17 NOVEMBER 2008. - Decreet ter ondersteuning van de instellingen voor volwassenenonderwijs (1)

Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Definities

Artikel 1. Voor de toepassing van dit decreet dient te worden verstaan onder :

  1. sleutelbevoegdheden : competenties die alle mensen nodig hebben voor hun persoonlijke ontplooiing, sociale integratie, burgerzin en tewerkstelling;

  2. aanbod aan voortgezette opleidingen : inhoudscoherente leeractiviteiten die betrekking hebben tot één of meerdere sleutelbevoegdheden. Deze leeractiviteiten verwezenlijken de in artikel 8, § 1, vermelde doelstellingen, zijn in overeenstemming met het goedgekeurd globaal concept van een instelling voor volwassenenonderwijs en richten zich direct tot de burgers;

  3. levenslang leren : alle leeractiviteiten die gedurende het hele leven ontplooid worden om kennis, vaardigheden en competenties vanuit een persoonlijk, burgerlijk, sociaal en/of werkgelegenheidsperspectief te verbeteren;

  4. niet-formele vorming : alle georganiseerde en duurzame leeractiviteiten die buitenaf het algemeen vormend onderwijs en de beroepsopleiding plaatsvinden. Normaliter is er daarvoor geen formeel eindgetuigschrift.

  5. Regering : de Regering van de Duitstalige Gemeenschap.

    Recht op volwassenenonderwijs

    Art. 2. Elke burger heeft het recht, sleutelbevoegdheden te verwerven, te verdiepen en te actualiseren.

    De ondersteunde instellingen voor volwassenenonderwijs verkrijgen een toelage om overeenkomstig de bepalingen van dit decreet een aanbod aan voortgezette opleidingen voor te stellen.

    Instellingen voor volwassenenonderwijs zijn toegankelijk voor alle burgers, onafhankelijk van de voorafgaande diploma's, de maatschappelijke en professionele positie, de politieke of filosofische aanhorigheid of het inkomen; dankzij de verscheidenheid van het aanbod heeft het individu verder een keuzemogelijkheid, om zijn sleutelbevoegdheden te verbeteren en te actualiseren.

    Rol van de instellingen voor volwassenenonderwijs

    Art. 3. Het volwassenenonderwijs is een eigenstandig deel van het levenslang leren en valt onder de niet-formele vorming.

    De instellingen voor volwassenenonderwijs stellen een gecoördineerd opleidingsaanbod voor dat de burgers ertoe helpt, hun kerncompetenties te verbeteren en nieuwe vaardigheden te verwerven. De bedoeling is de sociale integratie en de gelijkheid van kansen in de ruimste zin, de collectieve handelingsbekwaamheid en de burgerzin te bevorderen en fundamentele sociale en burgerlijke waarden aan te leren.

    Elke instelling voor volwassenenonderwijs organiseert haar aanbod aan voortgezette opleiding naargelang van haar doelstellingen, waarbij de overdracht van de principes van duurzame ontwikkeling in acht wordt genomen.

    Verscheidenheid en onafhankelijkheid van de instellingen

    Art. 4. Instellingen die wegens hun organisatie en opleidingsdoeleinden van elkaar verschillen, bestaan naast elkaar.

    De ondersteuning van het volwassenenonderwijs door de openbare hand tast het recht van een instelling niet aan studieprogramma's op zelfstandige wijze te ontwikkelen. Noch het recht op onafhankelijke selectie van de animators en medewerkers noch het zelfbestuursrecht worden aangetast.

    Samenwerking

    Art. 5. Met het oog op de coördinatie van het hele aanbod aan voortgezette opleidingen werken de instellingen voor volwassenenonderwijs, de dienst van de Regering voor de voortgezette opleiding en andere instellingen voor voortgezette opleidingen samen.

    De instellingen voor volwassenenonderwijs zenden volgende inlichtingen aan de dienst van de Regering voor voortgezette opleiding toe :

  6. een overzicht van hun aanbod aan voortgezette opleiding;

  7. een evaluatie van de tevredenheid van de gebruikers m.b.t. hun aanbod.

    De Regering bepaalt de vorm en de frequentie voor de toezending van de inlichtingen.

    Getuigschriften

    Art. 6. Instellingen voor volwassenenonderwijs kunnen getuigschriften ter bekrachtiging van een opleiding uitreiken.

    De Regering legt de modaliteiten vast voor de erkenning van deze getuigschriften.

    HOOFDSTUK II. - Ondersteuning van instellingen voor volwassenenonderwijs

    Ondersteuningscriteria

    Art. 7. Wordt ondersteund een instelling voor...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT