15 MEI 2014. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van sommige bepalingen van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, Tweede deel, Boek V, Titel IX, Hoofdstuk III, betreffende de aangepaste centra voor opleiding en socioprofessionele inschakeling

De Waalse Regering,

Gelet op het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, inzonderheid op de artikelen 266, 273, 274, 283 en 285;

Gelet op het Waalse Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 6 januari 2014;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 16 januari 2014;

Gelet op het voorstel van het beheerscomité van het "AWIPH" (Waals Agentschap voor de Integratie van Gehandicapte Personen), gegeven op 25 april 2013;

Gelet op het advies nr. 55.578/4 van de Raad van State, gegeven op 26 maart 2014, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973,

Gelet op het advies van de "Commission wallonne des Personnes Handicapées" (Waalse Commissie voor Gehandicapte Personen), gegeven op 3 februari 2014;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Actie.

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK I. - Inleidende bepaling

Artikel 1. Dit besluit regelt, overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet een materie bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.

HOOFDSTUK II. - Wijzigingsbepaling

Art. 2. In het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, Tweede deel, Boek V, Titel IX, wordt Hoofdstuk III, dat de artikelen 905 tot 990 inhoudt, vervangen als volgt:

HOOFDSTUK III. - Aangepaste centra voor opleiding en socioprofessionele inschakeling

Afdeling 1. - Definities

Art. 905. Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder :

1° aangepast centrum voor opleiding en socioprofessionele inschakeling: het vormingscentrum en het centrum voor gespecialiseerde beroepsrevalidatie bedoeld in artikel 283,4° van het decreetgevend wetboek, erkend door het "AWIPH" en hierna « het centrum » genoemd;

2° doelpubliek : de begunstigden bedoeld in artikel 275 van het decreetgevend wetboek die geen toegang hebben tot het dienstenaanbod van de opleidingsoperatoren dat voor de gezamenlijke bevolking bestemd is, omdat het niet of minder aangepast is;

3° stagiair : de begunstigde die deel uitmaakt van het doelpubliek en een overeenkomst met het centrum gesloten heeft;

4° socioprofessioneel inschakelingsproces: de begeleiding van de stagiair met het oog op zijn tewerkstelling of op het behoud van zijn baan;

5° tewerkstelling : elke activiteit uitgeoefend op grond van een arbeidscontract, een openbaar statuut of een statuut van zelfstandige binnen een periode van twee jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de stagiair het centrum daadwerkelijk verlaat;

6° overeenkomst : de overeenkomst inzake opleiding en soioprofessionele inschakeling waarbij de rechten en plichten van het centrum en van de stagiair geformaliseerd worden in het kader van het socioprofessioneel inschakelingsproces;

7° afwisselende opleiding : elke actie tot combinatie van een praktische en een theoretische opleiding waardoor één of meer opleidingsoperatoren en één of meer gewone bedrijven of bedrijven voor aangepast werk uit de privé of openbare sector betrokken kunnen worden bij de uitvoering van het socioprofessioneel inschakelingsproces, met als doel de aanpassing aan het arbeidsmilieu, de uitvoering van een programma inzake kwalificerende opleiding of een periode van voorbereiding op de socioprofessionele inschakeling;

8° omscholingsovereenkomst : de overeenkomst bedoeld in afdeling 3 van hoofdstuk V van titel IX van boek V van het tweede deel van dit Wetboek;

9° psycho-sociaal en inschakelingspersoneel : de personeelsleden die voor beroepsinschakeling instaan, de maatschappelijk assistenten, de personeelsleden belast met begeleiding en oriëntering;

10° pedagogisch personeel : de opleiders en, desgevallend, de pedagogisch coördinator;

11° de pedagogische raad : instantie bestaande uit de directie, het psycho-sociaal en inschakelingspersoneel en het pedagogisch personeel;

12° finaliteit : groep van beroepen en functies gebonden door hetzelfde type productie of diensten.

Afdeling 2. - Opdrachten

Art. 906. De centra voeren hun acties met inachtneming van de volgende beginselen :

1° de verbintenissen die vastliggen in de samenwerkingsregeling ingevoerd bij het decreet van 12 januari 2012 betreffende de geïndividualiseerde begeleiding van de werkzoekenden en betreffende de samenwerkingsregeling voor inschakeling, inzonderheid de artikelen 10 en 14;

2° de bevordering van de gelijkheid van kansen van de stagiairs bij de toegang tot opleiding en tewerkstelling;

3° de ontwikkeling van praktijken ter bevordering van de sociale, individuele en collectieve emancipatie van de stagiairs.

Art. 907. § 1. De centra worden belast met de organisatie van een geïndividualiseerd socioprofessioneel inschakelingsproces dat op de potentialiteiten van de stagiair afgestemd is.

§ 2. Het socioprofessioneel inschakelingsproces kan bestaan uit vier fasen, met name :

1° een fase tot bepaling van het project inzake socioprofessionele inschakeling, waarin, al naar gelang van het geval, de volgende acties gevoerd kunnen worden :

a) een persoonlijke en professionele balans van de stagiair opmaken;

b) de stagiair confronteren met de realiteiten van de arbeidswereld;

c) de stagiair de mogelijkheid geven om één of meer beroepen te ontdekken;

d) de stagiair helpen bij zijn oriëntering naar de door het centrum geschikt geachte dienstverlener(s), al naar gelang van zijn vaardigheden, bekwaamheden en behoeften;

e) de stagiair de mogelijkheid geven om de basisvaardigheden aan te werven inzake kennis, bedrevenheid en wellevendheid;

f) de voorbereiding van de stagiair op de algemene opleidingsstelsels bevorderen en desgevallend ervoor zorgen;

2° een fase tot bekrachtiging van het project inzake socioprofessionele inschakeling, waarin, al naar gelang van het geval, de volgende acties gevoerd kunnen worden :

a) de stagiair confronteren met de realiteiten van het beroep of van de vermoedelijke functie;

b) de stagiair aan een bekwaamheidstest onderwerpen;

c) het vermoedelijke opleidingsproject valideren of invalideren;

d) de stagiair helpen bij zijn oriëntering naar de door het centrum geschikt geachte dienstverlener(s), al naar gelang van zijn vaardigheden, bekwaamheden en behoeften;

3° een fase tot kwalificerende opleiding waarin de volgende acties gevoerd kunnen worden:

a) de stagiair de mogelijkheid geven om zijn vaardigheden aan te werven of te ontwikkelen met het oog op de uitoefening van het geheel of van een gedeelte van een beroep of functie met één of meer doeleinden;

b) de stagiair desgevallend de mogelijkheid geven om zijn vaardigheden te actualiseren naar gelang van de evolutieve behoeften en de behoeften van de ondernemingen;

c) desgevallend zorgen voor de opvolging van de stagiair in het kader van een omscholingsovereenkomst die hij gesloten heeft;

d) de voorbereiding van de bekrachtiging van de vaardigheden bevorderen en er desgevallend voor zorgen, zoals bedoeld in het samenwerkingsakkoord van 24 juli 2003 betreffende de bekrachtiging van de bevoegdheden op het gebied van de voortgezette beroepsopleiding, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie en goedgekeurd bij het decreet van 13 november 2003;

4° een fase tot opvolging van de stagiair na de opleiding waarin actief naar werk gezocht wordt, een baan gevonden of behouden wordt.

§ 3. De fasen tot bepaling en bekrachtiging van het project inzake sociaal-professionele inschakeling beslaan hoogstens vijftig percent van het globale uurvolume dat door het centrum verbruikt wordt, berekend over een gemiddelde van zes jaar.

Afdeling 3. - Erkenning

Onderafdeling 1. - Voorwaarden

Art. 908. Behalve de voorwaarden waarin artikel 467 van dit Wetboek voorziet, vervullen de centra de volgende opdrachten :

1° de in afdeling 2 omschreven opdrachten ten gunste van de stagiairs uitoefenen naar rato van minstens negentig percent van de gevaloriseerde uren;

2° de stagiairs de krachtens de artikelen 978, 982 en 983 toegekende geldelijke voordelen garanderen;

3° beschikken over de gepaste uitrusting en over lokalen die toegankelijk zijn voor de stagiairs;

4° opgericht zijn in de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk, overeenkomstig de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen;

5° onder de leden van de vereniging geen personeelsleden of met hen tot en met de derde graad aanverwante personen tellen voor meer dan één derde van de leden;

6° de raad van bestuur van de vereniging mag voor meer dan één derde van het totaalaantal bestuurders of van de personen die deel uitmaken van het personeel van het centrum niet samengesteld zijn uit personen die deel uitmaken van hetzelfde gezin als echtgenoot, wettelijke samenwoners, bloed- of aanverwante tot en met de tweede graad;

7° binnen hun raad van bestuur minstens één vertegenwoordiger van het bedrijfsleven tellen;

8° een boekhouding voeren overeenkomstig de wetgeving op de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen en de desbetreffende uitvoeringsbesluiten;

9° hun erkenning door het "AWIPH" op elke communicatiedrager vermelden;

10° de « FOREm » kennis geven van hun aanbod inzake opleiding en socioprofessionele inschakeling.

Overeenkomstig het eerste lid, 1°, kunnen de centra, ten gunste van personen die niet het voorwerp zijn van een gunstige beslissing van het "AWIPH", de acties uitoefenen waarin het in artikel 914 bedoelde pedagogisch project voorziet, naar rato van maximum tien percent van de gevaloriseerde uren.

In afwijking van het eerste lid, 6°, kan de directie van het centrum met raadgevende stem deelnemen aan elke vergadering van de raad van bestuur betreffende de organisatie van het centrum, behalve wat betreft de agendapunten waarover een belangenconflict bestaat.

Art. 909. De centra bezorgen het "AWIPH" een afschrift van de volgende stukken :

1° het pedagogisch project bedoeld in artikel 914;

2° een jaarlijks activiteitenverslag dat volgens een door het "AWIPH" opgemaakt model...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT