3 DECEMBER 2009. - Koninklijk besluit houdende regeling van de operationele diensten van de Federale Overheidsdienst Financiën

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen heeft tot doel, rekening houdend met de tijdens de eerste zes jaren van de Coperfinhervorming verworven ervaring, een beslissende stap te zetten naar de definitieve organisatie van de Federale Overheidsdienst Financiën.

De ervaring heeft de inadequatie aangetoond van een te grote hergroepering van verschillende diensten met zeer verschillende bevoegdheden binnen een enkele grote fiscale entiteit (belastingen en invordering), zoals zij oorspronkelijk was voorzien. Dergelijke hergroepering veroorzaakt inderdaad problemen : zo is gebleken dat de bevoegdheden die dienden te worden gehergroepeerd op het niveau van deze entiteit, in voorbereiding, efficiënter zouden worden uitgeoefend indien de entiteit zou worden opgesplitst in :

-alles wat de taxatie betreft met betrekking tot inkomstenbelasting en de belasting op de toegevoegde waarde;

- de douane en accijnzen;

- de inning en de invordering;

- en de strijd tegen de fiscale fraude.

Onderhavig ontwerp heeft dus tot doel een evenwichtigere herverdeling van de entiteiten te bekomen, op het vlak van hun grootte en van de verantwoordelijkheden die hun zullen worden toegekend.

De Federale Overheidsdienst Financiën zal dus uit zes algemene administraties zijn samengesteld :

- de Algemene administratie van de fiscaliteit;

- de Algemene administratie van de douane en accijnzen;

- de Algemene administratie van de inning en de invordering;

- de Algemene administratie van de strijd tegen de fiscale fraude;

- de Algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie;

- de Algemene administratie van de thesaurie.

Artikel 1 van het voorliggende ontwerp richt de zes algemene administraties juridisch op en vertrouwt de verantwoordelijkheid ervan toe aan titularissen van een managementfunctie 1.

De artikelen 2 tot 7 sommen de bevoegdheden op van de nieuwe algemene administraties.

De Algemene administratie van de fiscaliteit zal de dienst van de inkomstenbelastingen en de belasting op de toegevoegde waarde toegewezen krijgen, met uitzondering van de inning en de invordering. Zij zal worden georganiseerd in administraties die georiënteerd zijn naar de doelgroepen : particulieren, kleine en middelgrote ondernemingen en grote ondernemingen.

De Algemene administratie van de douane en accijnzen ziet zijn bevoegdheden gedefinieerd omwille van het specifieke karakter ervan :

- de uitvoering van de wetgeving inzake douane- en accijnsrechten, waarvan de basis vooral van supranationale oorsprong is (Europese wetgeving);

- de uitvoering van de wetgeving inzake ecotaksen;

- de uitvoering van de bepalingen van het wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde, betreffende de invoer en de uitvoer van goederen;

- een reeks tussenkomsten voorzien door diverse specifieke wetgevingen, zoals de wet van 15 mei 2007 betreffende de bestraffing van namaak en piraterij van intellectuele eigendomsrechten, de wet van 2 april 1971 betreffende de bestrijding van voor planten en plantaardige produkten schadelijke organismen, de wet van 28 juli 1981 houdende goedkeuring van de Overeenkomst inzake de internationale handel in bedreigde in het wild levende dier- en plantesoorten, en van de Bijlagen, opgemaakt te Washington op 3 maart 1973, alsmede van de Wijziging van de Overeenkomst, aangenomen te Bonn op 22 juni 1979, enz...

Op termijn, kunnen de bevoegdheden van de Algemene administratie van de inning en de invordering, na onderzoek, worden uitgebreid tot andere sommen of schuldvorderingen, zowel van fiscale als niet-fiscale aard.

Evenwel, in afwachting van een oplossing voor de problemen die voortkomen in het bijzonder uit de residuaire bevoegdheden van de oude administratie van de BTW, registratie en domeinen, ziet de Algemene administratie van de inning en de invordering nochtans zijn bevoegdheid beperkt tot enkel de inkomstenbelastingen, de met inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen en de BTW.

De bevoegdheid toegekend aan de Algemene administratie van de strijd tegen de fiscale fraude beoogt de gestructureerde strijd tegen genoemde fraude; zij strekt zich uit over alle belastingen. Passend in een algemeen gecoördineerd kader, doet zij niets af aan de specifieke bevoegdheden van de andere algemene administraties inzake de strijd tegen de fraude.

Het bepalen van de bevoegdheden toegekend aan de Algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie gebeurt minder systematisch en laat zich minder synthetisch en algemeen uitdrukken dan voor de andere algemene administraties. Dit vloeit in het bijzonder voort uit het feit dat deze bevoegdheden van diverse aard zijn (fiscaal, inning van niet-fiscale schuldvorderingen voor meerdere overheden, residuaire bevoegdheid in de materie, beheer van het vermogen van de Staat, eigendomsoverdracht van goederen van het private patrimonium van de Staat, activiteiten van de aankoopcomités, dienst van de hypotheekbewaringen, enz...).

Dit groot aantal taken vereist dikwijls een niet-limitatieve opsomming.

Voor wat rest, wordt verwezen naar artikel 6.

De Algemene administratie van de thesaurie is in het bijzonder belast met het beheer en de coördinatie van de financiële relaties op bilateraal, europees en multilateraal niveau (economische politiek, handel en ontwikkeling), het beheer van de thesaurie van de Staat, van zijn openbare schuld en de behandeling van aangelegenheden eigen aan de reglementering van de financiële markten en diensten, de betalingen ten laste van de openbare Schatkist (bijvoorbeeld, de betaling van de lonen van de personen vergoed door deze Schatkist, de betaling van de pensioenen ten laste van diezelfde Schatkist), het houden van de algemene boekhouding van de Staat (onder voorbehoud van de materies die door de wet zijn opgedragen aan de Federale Overheidsdienst Begroting en Beheerscontrole), het beheer van de Deposito- en Consignatiekas, het Nationaal kantoor voor roerende waarden en het beheer van de Koninklijke Munt van België en het Monetair Fonds.

In uitvoering van § 2 van artikel 2 van het koninklijk besluit van 17 februari 2002 houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Financiën, waarvan de oorspronkelijke tekst bepaalde : « De Federale Overheidsdienst Financiën neemt, op de datum vastgesteld door de Minister tot wiens bevoegdheid de Financiën behoren, de diensten van het Ministerie van Financiën over (, met uitzondering van de diensten belast met :

- de pensioenen die overgenomen worden door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid, uitgezonderd de toekenning en het beheer van de vergoedingspensioenen van militaire invaliden in vredestijd die overgenomen worden door het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT