5 JANUARI 2000. - Koninklijk besluit betreffende de samenstelling en de werking van de Commissie voor regularisatie en houdende de uitvoering van de wet van 22 december 1999 betreffende de regularisatie van het verblijf van bepaalde categorieën van vreemdelingen verblijvend op het grondgebied van het Rijk

VERSLAG AAN DE KONING,

Sire,

Het ontwerp van besluit waarvan de Regering de eer heeft U ter ondertekening voor te leggen, betreft de samenstelling en de werking van de Commissie voor regularisatie en houdende de uitvoering van de wet van 22 december 1999 betreffende de regularisatie van het verblijf van bepaalde categorieën van vreemdelingen verblijvend op het grondgebied van het Rijk.

Er is rekening gehouden met de bemerkingen van de Raad van State in zijn advies van 22 december 1999

De wet van 22 december 1999 bepaalt dat een regularisatie van hun verblijf zullen kunnen vragen de vreemdelingen die reeds daadwerkelijk in België verbleven en die, op het ogenblik van de aanvraag, één van de volgende vier criteria vervullen :

- geen uitvoerbare beslissing betreffende hun asielaanvraag hebben ontvangen sedert meer dan vier jaar of drie jaar voor families met kinderen die de leeftijd hebben om school te lopen;

- om redenen onafhankelijk van hun wil niet kunnen terugkeren;

- ernstig ziek zijn;

- humanitaire redenen kunnen laten gelden en duurzame sociale bindingen in het land hebben ontwikkeld.

Een onafhankelijke Commissie voor regularisatie zal belast worden met het onderzoek van de aanvragen en zal een advies verstrekken aan de Minister van Binnenlandse Zaken. Ze zal samengesteld zijn uit meerdere kamers en uit een secretariaat.

Elke kamer wordt samengesteld uit drie leden :

- een magistraat of een gewezen magistraat, of een lid of een gewezen lid van een administratief rechtsorgaan die het voorzitterschap van de kamer waarneemt;

- een advocaat;

- een afgevaardigde van een erkende niet-gouvernementele organisatie, actief in het domein van de mensenrechten.

Ieder werkend lid van de kamers heeft meerdere plaatsvervangers; zij moeten de leeftijd van dertig jaar hebben bereikt en van Belgische nationaliteit zijn. De leden van de kamers worden aangeworven na een oproep bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Ze worden, op voorstel van de Minister van Binnenlandse Zaken die de lijsten met de kandidaturen verzamelt, aangesteld bij een in Ministerraad overlegd koninklijk besluit.

De Koning benoemt onder de kamervoorzitters een eerste en vice-eerste voorzitter. Zij verdelen de dossiers over de verschillende kamers en waken over de eenheid in de behandeling van de aanvragen. Hiervoor organiseren zij een overleg tussen de kamervoorzitters of algemene vergaderingen van de kamers in geval van divergenties tussen de verschillende kamers.

De lijst van de door de niet-gouvernementele organisaties aangestelde kandidaten moet, om in aanmerking te worden genomen, vergezeld zijn van een kopie van de statuten van de organisatie zoals ze gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad en waaruit blijkt dat de organisatie reeds sedert twee jaar actief is in het domein van de mensenrechten.

Indien één van de leden van de kamer reeds kennis genomen heeft bij het uitoefenen van zijn functie in een zaak ingeleid door een aanvrager op basis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen of die verband houdt met een beslissing die op basis van genoemde wet werd genomen, laat hij zich vervangen door zijn plaatsvervanger.

De leden van de kamers zullen de deontologische regels naleven die eigen zijn aan hun respectievelijke functies.

Er kan, bij een in Ministerraad overlegd koninklijk besluit, een einde gesteld worden aan hun aanstelling in geval van langdurige verhindering of bij herhaalde afwezigheden.

Het secretariaat bevat twee afdelingen : het griffie-secretariaat dat instaat voor de organisatie van de zittingen en het onderzoekssecretariaat dat de aan de Commissie overgemaakte regularisatieaanvragen centraliseert en ze onderzoekt overeenkomstig artikel 12 van de wet.

Een door de Koning aangesteld administrateur leidt het secretariaat. Hij staat in voor de organisatie van de Commissie, coördineert de activiteiten van het griffie-secretariaat en het onderzoekssecretariaat en oefent de leiding en het toezicht uit over het personeel.

De eerste voorzitter, de vice eerste voorzitter en de administrateur vormen een overlegbureau met betrekking tot de organisatie van het werk en de samenstelling van de dossiers in het kader van de toepassing van de wet.

Minstens tien werkdagen voor de dag van de zitting wordt de aanvrager die zijn regularisatieaanvraag heeft ingediend aan de hand van een formulier uitgenodigd om te verschijnen voor een kamer van de Commissie.

Minstens acht werkdagen voor de dag van de zitting overhandigt het lid van het onderzoeksecretariaat dat belast is met de aanvraag aan het griffie-secretariaat van de Commissie het dossier betreffende de aanvrager.

De leden van de aangewezen kamer van de Commissie, de aanvrager, de advocaat of de derde die de aanvrager bijstaat kunnen vanaf dan kennis nemen van het dossier betreffende aanvrager

Het onderzoek van de aanvragen zal de procedurewaarborgen genieten, kenmerkend voor alle rechtsinstanties.

De procedure voor de kamers van de Commissie voor regularisatie is mondeling en vindt plaats in de landstaal gebruikt door de aanvrager bij zijn aanvraag. Indien de aanvrager onvoldoende de taal van de procedure begrijpt, zal de voorzitter, op diens verzoek, een tolk aanstellen die de eed zal afleggen. De zitting is niet openbaar.

De administrateur of zijn gemachtigde, of de voorzitter van de kamer hebben het recht zich door elke Belgische overheid alle nuttige inlichtingen te laten mededelen voor de vervulling van hun opdracht. Zij hebben eveneens het recht om het dossier te raadplegen dat in voorkomend geval wordt gehouden door de Dienst vreemdelingenzaken, en zich kopij te laten nemen van elk stuk dat zij nuttig achten voor het vervullen van hun opdrakt. Ook de andere leden van de kamer kunnen in het voorkomend geval het dossier van de Dienst Vreemdelingenzaken raadplegen.

Zoals gepreciseerd werd in de Senaat, en zoals gebeurt voor iedere instantie met een juridictioneel karakter moet de Voorzitter de consensus nastreven inzake het door de kamer uit te brengen advies en waken dat de motivering alle elementen omvat die van aard zijn om de beslissing te staven, namelijk door te antwoorden op de betuistingen en de bezwaren. Zoals het het geval is bij alle procedure van die aard, dient na afloop van deze beraadslaging, wanneer een minderheidsvisie blijft bestaan, deze in te stemmen.

Het advies van de Commissie wordt binnen de twintig werkdagen na de verschijning ter kennis gebracht van de Minister en binnen dezelfde termijn aan de aanvrager betekend die een kopie ontvangt op de in artikel 10 van de wet bedoelde wijze.

We hebben de eer te zijn,

Sire,

Van uwe Majesteit,

de zeer eerbiedige

en zeer getrouwe dienaars,

De Minister van Binnenlandse Zaken,

A. DUQUESNE

Voor de Minister van Justitie, afwezig,

De Minister van Telecomminicatie

en Overheidsbedrijven en Participaties,

R. DAEMS

ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE

De Raad van State, afdeling wetgeving, vierde kamer, op 20 december 1999 door de Minister van Binnenlandse Zaken verzocht hem, binnen een termijn van ten hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit « betreffende de samenstelling en de werking van de Commissie voor regularisatie en houdende de uitvoering van de wet van... betreffende de regularisatie van het verblijf van bepaalde categorieën van vreemdelingen verblijvend op het grondgebied van het Rijk », heeft op 22 december 1999 het volgende advies gegeven :

Overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan.

In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief en in de aanhef als volgt :

Gelet op het spoedeisend karakter, gemotiveerd door :

- De noodzaak om, van zodra de wet gestemd is, over te gaan tot de aanwerving van de leden van de Commissie;

- De noodzaak om, van zodra de wet gestemd is, het indienen van de aanvragen tot regularisatie snel mogelijk te maken;

.

Binnen de korte termijn die de Raad van State is toegemeten, heeft deze zich bepaald tot het maken van de volgende opmerkingen.

Algemene opmerkingen

  1. Artikel 293 van het Gerechtelijk Wetboek bepaalt dat de ambten van de rechterlijke orde niet verenigbaar zijn met onder meer « enige bezoldigde openbare functie of openbaar ambt van politieke of administratieve aard ».

    Artikel 294, tweede lid, van hetzelfde Wetboek bepaalt evenwel dat van die regel kan worden afgeweken met machtiging van de Koning, op voordracht van de Minister van Justitie, wanneer het onder meer gaat om de deelneming aan een commissie en voor zover de grenzen die deze bepaling vaststelt inzake het aantal opdrachten en de eraan verbonden bezoldiging niet worden overschreden.

    Artikel 4, § 4, van het onderhavige ontwerp voorziet in een bezoldiging voor de leden van de kamers van de Commissie voor regularisatie, die onder meer kunnen worden samengesteld uit magistraten van de rechterlijke orde.

    Het onderhavige ontwerp moet dus worden voorgedragen en medeondertekend door de Minister van Binnenlandse Zaken en de Minister van Justitie.

  2. Bij het ontwerp behoren verscheidene opmerkingen te worden gemaakt inzake de inachtneming van de taalwetgeving :

    1. Paragraaf 2 van artikel 10 van het ontwerp regelt het gebruik van de talen in de procedure bij de Commissie.

      Krachtens artikel 30 van de Grondwet kan die aangelegenheid alleen bij wet worden geregeld. Het onderhavige ontwerp mag daar dus niet van afwijken.

      Overeenkomstig artikel 41 van...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT