26 SEPTEMBER 2007. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van het opleidingsplan voor het luik dat alle netten voor de opleiding van directeurs gemeen is

De Regering van de Franse Gemeenschap,

Gelet op het decreet van 2 februari 2007 tot vaststelling van het statuut van de directeurs, inzonderheid op artikel 17 § 2;

Gelet op het voorstel gedaan door het « Institut pour la formation en cours de carrière » (Instituut voor de opleiding gedurende de loopbaan);

Gelet op het onderhandelingsprotocol van sectorcomité IX, van het comité voor provinciale en plaatselijke overheidsdiensten - afdeling II, en van het onderhandelingscomité voor de statuten voor het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs van 6 juli 2007;

Gelet op het overlegprotocol van het comité voor overleg tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en de door de Regering erkende gesubsidieerde PMS-centra, gesloten op 9 juli 2007;

Gelet op het advies nr. 43.463/2/V van de Raad van State, gegeven op 21 augustus 2007 bij toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister-Presidente, belast met het leerplichtonderwijs en het onderwijs voor sociale promotie;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap van 26 september 2007,

Besluit :

Artikel 1. Het opleidingsplan in verband met de relationele zaken voor het luik dat alle netten gemeen is, wordt vastgesteld als volgt :

  1. Algemene doelstelling :

    Voor de uitvoering van de opdrachten in verband met relationele zaken, heeft de opleiding van de directeur tot doel bij deze vaardigheden te ontwikkelen die hem in staat zullen stellen het beheer en de coördinatie van het pedagogisch team waar te nemen, de verantwoordelijkheid voor de betrekkingen van de schoolinrichting met de leerlingen/studenten, ouders en derden op te nemen, en zijn inrichting in het kader van haar externe betrekkingen te vertegenwoordigen.

  2. Te verwerven competenties :

    De opleiding heeft tot doel de volgende bekwaamheden te ontwikkelen :

    * zich bewust worden van de veranderingen die worden voortgebracht door zijn nieuwe beroepsidentiteit ten opzichte van zijn eigen relationele vaardigheden en bekwaamheden;

    * de relationele vaardigheden en bekwaamheden uitoefenen en analyseren in het kader van concrete situaties van het beroepsleven van directeur, inzonderheid :

    - beheer en coördinatie van een opvoedingsteam;

    - informatie, communicatie en dialoog met het geheel van de actoren op schoolgebied;

    - conflictpreventie en -beheer;

    - vertegenwoordiging van zijn inrichting in het kader van externe betrekkingen.

    * zijn sterke kant en zijn zwakke kant in elk van die situaties ontdekken en er zijn project inzake opleiding gedurende de loopbaan uit afleiden;

  3. Inhoud :

    3.1. Betreffende het luik...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT