Ordonnantie tot wijziging van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de ordonnantie van 1 april 2004 betreffende de organisatie van de gasmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende wegenisretributies inzake gas en elektriciteit en houdende wijziging van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de ordonnantie van 12 december 1991 houdende oprichting van begrotingsfondsen, de 23 juillet 2018

TITEL I. - Algemene bepaling

Artikel 1. § 1. Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

§ 2. Ze zet richtlijn 2014/94/EU van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2014 betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen, richtlijn 2009/72/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en tot intrekking van Richtlijn 2003/54/EG, richtlijn 2009/73/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor aardgas en tot intrekking van Richtlijn 2003/55/EG, evenals richtlijn 2012/27/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 betreffende energie-efficiëntie, tot wijziging van Richtlijnen 2009/125/EG en 2010/30/EU en houdende intrekking van de Richtlijnen 2004/8/EG en 2006/32/EG gedeeltelijk om in de rechtsorde van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

TITEL II. - Wijzigingen aan de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Art. 2. Artikel 1 van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt als volgt aangevuld :

" Ze zet gedeeltelijk richtlijn 2014/94/EU van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2014 betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen om. ".

Art. 3. In artikel 2 van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° in punt 6bis worden de woorden " van bijlage II van richtlijn 2012/27/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 betreffende energie-efficiëntie, tot wijziging van richtlijnen 2009/125/EG en 2010/30/EU en houdende intrekking van richtlijnen 2004/8/EG en 2006/32/EG, alsmede aan de kwaliteitscriteria bepaald overeenkomstig artikel 16 " vervangen door de woorden " vastgelegd in bijlage 2 van deze ordonnantie;

2° er wordt een punt 6ter ingevoegd dat als volgt luidt :

" 6ter kleine eenheid voor warmtekrachtkoppeling : een eenheid voor warmtekrachtkoppeling met een geïnstalleerd vermogen kleiner dan 1 MWe; ";

3° er wordt een punt 6quater ingevoegd dat als volgt luidt :

" 6quater micro-eenheid voor warmtekrachtkoppeling : een eenheid voor warmtekrachtkoppeling met een maximumvermogen kleiner dan 50 kWe ; ";

4° in punt 7° worden in de Franse versie de volgende woorden weggelaten : " , et qui reçoit une garantie d'origine ";

5° er wordt een punt 21ter ingevoegd dat als volgt luidt :

" 21ter slimme meter : een elektronisch systeem dat het stroomverbruik kan meten en informatie toevoegt die een klassieke meter niet verstrekt, en die gegevens kan overmaken en ontvangen door gebruik van een elektronische communicatievorm; ";

6° er wordt een punt 21quater ingevoegd dat als volgt luidt :

" 21quater slim net : geavanceerd energienetwerk dat in het algemeen is samengesteld uit bidirectionele communicatiesystemen, slimme meters en systemen voor de opvolging en controle van de werking van het netwerk; ";

7° punt 34° wordt opgeheven;

8° er wordt een punt 36bis ingevoegd dat als volgt luidt :

" 36bis gewestelijk tractienet spoor : de elektrische installaties nodig voor de uitbating van het spoorwegnet van de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel, waaronder de installaties voor de transformatie en distributie van elektrische stroom voor de tractiedienst, de onderstations, de geleiders van de tractiestroom (bovenleiding en derde rail), de signalisatie, de wissels, de telecommunicatie, de informatiesystemen, de verlichting, de stelplaatsen, de haltes en voor de toevoer naar de elektrische installaties van de stroomafwaartse afnemers, gevoed door het gewestelijk tractienet spoor; ";

9° er wordt een punt 36ter ingevoegd dat als volgt luidt :

" 36ter beheerder van gewestelijk tractienet spoor : natuurlijke of rechtspersoon die eigenaar is van een gewestelijk tractienet spoor of het beheer ervan verzekert; ";

10° er wordt een punt 36quater ingevoegd dat als volgt luidt :

" 36quater gebruiker van het gewestelijk tractienet spoor : eindafnemer/producent aangesloten op het lokaal distributie- of transportnet via een gewestelijk tractienet spoor; ";

11° er wordt een punt 36quinquies ingevoegd dat als volgt luidt :

" 36quinquies stationsnet : het net dat om technische of veiligheidsredenen beschikt over een geïntegreerd productieproces dat elektriciteit verdeelt aan niet-residentiële eindafnemers binnen een of meerdere stations aangesloten op een federaal tractienet spoor; ";

12° er wordt een punt 36sexies ingevoegd dat als volgt luidt :

" 36sexies beheerder van een stationsnet : natuurlijke of rechtspersoon die ofwel eigenaar is van een stationsnet, of het beheer ervan verzekert of over een gebruiksrecht op een stationsnet beschikt; ";

13° er wordt een punt 36septies ingevoegd dat als volgt luidt :

" 36septies gebruiker van het stationsnet : niet-residentiële eindafnemer aangesloten op het stationsnet, zelf aangesloten op het federaal tractienet spoor; ";

14° punt 41° wordt opgeheven;

15° er wordt een punt 43° toegevoegd dat als volgt luidt :

" 43° prosumer : de verbruiker die alle of een deel van de energie die hij verbruikt zelf produceert; ";

16° er wordt een punt 44° toegevoegd dat als volgt luidt :

" 44° oplaadpunt : een aansluiting, waarmee telkens één elektrisch voertuig kan worden opgeladen of de batterij van telkens één elektrisch voertuig kan worden vervangen; ";

17° er wordt een punt 45° toegevoegd dat als volgt luidt :

" 45° publiek toegankelijk oplaadpunt : een oplaadpunt dat op niet-discriminerende wijze toegang verleent aan de gebruikers van een elektrisch voertuig; ";

18° er wordt een punt 46° toegevoegd dat luidt als volgt :

" 46° vraagflexibiliteit : de capaciteit voor een eindafnemer om vrijwillig zijn netto-elektriciteitsafname in antwoord op een extern signaal naar boven of naar beneden toe te wijzigen; ";

19° er wordt een punt 47° toegevoegd dat als volgt luidt :

" 47° aanbieder van flexibiliteitsdiensten : elke natuurlijke of rechtspersoon die voor zijn activiteit de vraagflexibiliteit gebruikt van één of meerdere eindafnemers; ";

20° er wordt een punt 48° toegevoegd dat als volgt luidt :

" 48° leverancier van flexibiliteitsdienst : een operator van flexibiliteitsdienst, ongeacht zijn eventuele andere rollen in de energiemarkt, waarvan één van de gebruikelijke activiteiten erin bestaat het verbruik en/of de elektriciteitsproductie van één of meerdere distributienetgebruikers aan te sturen, om zijn flexibiliteit te valoriseren. ".

Art. 4. Aan artikel 7, § 1, van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° op punt 9°, de woorden " een gedistribueerde productie " vervangen door de woorden " re-injectie van de gedecentraliseerde productie ";

2° in punt 10°, worden de woorden " alsook de faciliteiten die noodzakelijk zijn voor de invoering van slimme meetsystemen. De regering regelt de procedure voor de economische evaluatie op lange termijn als bedoeld in Richtlijn 2009/72/EG, en keurt het investeringsplan van de distributienetbeheerder bedoeld in artikel 12 goed op grond van de verenigbaarheid ervan met de conclusies van deze evaluatie, met name inzake de termijnen en regels voor de eventuele implementatie van intelligente meetsystemen. " geschrapt;

3° er wordt een punt 12° toegevoegd dat als volgt luidt :

" 12° op de flexibiliteitsmarkt de rol van facilitator op zich nemen, om een concurrentiële markt te bieden ten voordele van de eindafnemers, met name door het beheer van de meet- en tellergegevens die het resultaat zijn van de flexibiliteit. De Regering kan de opdrachten van de facilitator op de flexibiliteitsmarkt en de voorwaarden voor de uitoefening van deze opdrachten preciseren. ".

Art. 5. In artikel 7 van dezelfde ordonnantie, wordt een § 7 toegevoegd, die als volgt luidt :

" § 7. De oprichting van nieuwe privénetten is verboden; dit verbod is niet van toepassing op het gewestelijke tractienet spoor en op de netten van de stationsbeheerder aangesloten op het federaal tractienet spoor. ".

Art. 6. In artikel 9 van dezelfde ordonnantie, wordt § 3 hersteld in de volgende lezing :

" § 3. Als de opdrachten gedelegeerd werden aan uitbatingsbedrijven bedoeld in § 2, geeft de distributienetbeheerder aan Brugel toegang tot de rekeningen, facturen en het budget van deze bedrijven, binnen de grenzen van de controle die hij alleen of gezamenlijk met andere over hen uitoefent; Brugel mag hem alle noodzakelijke en relevante informatie vragen over de voorwaarden voor de uitbating of voor de uitvoering van de gedelegeerde verplichtingen en opdrachten. ".

Art. 7. Artikel 9bis van dezelfde ordonnantie, wordt met het volgende lid aangevuld :

" De leverancier is verantwoordelijk voor de toegang tot het net gerealiseerd door de distributienetbeheerder, overeenkomstig een naar behoren geformuleerde vraag van zijn kant, om een leveringscontract of zijn wettelijke verbintenis als leverancier uit te oefenen. ".

Art. 8. Aan artikel 9ter van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° de eerste vier leden worden vervangen door de vijf volgende leden :

" Elke netbeheerder werkt een voorstel van technisch reglement uit voor het beheer van zijn eigen net, de toegang hiertoe en legt dit ter goedkeuring voor aan Brugel.

Brugel legt het voorstel van technisch reglement voor advies voor aan de betrokken administraties, de daadwerkelijke of potentiële gebruikers van het net en aan de Raad. Die adviezen worden binnen dertig dagen ingediend toe te voegen.

Brugel brengt dit voorstel ter informatie ter kennis van de Regering. Vervolgens keurt hij het technisch reglement goed, na onderzoek van het voorstel en de resultaten van het raadplegingsproces.

Er kunnen wijzigingen aan de geldende technische reglementen voorgesteld worden aan Brugel door de Regering of door elke netbeheerder voor...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT