Protocolakkoord van de ministers, die de volksgezondheid onder hun bevoegdheden hebben, betreffende de registratie van de behandelingsaanvragen betreffende drugs en alcohol door middel van de Europese Treatment Demand Indicator, de 30 septembre 2013

  1. Definities

    Artikel 1. Onder behandelingscentrum wordt verstaan : het centrum dat drug- of alcoholbehandelingen aanbiedt aan personen met drug- of alcoholproblemen. Behandelingscentra kunnen gespecialiseerde centra zijn die zich toespitsen op de behandeling van drug-/alcoholgebruikers, of deel uitmaken van grotere centra waar verschillende groepen terecht kunnen (bv. psychiatrische patiënten enz.). Ze kunnen ook gelegen zijn binnen medische of niet-medische, overheidsgebonden of niet- overheidsgebonden, publieke of private centra.

    Onder behandelingsepisode wordt verstaan de periode tussen het begin van de behandeling voor een drug- of alcoholprobleem en de beëindiging van de activiteiten voor het voorgeschreven behandelingsplan.

    Onder registratienetwerk wordt verstaan een publieke of private instantie die gegevens verzamelt verstrekt door een groep van behandelingscentra.

    Een registratie-instrument is een softwaretoepassing waarbij beveiligde persoonsgegevens van de patiënt in elektronische vorm bewaard en beschikbaar gemaakt worden.

    Het Technisch Platform is een centraal gegevensuitwisselingsplatform, bestaande uit generieke ICT-diensten en -infrastructuur, dat de gegevensuitwisseling tussen de verschillende gegevensbronnen, beheerd door instanties, op een generieke manier mogelijk maakt.

    Het eHealth-Platform is een openbare instelling die een goed georganiseerde, onderlinge elektronische dienstverlening en informatie-uitwisseling tussen alle actoren in de Belgische gezondheidszorg faciliteert, met de nodige waarborgen op het vlak van de informatieveiligheid, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de patiënt en de zorgverlener en het respect van het medisch beroepsgeheim.

    Een Trusted Third Party (TTP) is een derde onafhankelijke partij die de betrouwbaarheid van de privacybescherming bij het inzamelen, uitwisselen of verwerken van gegevens garandeert.

    Onder het Europees Waarnemingscentrum voor Drugs en Drugsverslaving (EMCDDA) wordt verstaan het gedecentraliseerd EU-agentschap dat instaat voor de informatie-uitwisseling op het gebied van drugs in de Europese Unie, met als doel beleidsmakers te ondersteunen in de formulering van een samenhangend nationaal en EU-drugsbeleid.

    Onder Belgisch Waarnemingscentrum voor Drugs en Drugsverslaving (BMCDDA) wordt verstaan het programma binnen het WIV dat als nationaal focal point deel uitmaakt van het Reitox-netwerk van het EMCDDA.

    Onder de operationele directie Expertise, dienstverlening en klantenrelaties (WIV-expert) wordt verstaan de operationele directie van het WIV die advies en diensten verleent van wetenschappelijke en technische aard, gebaseerd op toegepast onderzoek en innovatie.

  2. Nationale registratie van de Treatment Demand Indicator

    Art. 2. De bestaande registratie-instrumenten zullen slechts worden gewijzigd voor zover ze niet toelaten gegevens conform het Belgische TDI-protocol te verzenden. De registratie-instrumenten kunnen bijkomende gegevens bevatten naast de gegevens die nodig zijn voor de TDI-indicator.

    Art. 3. De inhoud van de velden van de registratie wordt verduidelijkt in de bijgevoegde Technisch Annex. Deze annex is opgesteld en goedgekeurd door het Coördinatiecomité TDI, op basis van de nieuwe richtlijnen van het EMCDDA. De annex omvat een aan het Belgische systeem aangepaste uiteenzetting over de gebruikte concepten en variabelen in het Europese TDI-protocol. Alcohol en buprenorfine worden eveneens beschouwd als een primaire substanties.

    Art. 4. De registratie van elke nieuwe behandeling dient te worden vergezeld van het Rijksregisternummer van de patiënt. Bij ontbreken van een Rijksregisternummer wordt het Rijksregisternummer Bis, het paspoortnummer of de geboortedatum van de patiënt geregistreerd.

    Art. 5. Elk behandelingscentrum is verantwoordelijk voor de toepassing van de wettelijke en decretale bepalingen betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens van de patiënten bij het registreren van de TDI-gegevens in het eigen centrum.

    Art. 6. Elk behandelingscentrum dient de patiënt op de hoogte te brengen van de volgende zaken:

    1. het bestaan van de gegevensverwerking (door de gegevens die verwerkt worden in het kader van het TDI-project te identificeren);

    2. de persoonlijke gegevens van de verantwoordelijke voor de verwerking;

    3. de doeleinden van de verwerking;

    4. de betrokken gegevenscategorieën;

    5. de ontvangers van de gegevens;

    6. het bestaan van een recht op toegang en op verbetering van de gegevens betreffende de persoon waarvan de gegevens worden verwerkt.

      Deze informatie kan mondeling of schriftelijk worden meegedeeld maar gebeurt, bij voorkeur door middel van het door het WIV hiertoe ontwikkeld formulier, zoals goedgekeurd door het sectoraal comité Gezondheid op 16 november 2010.

      Art. 7. De TDI-gegevens kunnen slechts volgens één van de volgende drie registratiewijzen door de behandelingscentra worden verzameld en naar het Technisch Platform TDI worden verzonden:

    7. De registratie van elke nieuwe behandelingsepisode wordt uitgevoerd middels het elektronisch registratieformulier van het Technisch Platform TDI waarbij de bevoegde overheid de behandelingscentra machtigt om deze gegevens onmiddellijk te coderen op het Technisch Platform dat deze gegevens bewaart;

    8. De registratie van elke nieuwe behandelingsepisode wordt uitgevoerd door het behandelingscentrum middels het eigen registratie-instrument waarna het geheel van de gegevens ten minste een keer per jaar gecodeerd naar het Technisch Platform TDI wordt verzonden;

    9. De registratie van elke nieuwe behandelingsepisode wordt uitgevoerd door het behandelingscentrum middels het eigen registratie-instrument waarna het geheel van de gegevens ten minste een keer per jaar gecodeerd naar de bevoegde administratie wordt verzonden, die het geheel van de gegevens ten minste een keer per jaar naar het Technisch Platform TDI verzendt.

      Art. 8. De behandelingscentra en registratienetwerken die middels hun eigen registratie-instrument de TDI-gegevens registreren, of die een nieuw registratie-instrument in gebruik nemen, zijn verantwoordelijk voor:

    10. de conformiteit van dat registratie-instrument met de technische annex bij het voorliggende Belgische TDI-protocol;

    11. de permanente operationaliteit van dat registratie-instrument;

    12. de permanente technische ondersteuning van de gebruikers van dat registratie-instrument gebruikmaken;

    13. de beschikbaarheid van een permanent back-up systeem van de door dat registratie-instrument geregistreerde gegevens;

    14. de autorisatie tot de registratie aan de gebruikers van dat registratie-instrument;

    15. de controle op de autorisatie van de gebruikers van dat registratie-instrument;

    16. de training van de gebruikers van dat registratie-instrument.

      Art. 9. Bij de wijziging van een bestaand registratie-instrument zijn de betrokken behandelingscentra en registratienetwerken verantwoordelijk voor het informeren van de beheerder van het Technisch Platform TDI, meer bepaald inzake de impact op de gegevensstroom en de standaardisatie van de gegevens door het Technisch Platform. Een "update" (wijziging of herstellen van ontoelaatbare tekortkomingen, zoals programmeerfoutjes, beveiligingsrisico's, of een klein deel van het programma) of een "upgrade" (grotere veranderingen, zoals volledig nieuwe functionaliteit, een nieuwe gebruikers interface,...) van een bestaand registratie-instrument wordt niet als een wijziging beschouwd indien de wijzigingen geen impact hebben op de continuïteit van de bestaande TDI-registratie en de gegevensstroom naar het Technisch Platform.

      Art. 10. Elke nieuwe behandelingsepisode in het kalenderjaar x dient door de behandelingscentra en registratienetwerken ten laatste op 31 maart van het kalenderjaar x+1 op het Technisch Platform TDI te worden geregistreerd.

      Art. 11. Behandelingscentra en de registratienetwerken kunnen hun registratiewijze - foutmelding -- wijzigen bij de aanvang (1 januari) van een nieuw registratiejaar. De behandelingscentra en de registratienetwerken dienen de beheerder van het Technisch Platform TDI over deze wijziging te informeren, ten laatste drie maanden voor de wijziging plaats zal vinden.

      Art. 12. De beheerder van het Technisch Platform TDI is verantwoordelijk voor:

    17. de conformiteit van het Technisch Platform met de technische annex bij het Belgische TDI-protocol;

    18. de permanente operationaliteit van het Technisch Platform;

    19. de permanente technische ondersteuning van de gebruikers van het Technisch Platform;

    20. de beschikbaarheid van een permanent back-up systeem van de geregistreerde gegevens op het Technisch Platform;

    21. de autorisatie, middels het eHealth-platform, aan de gebruikers tot de toegang tot het Technisch Platform;

    22. de controle op de autorisatie van de gebruikers van het Technisch Platform;

    23. de training van de gebruikers van het Technisch Platform.

      Art. 13. Het BMCDDA wordt aangesteld voor de opmaak van de volgende feedbackrapporten:

    24. Elk behandelingscentrum kan zijn eigen gegevens in de vorm van samenvattende tabellen en figuren op het Technisch Platform TDI kunnen consulteren;

    25. Elke registratienetwerk, kan de gegevens van de behandelingscentra waarvoor het bevoegd is, in de vorm van samenvattende tabellen en figuren op het Technisch Platform TDI consulteren, zonder dat patiënten identificeerbaar zijn;

    26. De ondertekenende partijen ontvangen een jaarrapport, in de vorm van samenvattende tabellen en figuren (inclusief methodologische toelichtingen), op basis van het geheel van de gemeenschappelijke gegevens. Deze gegevens worden uitgesplitst per type van behandelingsinstelling en volgende statistisch territoriale eenheden : nationaal, gemeenschap, regio en provincie, zonder dat patiënten en centra identificeerbaar zijn. Dit rapport is tevens permanent op het Technisch Platform TDI te consulteren;

    27. De ondertekenende partijen ontvangen jaarlijks de geanonimiseerde brute gegevens van de eigen behandelingscentra ten laatste vijf...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT