12 FEBRUARI 2009. - Besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de erkenning, tegemoetkoming en subsidiëring van erkende ondernemingen met aangepast werk

Het College,

Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 4 maart 1999 betreffende de sociale integratie van personen met een handicap en hun inschakeling in het arbeidsproces, gewijzigd door het decreet van 5 februari 2004, inzonderheid op de artikelen 36, 37 en 38;

Gelet op het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 24 februari 2000 betreffende de erkenning, tegemoetkoming en subsidiëring van ondernemingen met aangepast werk, gewijzigd door de besluiten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 6 juni 2002, 4 september 2003 en 12 oktober 2006;

Gelet op het advies van de Afdeling « Gehandicapten » van de Franstalige Brusselse Adviesraad voor Bijstand aan personen en Gezondheid, gegeven op 10 december 2008;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 15 december 2008;

Gelet op de akkoordbevinding van het Collegelid belast met Begroting, gegeven op 19 december 2008;

Gelet op het advies nr. 45.756/4 van de Raad van State, gegeven op 21 januari 2009, in toepassing van artikel 84, § 1, lid 1, 1° van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van het Collegelid belast met het Beleid inzake bijstand aan personen met een handicap,

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1. Het besluit regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 van de Grondwet, krachtens artikel 138 van de Grondwet.

Art. 2. Voor de toepassing van dit besluit moet worden verstaan onder :

- « Decreet » : decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 4 maart 1999 betreffende de sociale integratie van personen met een handicap en hun inschakeling in het arbeidsproces, zoals gewijzigd;

- « Bestuur » : de dienst met afzonderlijk beheer tot uitvoering van het beleid inzake de sociale integratie en de inschakeling in het arbeidsproces van personen met een handicap die opgericht werd bij decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 18 december 1998, onder de naam Franstalige Brusselse Dienst voor Gehandicapten';

- « Werknemer met een handicap » : iedere persoon met een handicap die woonachtig is op het grondgebied van het tweetalig Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die voldoet aan de voorwaarden die vastgelegd zijn in artikel 6 van het decreet en voor wie het globale proces voor sociale integratie en inschakeling in het arbeidsproces besluit dat een tewerkstelling in een onderneming met aangepast werk goed is krachtens de artikelen 14 tot 17 van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 25 februari 2000 betreffende de individuele bepalingen van de Franstalige Brusselse Dienst voor Gehandicapten, zoals gewijzigd; niettemin kunnen krachtens artikel 2 van het decreet de door het College erkende ondernemingen ook personen opvangen die woonachtig zijn op het grondgebied van een ander Gewest, voor zover ze beschikken over een geldige werkvergunning voor een aangepaste omgeving die uitgereikt is door de gewest- of gemeenschapsinrichting die bevoegd is inzake de inschakeling van personen met een handicap in het arbeidsproces;

- « Pluridisciplinair team » : het orgaan ingesteld bij artikel 10 van het decreet;

- « Onderneming » : de onderneming met aangepast werk, erkend door de Franse

'Gemeenschapscommissie;

- « Collegelid » : het Collegelid van de Franse Gemeenschapscommissie dat belast is met het Beleid inzake bijstand aan personen met een handicap;

- « Adviesraad » : de afdeling « Gehandicapten » van de Franstalige Brusselse Adviesraad voor Bijstand aan personen en Gezondheid.

HOOFDSTUK II. - Erkenning

Art. 3. Om erkend te worden, moet een onderneming die de taken vervult zoals gedefinieerd in de artikelen 54 en 56 tot 58 van het decreet en die samengesteld is overeenkomstig de bepalingen van artikel 55 van het decreet, aan de volgende reglementaire voorwaarden voldoen :

  1. haar activiteitenzetel vestigen op het grondgebied van het tweetalig Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het Bestuur kan echter uitzonderlijk, op behoorlijk gemotiveerd verzoek, toestaan dat een site bestemd voor voorraad of opslag zich buiten het Gewest mag bevinden. Op die site mogen er geen administratieve of productieactiviteiten plaatsvinden. Voor die site kan geen enkele subsidie toegekend worden;

  2. zich richten naar de verplichtingen die voortvloeien uit de wettelijke en reglementaire bepalingen die op haar van toepassing zijn;

  3. haar banen in de eerste plaats voorbehouden aan personen met een handicap die opgenomen zijn volgens een gewest- of gemeenschapsreglementering betreffende de integratie van personen met een handicap;

  4. de infrastructuur en het begeleidingspersoneel waarvoor het Bestuur tegemoetkomingen of subsidies toekent in de eerste plaats voorbehouden aan werknemers met een handicap;

  5. voor elke werknemer met een handicap een dossier bijhouden waarin de gegevens over zijn socio-professionele situatie en zijn bezoldiging opgetekend zijn;

  6. instaan voor de aangepaste professionele begeleiding, het medisch toezicht en de sociale opvolging van de werknemers door het garanderen van effectieve ondersteuning, raadgeving en opvolging aan de werknemers met een handicap met, indien nodig, de inschakeling van externe diensten;

  7. de toegankelijkheid van de gebouwen in functie van de handicap van de werknemers waarborgen;

  8. de permanente vorming van de personeelsleden waarborgen in functie van hun activiteiten;

  9. werkomstandigheden waarborgen die voldoende veilig en hygiënisch zijn;

  10. zich onderwerpen aan de evaluaties, bezoeken en controles die door het Bestuur georganiseerd worden;

  11. jaarlijks aan het Bestuur een activiteitenverslag voorleggen waarin de verwezenlijkingen van de onderneming in hun sociale en economische facetten ontleed worden;

  12. voor elk lid van het begeleidingspersoneel een dossier bijhouden dat bestaat uit de documenten waaruit blijkt dat het personeelslid beantwoordt aan de voorwaarden die vastgelegd zijn in het besluit. Voor de aanwerving van het begeleidingspersoneel moet de onderneming uittreksels uit het strafregister ontvangen waarvan de afgiftedatum niet meer dan drie maanden aan de datum van indiensttreding mag voorafgaan. Dit document maakt deel uit van het persoonlijk dossier van elk lid van het begeleidingspersoneel;

  13. per burgerlijk jaar een boekhouding bijhouden en jaarrekeningen opstellen overeenkomstig de bepalingen van de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding van de ondernemingen;

  14. haar rekeningen voorleggen aan de jaarlijkse controle door een bedrijfsrevisor van wie het verslag aan het Bestuur bezorgd wordt;

  15. aan het Bestuur elk bewijsstuk voorleggen dat vereist is om het recht op controle te kunnen uitoefenen;

  16. het Bestuur binnen de vijftien dagen op de hoogte brengen van elke wijziging ten aanzien van de normen voor erkenning en subsidiëring.

    Art. 4. De erkenningsaanvraag moet bij een ter post aangetekende brief ingediend worden bij het Bestuur volgens het daartoe bestemde model. Het Bestuur bericht hiervan binnen de tien dagen ontvangst.

    De aanvraag moet de volgende documenten en inlichtingen bevatten :

  17. een afschrift van de statuten van de onderneming of de vzw, zoals ze verschenen zijn in het Belgisch Staatsblad, samen met de eventuele wijzigingen ervan, alsook de lijst met de leden van de Raad van Bestuur;

  18. de naam van de onderneming, de adressen van haar maatschappelijke zetel en activiteitenzetels;

  19. de aard van de beroepsactiviteiten die uitgeoefend zullen worden; een economische studie zal de keuzen van de onderneming motiveren;

  20. de datum van inwerkingtreding van de verzochte erkenning;

  21. de naam van de verantwoordelijke voor het dagelijks beheer die door de Raad van Bestuur gemachtigd is om de onderneming te vertegenwoordigen;

  22. het quotum aan werknemers met een handicap dat de onderneming wil halen; dat aantal mag niet minder dan vijfentwintig personen bedragen;

  23. een afschrift van de plannen van de verschillende niveaus in de gebruikte gebouwen, met vermelding van de bestemming en netto-oppervlakte van de ruimten;

  24. het rapport van de gewestelijke brandweerdienst daterend van minder dan drie jaar geleden;

  25. een bewijs van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid dat geen enkele vertraging in de betaling van de bijdragen voor sociale zekerheid vastgesteld is;

  26. de lijst met begeleidingspersoneel van de onderneming, met de kwalificatie, functie, wekelijks prestatievolume, of, bij gebrek hieraan, het aanwervingsplan van het personeel;

  27. voor elk van deze personeelsleden een afschrift van de overeenkomst die het lid bindt aan de onderneming en elk bewijs dat er voldaan wordt aan de voorwaarden betreffende functie en anciënniteit die in het besluit vermeld worden;

  28. een afschrift van het contract inzake verzekering en burgerlijke aansprakelijkheid voor deze personeelsleden en de opgevangen personen met een handicap;

  29. de lijst met apparatuur waarover de onderneming beschikt;

  30. het arbeidsreglement;

  31. de overeenkomst met een dienst voor arbeidsgeneeskunde om het medisch toezicht op de werknemers te waarborgen.

    Art. 5. Indien de aanvraag niet volledig is, licht het Bestuur de aanvrager in dat hij drie maanden de tijd heeft om zijn aanvraag aan te vullen. Zo niet, dan wordt de aanvraag als nietig beschouwd.

    Art. 6. Wanneer de aanvraag volledig is, behandelt het Bestuur de erkenningsaanvraag en organiseert het een bezoek om na te gaan of de onderneming aan de erkenningsvoorwaarden voldoet.

    Na advies van de Adviesraad, gegeven binnen de termijn die door het Collegelid toegestaan wordt, neemt het College een beslissing die aan de aanvrager meegedeeld wordt.

    Art. 7. Het College kent de erkenning toe voor een duur van vijf jaar die niet eerder kan aanvangen dan de datum van ontvangst van de aanvraag.

    Deze duur kan hernieuwd worden.

    Bij wijze van afwijking kan het College uitzonderlijk een erkenning voor een kortere duur toekennen wannneer het wenst dat de naleving van de erkenningsvoorwaarden door de onderneming binnen een kortere termijn door het Bestuur...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT