28 JANUARI 2002. - Koninklijk besluit waarbij aan het Secretariaat-generaal, afdeling Personeelsbeheer, van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad, toegang wordt verleend tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen strekt ertoe aan het Secretariaat-generaal, afdeling Personeelsbeheer, van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad, toegang te verlenen tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen.

De rechtsgrond van het ontworpen besluit wordt gevormd door artikel 5, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

De Brusselse Hoofdstedelijke Raad werd, in uitvoering van artikel 39 van de op 17 februari 1994 gecoördineerde Grondwet, opgericht bij artikel 1 van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse Instellingen.

Krachtens artikel 3 van de voornoemde bijzondere wet van 12 januari 1989, geniet de Brusselse Hoofdstedelijke Raad rechtspersoonlijkheid. Zijn bevoegdheden, machten en werking worden geregeld door de titels II en III (hoofdstuk I en II), artikelen 4 tot 33 van dezelfde bijzondere wet.

Bijgevolg moet de Brusselse Hoofdstedelijke Raad worden beschouwd als een openbare overheid, in de zin van artikel 5, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

Evenals aan de diensten van de quaestuur van de Kamer van volksvertegenwoordigers, bij koninklijk besluit van 7 maart 1995 waarbij aan de diensten van de quaestuur van de Kamer van volksvertegenwoordigers toegang wordt verleend tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen (1), toegang werd verleend tot het Rijksregister, voor taken van intern beheer, vraagt de Brusselse Hoofdstedelijke Raad toegang tot het Rijksregister voor het Secretariaat-generaal, afdeling Personeelsbeheer, voor de taken van intern beheer, die hem door artikel 25 van de voormelde bijzondere wet van 12 februari 1989 werden toevertrouwd.

De aanvragen om raadpleging zullen slechts betrekking hebben op de leden en oud-leden van de Raad alsook op de personeelsleden en oud-personeelsleden van de Raad, met inbegrip van de gezinsleden van de voormelde personen en hun rechthebbenden (weduwnaars, weduwen, wezen).

De Regering heeft voor ieder informatiegegeven van het Rijksregister waarvoor de toegang gevraagd wordt, zorgvuldig onderzocht of die toegang noodzakelijk is opdat het Secretariaat-generaal, afdeling Personeelsbeheer, van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad zijn wettelijke opdrachten zou kunnen vervullen.

In dat verband dient te worden gepreciseerd dat de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 6°, de vereiste minimumgegevens zijn om een dossier betreffende een natuurlijke persoon samen te stellen.

De toegang tot de informatiegegevens betreffende het beroep (7°), de burgerlijke staat (8°) en de samenstelling van het gezin (9°) is met name vereist voor de volgende administratieve toepassingen :

- de toekenning van kinderbijslag (de Raad handelt in de hoedanigheid van Kinderbijslagkas voor de personeelsleden en aanvullend voor zijn leden).

In dit verband moet er worden op gewezen dat, luidens artikel 173quater van de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag, er ingevoegd bij de wet van 4 april...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT