Koninklijk besluit betreffende de verlenging 2013 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2007-2010 en van de dispositieven Gemeenschapswachten, de 12 juin 2013

HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1. Voor de toepassing van onderhavig besluit moet worden verstaan onder:

  1. gemeente: stad of gemeente met een strategisch veiligheids- en preventieplan, met inbegrip van de dispositieven Gemeenschapswachten;

  2. overeenkomst: strategisch veiligheids- en preventieplan afgesloten tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en een gemeente, waarin de doelstellingen bepaald worden die de gemeente moet behalen op het einde van de geldigheidsperiode van de overeenkomst. Deze overeenkomst omvat eveneens de verschillende doelstellingen die door de dispositieven "bijkomende contingenten Activa 346 TFE" en het "dispositief 90 Activa-TFE" worden nagestreefd;

  3. lokale veiligheidsdiagnostiek: analyse gerealiseerd in termen van veiligheid m.b.t. een situatie, een toestand - voor een welbepaalde periode en grondgebied - met als doel het beter in kaart brengen van de problemen en uitdagingen, het identificeren van de risicofactoren op het lokale niveau en het helpen bepalen van de acties die tot de verwachte resultaten kunnen leiden rekening houdend met de beschikbare middelen;

  4. algemene doelstelling: doelstelling die de finaliteit van het project in zijn geheel beschouwt en die tot uiting komt in de globale impact die bereikt moet worden voor een welbepaalde situatie voor de gehele bevolking in kwestie;

  5. strategische doelstelling: doelstelling die zich vertaalt in de concretisering van een algemene doelstelling en, door een tussenfase te vormen, de realisatie hiervan in een nabije toekomstvisie vormt;

  6. operationele doelstelling: doelstelling, realisatie die definieert hoe een strategische doelstelling zal worden bereikt en die er op korte termijn zichtbare en meetbare resultaten van geeft.

    HOOFDSTUK 2. - Inhoud en praktische indienings-, opvolgings- en evaluatiemodaliteiten

    Art. 2. De strategische veiligheids- en preventieplannen 2007-2010 worden vanaf 1 juli 2013 voor een periode van 6 maanden verlengd.

    Art. 3. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten, wordt een budget gelijkwaardig aan de helft van de jaarlijkse toelage toegekend aan de begunstigde gemeenten in het kader van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2007-2010, van de overeenkomsten bijkomende contingenten Gemeenschapswachten en van de overeenkomsten Gemeenschapswachten 90, toegekend aan dezelfde gemeenten voor de periode tussen 1 juli 2013 en 31 december 2013, dit overeenkomstig de bepalingen van het hoofdstuk 3.

    Art. 4. Deze overeenkomsten bestaan uit algemene, strategische en operationele doelstellingen en zijn gericht op de te behalen resultaten op het einde van de geldigheidsperiode van de overeenkomst.

    Art. 5. In het kader van hun algemene doelstellingen en behoudens beperkende bepalingen voorgeschreven door de artikels 6, 7 en 8, moeten deze plannen één of meerdere van de volgende fenomenen en/of onveiligheidsgevoelens voorkomen, aan het licht brengen en verminderen met betrekking tot:

  7. inbraak;

  8. diefstal van en in auto's;

  9. gauwdiefstal;

  10. diefstal door middel van list;

  11. fietsdiefstal;

  12. winkeldiefstal;

  13. afpersing;

  14. geweld in het openbaar vervoer;

  15. intrafamiliaal geweld;

  16. geweld tijdens evenementen en publieke gebeurtenissen;

  17. geweld in schoolmilieu;

  18. jeugdcriminaliteit;

  19. schoolverzuim;

  20. druggerelateerde maatschappelijke overlast;

  21. sociale overlast.

    Art. 6. De algemene doelstelling zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid, 11°, wordt ontwikkeld vanuit de invalshoek van initiatie, mobilisatie en/of coördinatie.

    Art. 7. De algemene doelstelling zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid, 13°, maakt het onderwerp uit van een financieel partnership met andere bevoegde instanties en wordt voor het merendeel ontwikkeld buiten onderwijsinstellingen.

    Art. 8. De algemene doelstelling zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid, 14°, ligt voor het merendeel niet in de lijn van een filosofie van primaire preventie en ook niet binnen een medisch-therapeutische benaderingswijze.

    Art. 9. De strategische doelstellingen ontwikkeld door de gemeenten, passen in het kader van de volgende mogelijkheden:

  22. verminderen van het risicogedrag;

  23. inwerken op de criminogene omstandigheden en omgeving;

  24. potentiële daders van overtredingen ontraden;

  25. de resocialisatie van druggebruikers bevorderen;

  26. de resocialisatie van probleemjongeren bevorderen;

  27. een geïntegreerde en integrale aanpak bevorderen;

  28. de sociale controle bevorderen;

  29. de negatieve gevolgen gelinkt aan slachtofferschap doen afnemen.

    Art. 10. De operationele doelstellingen zijn specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdsgebonden.

    Art. 11. De overeenkomsten leiden tot aantoonbare kwantitatieve en kwalitatieve resultaten en moet opgesplitst worden in indicatoren.

    Art. 12. Behoudens uitdrukkelijke vraag van de begunstigde gemeente worden de doelstellingen die passen in de strategische veiligheids- en preventieplannen voor de eerste zes maanden van het jaar 2013, verlengd tot 31 december 2013.

    Art. 13. De aanvragen tot wijzigingen bedoeld in artikel 12 worden via elektronische weg verstuurd naar de Directie Lokale Integrale Veiligheid ten laatste binnen de drie eerste maanden van de periode van verlenging.

    De analyse van de aanvraag tot wijziging is gebaseerd op de aanpassing van de lokale veiligheidsdiagnostiek uitgevoerd tijdens de eindevaluatie van de overeenkomst 2007-2010 en/of van elke nieuwe bijkomende diagnostische analyse verstuurd door de gemeente.

    Het toevoegen van een nieuw fenomeen gaat gepaard met een lokale veiligheidsdiagnostiek waaruit duidelijk en objectief blijkt dat dit fenomeen een risicofactor vormt voor de gemeente.

    Art. 14. De Directie Lokale Integrale Veiligheid van de Algemene Directie Veiligheid en Preventie van de FOD Binnenlandse Zaken, hierna "de Directie Lokale Integrale Veiligheid" genoemd, organiseert een regelmatige follow-up om ervoor te zorgen dat de toekenningsvoorwaarden van de financiële toelage zoals bepaald in het onderhavig besluit door de gemeente worden nageleefd.

    HOOFDSTUK 3. - Financiële richtlijnen

    Afdeling 1. - Financiële modaliteiten inzake de toekenning van de financiële toelage

    Art. 15. De toekenning van een financiële toelage is afhankelijk van het afsluiten van een ondertekende overeenkomst tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en de betrokken stad of gemeente. De toelage wordt toegekend in de vorm van globale enveloppen. De lijst met de bedragen van die toelage bevindt zich in bijlage 1.

    Art. 16. Deze uitgave wordt opgenomen ten laste van het specifiek begrotingsartikel, dat werd ingevoerd krachtens artikel 1, § 2quater, tweede lid, van de wet van 1 augustus 1985 houdende sociale bepalingen.

    Afdeling 2. - Financiële modaliteiten inzake de aanwending van de toelage

    Onderafdeling 1. - Bestemming van de toelage

    Art. 17. Alleen de tussen 1 juli 2013 en 31 december 2013 vastgelegde uitgaven zullen in overweging genomen worden bij de financiële afrekeningen.

    Art. 18. De aanwending van de toelage wordt onderworpen aan het beginsel van de bestemming van de uitgaven.

    De personeelskosten geven alle kosten weer die de werkgever draagt voor de indienstneming van het in het kader van de overeenkomst aangeworven personeel. Deze kosten omvatten eveneens de kosten van de tewerkstelling van ambtenaren die in het kader van specifieke statuten of functies aangeworven worden.

    De werkingskosten omvatten de administratiekosten, de reiskosten, de actiemiddelen evenals de uitrustings- en opleidingskosten voor de Gemeenschapswachten die nodig zijn voor de uitvoering van de in het kader van de overeenkomst ontwikkelde initiatieven.

    De investeringen zijn de uitgaven die een eenheidswaarde hebben die tenminste 100 euro bedraagt en waarvan het betrokken voorwerp een vermoedelijke gebruiksduur van meer dan één jaar heeft.

    Er worden quota vastgelegd voor de investeringen met het oog op de aanwending van de gewaarborgde financiële hulp.

    Om dit te doen, wordt rekening gehouden met:

  30. het bedrag van de financiële toelage;

  31. de financiële categorie waartoe de stad of gemeente behoort om tot evenredigheid in de bestemming van de uitgaven te komen.

    De quota die van toepassing zijn, bevinden zich in bijlage 2.

    Art. 19. De aanwending van de toelage wordt onderworpen aan het beginsel van het in aanmerking komen de uitgaven en het opportuniteitsbeginsel van de uitgaven.

    Bijlage 3 bevat de lijst der in aanmerking komende uitgaven.

    Een uitgave wordt als opportuun beschouwd zodra er een rechtstreeks verband bestaat tussen één of meerdere doelstellingen van het plan.

    Onderafdeling 2. - Betalingsmodaliteiten

    Art. 20. § 1. De betaling van de schijven gebeurt onder voorbehoud van de beschikbare kredieten naargelang het type toelage.

    Er is geen enkele overdracht toegelaten tussen de verschillende toegekende enveloppen.

    § 2. De betaling van de toelage "strategisch veiligheids- en preventieplan" gebeurt door driemaandelijkse betalingen. De eerste betaling gebeurt ten vroegste op 1 oktober 2013.

    § 3. De betaling van de toelagen "bijkomend contingent 346" en "dispositief 90" gebeurt op basis van een voorschot- en saldosysteem. Een eerste schijf van 70 % van het totaalbedrag van de toelage wordt gestort bij de inwerkingtreding van dit besluit en na de ondertekening van de overeenkomst. Het saldo wordt gestort na de geldigheidsperiode van de overeenkomst en na een grondige controle van het financieel dossier ingediend door de gemeenten ter verantwoording van het gebruik van de toelage.

    Deze controle stelt dat alle uitgaven geboekt op de enveloppen "bijkomend contingent 346" en "dispositief 90" beantwoorden aan de voorwaarden van het in aanmerking komen en tot verkiesbaarheid en opportuniteit opportuniteit zoals bepaald in artikel 19, dit met naleving van de voorwaarden zoals vastgesteld door de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten, en tot wijziging van het artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet.

    Afdeling 3. - Controlewerkwijze voor de financiële...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT