19 OKTOBER 2007. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de organisatie van tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren

De Vlaamse Regering,

Gelet op het decreet van 9 december 2005 betreffende de organisatie van tijdelijke projecten in het onderwijs, gewijzigd bij het decreet van 22 juni 2007, inzonderheid op de artikelen 3, 5, § 1, en 6, § 2;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 juni 2006 betreffende de organisatie van tijdelijke projecten in het basis- en secundair onderwijs;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Begroting, gegeven op 19 juli 2007;

Gelet op protocol nr. 638 van 7 september 2007 houdende de conclusies van de onderhandelingen, gevoerd in de gemeenschappelijke vergadering van Sectorcomité X en van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap van afdeling 2 van het comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten;

Gelet op protocol nr. 403 van 7 september 2007 houdende de conclusies van de onderhandelingen, gevoerd in het overkoepelend onderhandelingscomité, vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs;

Gelet op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad, gegeven op 27 september 2007;

Gelet op advies nr. 43.582/1 van de Raad van State, gegeven op 4 oktober 2007, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming;

Na beraadslaging,

Besluit :

Artikel 1. De Vlaamse minister, bevoegd voor het Onderwijs, wordt ermee belast om op 7 september 2007 :

  1. een oproep te lanceren bij de schoolbesturen of inrichtende machten van het basisonderwijs en het voltijds en deeltijds secundair onderwijs om voorstellen van projecten rond verbetering van de studie- en beroepskeuze in te dienen;

  2. een oproep te lanceren bij de inrichtende machten van het voltijds en deeltijds secundair onderwijs om voorstellen van projecten rond versterking van het werkplekleren in te dienen. Onder werkplekleren wordt verstaan : het verwerven van zowel algemene als arbeids- en beroepsgerichte competenties, waarbij de problemen uit de beroepspraktijk het leerobject vormen en de reële arbeidssituatie de leeromgeving is.

    Die projecten bestrijken de periode van 1 november 2007 tot en met 31 augustus 2010.

    Art. 2. § 1. De projecten passen in het opzet en de prioriteiten van de competentieagenda voor een totaalaanpak inzake talentontwikkeling, die door de Vlaamse overheid en de sociale partners werd goedgekeurd op 14 mei 2007.

    § 2. Binnen de projecten rond verbetering van de studie- en beroepskeuze moeten de volgende actiepunten worden uitgewerkt :

  3. talenten ontdekken en ontwikkelen op verschillende leeftijden;

  4. de kennis verhogen over het onderwijsaanbod in het secundair en hoger onderwijs en over de mogelijkheden op de arbeidsmarkt, vanuit de optiek dat scholen en scholengemeenschappen in de eerste lijn verantwoordelijk zijn voor een goede oriëntering;

  5. een geïndividualiseerde schoolloopbaanportfolio over het volledige basis- en secundair onderwijs ontwikkelen.

    Binnen de projecten rond versterking van het werkplekleren moeten de volgende actiepunten worden uitgewerkt :

  6. kwaliteitsvol werkplekleren systematisch en structureel uitbouwen;

  7. stages voor leerlingen...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT