Decreet tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie, de 21 novembre 2013

Titel I. - Toepassingsgebied, doel en definities.

HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1. Het gebruik in dit decreet van de mannelijke namen voor de verschillende titels en ambten is gemeenslachtig met het oog op een betere leesbaarheid van de tekst, niettegenstaande de bepalingen van het decreet van 21 juni 1993 betreffende de vervrouwelijking van de namen van beroep, ambt, graad of titel.

Art. 2. Tenzij anders wordt bepaald, is dit decreet van toepassing op de door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde inrichtingen voor gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, en op de psycho-medisch-sociale centra.

HOOFDSTUK II. - Doel

Art. 3. Dit decreet heeft tot doel, binnen de in artikel 2 bedoelde inrichtingen, te zorgen voor de bevordering van :

  1. welzijn van jongeren op school;

  2. schoolherinschakeling, inzonderheid door de preventie van schooluitval, schoolverzuim en uitsluiting;

  3. preventie van geweld op school;

  4. begeleiding van studieoriëntatie.

    HOOFDSTUK III. - Definities

    Art. 4. In het kader van dit decreet, wordt verstaan onder :

  5. schoolverzuim : gedrag van een leerling die, alhoewel hij regelmatig ingeschreven is, zonder geldige reden, vaak de lessen niet bijwoont;

  6. crisistoestand : toestand die een schoolinrichting ondergaat als gevolg van een welbepaald feit;

  7. schooluitval :

    1. toestand van een leerplichtige leerling die :

  8. in een inrichting ingeschreven is maar daar zonder geldige reden feitelijk niet school is gelopen;

  9. in geen inrichting ingeschreven is en geen lessen thuis volgt.

    1. toestand van een leerplichtige leerling, die in een inrichting ingeschreven is maar die daar zo vaak zonder geldige reden afwezig is geweest dat hij meer dan 20 halve dagen ongewettigde afwezigheid telt;

  10. vroegtijdig schoolverlaten : toestand van een leerling die de school verlaat of ophoudt een vorming te volgen en die alleen het niveau van het secundair onderwijs van de eerste cyclus of minder heeft bereikt en geen studies of vorming volgt;

  11. onderwijsteam : het geheel van de personeelsleden die het geheel of een deel van hun ambt in één zelfde inrichting of één zelfde vestiging uitoefenen, met uitsluiting van de leden van het administratief, meesters-, vak- en dienstpersoneel;

  12. algemene overlegraad voor het secundair onderwijs : de algemene overlegraad voor het secundair onderwijs, opgericht bij het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs;

  13. vertegenwoordigings- en coördinatieorgaan : elk vertegenwoordigings- en coördinatieorgaan dat erkend is overeenkomstig artikel 5 bis van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving;

  14. psycho-medisch-sociaal centrum : centrum, zoals bedoeld in titel 1 van het decreet van 14 juli 2006 betreffende de opdrachten, programma's en activiteitenverslag van de psycho-medisch-sociale centra;

  15. Waarnemingscentrum voor Kind, Jeugd en Hulpverlening aan de Jeugd : het orgaan opgericht bij het decreet van 12 mei 2004 houdende de oprichting van het " Observatoire de l'Enfance, de la Jeunesse et de l'Aide à la Jeunesse " (Waarnemingscentrum voor Kind, Jeugd en Hulpverlening aan de Jeugd);

  16. diensten voor schoolherinschakeling : de voorzieningen opgericht bij titel I, hoofdstuk 3, van het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van een gemeenschappelijk beleid inzake leerplichtonderwijs en hulpverlening aan de jeugd ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van de studieoriëntatie en die de in de artikelen 31, 32 en 33 bedoelde minderjarigen ontvangen;

  17. sturingscommissie : de commissie opgericht bij het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap;

  18. plaatselijke overlegcel : de cel bedoeld in artikel 4, § 3 van het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van een gemeenschappelijk beleid inzake leerplichtonderwijs en hulpverlening aan de jeugd ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van de studieoriëntatie;

  19. facilitatoren : de leden van het team bedoeld in artikel 18 van het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van een gemeenschappelijk beleid inzake leerplichtonderwijs en hulpverlening aan de jeugd ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van de studieoriëntatie;

  20. zone : de overlegzones ingesteld bij artikel 1 van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 15 maart 1993 tot vaststelling van de verplichtingen tot overleg tussen gelijkaardige inrichtingen in het secundair onderwijs met volledig leerplan, bij toepassing van artikel 24 van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan;

  21. adviseur voor hulpverlening aan de jeugd : de adviseur bedoeld in artikel 1 van het decreet van 4 maart 1991 inzake hulpverlening aan de jeugd;

  22. directeur voor hulpverlening aan de jeugd : de directeur bedoeld in artikel 1 van het decreet van 4 maart 1991 inzake hulpverlening aan de jeugd;

  23. decreet "verloven wegens opdracht" : het decreet van 24 juni 1996 houdende regeling van de opdrachten, verloven wegens opdracht en terbeschikkingstelling wegens opdracht in het door de Franse Gemeenschap georganiseerd of gesubsidieerd onderwijs;

  24. takendecreet : het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren;

  25. decreet "gedifferentieerde omkadering" : het decreet van 30 april 2009 houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving ;

  26. "intersectoraal" decreet Onderwijs - Hulpverlening aan de Jeugd : decreet van 21 november 2013 tot organisatie van een gemeenschappelijk beleid inzake leerplichtonderwijs en hulpverlening aan de jeugd ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van de studieoriëntatie.

    Titel II. - Stelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie

    HOOFDSTUK I. - Rol en onderlinge afstemming van de verschillende schoolactoren

    Afdeling I. - Inrichtingshoofd en onderwijsteam

    Art. 5. Het inrichtingshoofd en het onderwijsteam ontwikkelen een sfeer op school die bevorderlijk is voor het welzijn van de leerlingen, het samen leven en de sereniteit die gunstig is voor de leeractiviteit. Ze streven ernaar de toestand van de leerlingen te verbeteren zowel op het vlak van hun studies als van hun persoonlijke ontwikkeling.

    Afdeling II. - Psycho-medisch-sociaal centrum en dienst voor gezondheidspromotie op school

    Art. 6. § 1. Het team van het psycho-medisch-sociaal centrum en de dienst voor gezondheidspromotie op school dragen, elk voor hun aandeel, bij tot de in artikel 5 bedoelde doelstellingen.

    § 2. Het team van het psycho-medisch-sociaal centrum draagt bij tot die doelstellingen, tot de interface tussen de schoolwereld en de optredende personen buiten de school.

    Het begeleidt, op diens verzoek, iedere leerling, elke ouder, elk lid van het onderwijsteam.

    Het steunt elke collectieve actie tot verbetering van de sfeer op school.

    Het treedt op met acties die een gepast antwoord geven op toestanden die als problematisch worden ondervonden.

    § 3. Jaarlijks organiseert het inrichtingshoofd een ontmoeting tussen de afgevaardigden van het onderwijsteam, het psycho-medisch-sociale centrum en de dienst voor gezondheidspromotie op school. De ontmoeting kan open staan voor andere actoren die met de school medewerken.

    De schoolbemiddelaar die voor een bepaalde inrichting aangewezen is, woont de ontmoeting bij.

    Die ontmoeting heeft tot doel :

  27. van gedachten te laten wisselen over :

    1. de educatieve, pedagogische en inrichtingsprojecten van de school, bedoeld in de artikelen 63, 65 en 67 van het takendecreet;

    2. het project van het psycho-medisch-sociaal centrum bedoeld in artikel 36 van het decreet van 14 juli 2006 betreffende de opdrachten, programma's en activiteitenverslag van de psycho-medisch-sociale centra, inzonderheid over de in artikel 41 bedoelde begeleiding van de studieoriëntatie;

    3. het dienstproject bedoeld in artikel 5 van het decreet van 20 december 2001 betreffende de gezondheidspromotie op school;

    4. het dienstproject van de schoolbemiddelingsdienst, wanneer een bemiddelaar voor de inrichting aangewezen is;

  28. de specifieke behoeften van de school te bepalen inzake welzijn van de jongeren, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie;

  29. prioriteiten voor de komende jaren te bepalen;

  30. inzetbare interne en externe hulpmiddelen te bepalen;

  31. de rol van iedereen te bepalen, inzonderheid een refertepersoon voor elke prioriteit aan te wijzen;

  32. ingeval een bemiddelaar voor een inrichting aangewezen is, een medewerkingsprotocol tussen de betrokken actoren te bepalen;

  33. een balans van de ondernomen acties en van de ontwikkelde medewerkingsverbanden op te maken.

    § 4. Wanneer de plaatselijke overlegcel geïnstalleerd is, worden het overleg en de acties bedoeld in paragraaf 3 inzonderheid binnen die cel georganiseerd.

    Afdeling III. - Schoolbemiddeling

    Art. 7. § 1. Binnen de algemene directie leerplichtonderwijs wordt een schoolbemiddelingsdienst opgericht, die wordt belast, door bemiddelingsacties als derde, met het voorkomen van geweld, schooluitval en schoolverzuim in de inrichtingen voor secundair onderwijs.

    De bemiddeling heeft tot doel de vertrouwenssfeer te bevorderen, te behouden of te herstellen die moet heersen in de betrekkingen tussen de leerlingen en de leden...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT