 5 van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen voorziene finaliteiten, daar het in casu in het bijzonder gaat om "het mogelijk maken van de opsporing, de strafrechtelijke vervolging en de strafuitvoering van de misdrijven", "het vergemakkelijken van de uitvoering van de opdrachten van de politie over het wegverkeer en de verkeersveiligheid, met inbegrip van de veiligheid van de motorvoertuigen en aanhangwagens", "het vergemakkelijken van de inning van belastingen, retributies, of vergoedingen voor het parkeren van voertuigen" en "het mogelijk maken om administratieve sancties op te leggen".

In die zin wordt overeenkomstig de Europese verplichting opgenomen in Richtlijn 2011/82/EU uitdrukkelijk gesteld dat ook de nationale contactpunten van de andere EU-lidstaten toegang kunnen hebben tot de gegevens uit het Belgisch DIV-repertorium voor de opsporing, vervolging en strafuitvoering van verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen. Bijgevolg wordt ingevolge de omzetting van Richtlijn 2011/82/EU de Kruispuntbank van de voertuigen, niet enkel het aanspreekpunt van de Belgische politie, maar als het ware ook van de politiediensten uit andere EU-lidstaten voor overtredingen begaan door titularissen van Belgische kentekenplaten.

Richtlijn 2011/82/EU wordt omgezet in de bestaande reglementering inzake de Kruispuntbank van de voertuigen, zijnde de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen en het koninklijk besluit van 8 juli 2013 ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank van de voertuigen. De reden hiervoor is te vinden in het feit dat de Kruispuntbank van de voertuigen reeds het aanspreekpunt, als het ware het contactpunt, is voor de nationale diensten, waaronder de politie, ... die gegevens inzake voertuigen, waaronder de gegevens uit het DIV-repertorium, wensen op te vragen.

Aangezien de uitwisselingen van deze DIV-gegevens nationaal dus via de Kruispuntbank van de voertuigen verlopen, is het niet meer dan logisch dat ook de uitwisselingen van diezelfde DIV-gegevens van en naar de nationale contactpunten van de andere EU-lidstaten, evenzeer via de Kruispuntbank van de voertuigen...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT