29 DECEMBER 2010. - Koninklijk besluit betreffende de verlenging van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2007-2010

ALBERT II, Koning der Belgen,

Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 30 maart 1994 houdende sociale bepalingen, inzonderheid artikel 69, gewijzigd bij de wetten van 21 december 1994, 25 mei 1999 en 22 december 2003;

Gelet op het besluit van 7 december 2006 betreffende de strategische veiligheids- en preventieplannen;

Gelet op het ministerieel besluit van 15 januari 2007 betreffende de invoering van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2007-2010;

Gelet op het koninklijk besluit van 9 april 2007 tot bepaling van de toekennings-, aanwendings- en controlevoorwaarden van de financiële toelage van de steden en gemeenten die begunstigde zijn van een strategisch veiligheids- en preventieplan;

Gelet op het ministerieel besluit van 9 maart 2009 betreffende de opvolging, de evaluatie en de wijzigingen van de stragtegische veiligheids- en preventieplannen 2007-2010;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 1 december 2010;

Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting van 15 december 2010;

Overwegende dat de Ministerraad van 15 december 2010 beslist heeft om de strategische veiligheids- en preventieplannen 2007-2010 voor een periode van 6 maanden te verlengen;

Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en het advies van Onze Ministers die hierover in de Raad beraadslaagd hebben,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1. Voor de toepassing van onderhavig besluit moet worden verstaan onder :

  1. gemeente : stad of gemeente die een strategisch veiligheids- en preventieplan geniet.

  2. overeenkomst : strategisch veiligheids- en preventieplan afgesloten tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en een gemeente, waarin de doelstellingen bepaald worden die de gemeente moet behalen op het einde van de geldigheidsperiode van de overeenkomst.

  3. lokale veiligheidsdiagnostiek : analyse gerealiseerd in termen van veiligheid m.b.t. een situatie, een toestand - voor een welbepaalde periode en grondgebied - met als doel het beter in kaart brengen van de problemen en uitdagingen, het identificeren van de risicofactoren op het lokale niveau en het helpen bepalen van de acties die tot de verwachte resultaten kunnen leiden rekening houdend met de beschikbare middelen.

  4. algemene doelstelling : doelstelling die de finaliteit van het project in zijn geheel beschouwt en die tot uiting komt in de globale impact die bereikt moet worden voor een welbepaalde situatie voor de gehele bevolking in kwestie.

  5. strategische doelstelling : doelstelling die zich vertaalt in de concretisering van een algemene doelstelling en, door een tussenfase te vormen, de realisatie hiervan in een nabije toekomstvisie vormt.

  6. operationele doelstelling : doelstelling, realisatie die definieert hoe een strategische doelstelling zal worden bereikt en die er op korte termijn zichtbare en meetbare resultaten van geeft.

    HOOFDSTUK II. - Inhoud en praktische indieningsmodaliteiten

    Art. 2. De strategische veiligheids- en preventieplannen 2007-2010 worden vanaf 1 januari 2011 voor een periode van 6 maanden verlengd.

    Art. 3. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten, wordt een budget gelijkwaardig aan de helft van de jaarlijkse toelage toegekend aan de begunstigde gemeenten in het kader van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2007-2010, toegekend aan dezelfde gemeenten voor de periode tussen 01/01/2011 en 30/06/2011.

    Art. 4. Deze overeenkomsten bestaan uit algemene, strategische en operationele doelstellingen en zijn gericht op de te behalen resultaten op het einde van de geldigheidsperiode van de overeenkomst.

    Art. 5. In het kader van hun algemene doelstellingen en behoudens beperkende bepalingen voorgeschreven door de artikelen 5, 6 en 7 van dit besluit, moeten deze plannen één of meerdere van de volgende fenomenen en/of onveiligheidsgevoelens voorkomen, aan het licht brengen en verminderen met betrekking tot :

  7. inbraak

  8. diefstal van en in auto's

  9. gauwdiefstal

  10. diefstal door middel van list

  11. fietsdiefstal

  12. winkeldiefstal

  13. afpersing

  14. geweld in het openbaar vervoer

  15. intrafamiliaal geweld

  16. geweld tijdens evenementen en publieke gebeurtenissen

  17. geweld in schoolmilieu

  18. jeugdcriminaliteit

  19. schoolverzuim

  20. druggerelateerde maatschappelijke overlast

  21. sociale overlast

    Art. 6. De algemene doelstelling zoals bedoeld in 11° van artikel 4 wordt ontwikkeld vanuit de invalshoek van initiatie, mobilisatie en/of coördinatie.

    Art. 7. De algemene doelstelling zoals bedoeld in 13° van artikel 4 maakt het onderwerp uit van een financieel partnership met andere bevoegde instanties en wordt voor het merendeel ontwikkeld buiten onderwijsinstellingen.

    Art. 8. De algemene doelstelling zoals bedoeld in 14° van artikel 4 ligt voor het merendeel niet in de lijn van een filosofie van primaire preventie en ook niet binnen een medisch-therapeutische benaderings-wijze.

    Art. 9. De strategische doelstellingen ontwikkeld door de gemeenten, passen in het kader van de volgende mogelijkheden :

  22. verminderen van het risicogedrag.

  23. inwerken op de criminogene omstandigheden en omgeving.

  24. potentiële daders van overtredingen ontraden.

  25. de resocialisatie van druggebruikers bevorderen.

  26. de resocialisatie van probleemjongeren bevorderen.

  27. een geïntegreerde en integrale aanpak bevorderen.

  28. de sociale controle bevorderen.

  29. de negatieve gevolgen gelinkt aan slachtofferschap doen afnemen.

    Art. 10. De operationele doelstellingen zijn specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdsgebonden.

    Art. 11. De overeenkomsten moeten leiden tot aantoonbare kwantitatieve en kwalitatieve resultaten en moet opgesplitst worden in indicatoren.

    Art. 12. Behoudens aanvraag van de begunstigde gemeente, worden de doelstellingen die passen in de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2010, verlengd tot 30 juni 2011.

    Art. 13. § 1. De aanvragen tot wijzigingen bedoeld in artikel 11 worden via elektronische weg verstuurd naar de Directie Lokale Integrale Veiligheid voor 31 maart 2011.

    § 2. De analyse van de aanvraag tot wijziging zal gebaseerd zijn op de aanpassing van de lokale veiligheidsdiagnostiek uitgevoerd tijdens de eindevaluatie van de overeenkomst 2007-2010 en/of van elke nieuwe bijkomende diagnostische analyse verstuurd door de gemeente.

    HOOFDSTUK 2. - Financiële richtlijnen

    Titel 1

    Financiële modaliteiten inzake de toekenning van de financiële toelage

    Art. 14. De toekenning van een financiële toelage is afhankelijk van het afsluiten van een ondertekende overeenkomst tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en de betrokken stad of gemeente. De jaarlijkse toelage wordt toegekend in de vorm van een globale enveloppe. Bijlage 1 van dit besluit bevat de lijst met de bedragen van die toelage.

    Art. 15. Deze uitgave wordt opgenomen ten laste van het specifiek begrotingsartikel, dat werd ingevoerd krachtens artikel 1er, § 2quater, tweede lid, van de wet van 1 augustus 1985 houdende sociale bepalingen.

    Titel 2

    Financiële modaliteiten inzake de aanwending van de toelage

    Afdeling 1. - Bestemming van de toelage

    Art. 16. Alleen de tussen 1 januari 2011 en 30 juni 2011 vastgelegde uitgaven zullen in overweging genomen worden bij de financiële afrekeningen.

    Art. 17. Overeenkomstig het beginsel van de bestemming van de kredieten :

    De personeelskosten geven alle kosten weer die de werkgever draagt voor de indienstneming van het in het kader van de overeenkomst aangeworven personeel. Deze kosten omvatten eveneens de kosten van de tewerkstelling van ambtenaren die in het kader van specifieke statuten of functies aangeworven worden.

    De werkingskosten omvatten de administratiekosten, de reiskosten, de actiemiddelen evenals de uitrustings- en opleidingskosten voor de Stadswachten die nodig zijn voor de uitvoering van de in het kader van de overeenkomst ontwikkelde initiatieven.

    De investeringen zijn de uitgaven die een eenheidswaarde hebben die tenminste 100 EUR bedraagt en waarvan het betrokken voorwerp een vermoedelijke gebruiksduur van meer dan één jaar heeft.

    Gelet op artikel 13 van onderhavig besluit worden voor de investeringen quota vastgelegd met het oog op de aanwending van de gewaarborgde financiële hulp.

    Om dit te doen, wordt rekening gehouden met :

  30. het bedrag van de financiële toelage

  31. de financiële categorie waartoe de stad of gemeente behoort om tot evenredigheid in de bestemming van de uitgaven te komen.

    Bijlage 2 van onderhavig besluit bevat de toepassingscriteria.

    Art. 18. De aanwending van de toelage wordt onderworpen aan het beginsel van het in aanmerking komen de uitgaven en het opportuniteitsbeginsel van de uitgaven.

    Bijlage 3 van onderhavig besluit bevat de lijst der in aanmerking komende uitgaven.

    Een uitgave wordt als opportuun beschouwd zodra er een rechtstreeks verband bestaat tussen één of meerdere doelstellingen van het plan.

    Afdeling 2 . - Betalingsmodaliteiten

    Art. 19. De betaling van de schijven gebeurt, onder voorbehoud van de beschikbare kredieten door driemaandelijkse betalingen.

    De eerste betaling gebeurt ten vroegste op 1 april 2011.

    Titel 3. - Controlewerkwijze voor de financiële toelage

    Afdeling 1. - Voorstelling van het financieel dossier

    Art. 20. § 1 De steden en gemeenten rechtvaardigen hun uitgaven door een financieel dossier voor te stellen voor elk van de vier begrotingsjaren waarvoor de toelage is gewaarborgd.

    § 2. Elke voorgelegde uitgave moet vergezeld worden door een bewijsdocument en een betalingsbewijs.

    Onder bewijsdocumenten verstaat men : de facturen die uitgaan van externe leveranciers, de bestelbons die van de steden of gemeenten uitgaan, gedetailleerde schuldvorderingen en interne facturen. Die volledige en leesbare documenten kunnen de originele exemplaren zijn, ofwel kopieën.

    Aan het financieel dossier wordt een verklaring op erewoord van de gemeenteontvanger toegevoegd waarin de gedetailleerde en volledige lijst van de ingezonden kopieën is opgenomen en waarin geattesteerd wordt dat zij met de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT