Omzendbrief nr. 731. - Informatie over de federale monitoring van het risico op overschrijding van de personeelskredieten in 2024 en 2025 en de personeelsenveloppes 2024 en 2025, de 19 janvier 2024

Artikel M. Aan de federale overheidsdiensten, de programmatorische federale overheidsdiensten, de administratieve openbare instellingen en de administratieve diensten met boekhoudkundige autonomie, de openbare instellingen van de sociale zekerheid, de bijzondere korpsen. Mevrouw de Minister, Mijnheer de Minister, Mevrouw de Leidend ambtenaar, Mijnheer de Leidend ambtenaar, 1. Context Deze omzendbrief geeft informatie over de monitoring van het risico op overschrijding van de kredieten in 2024 en 2025 en legt de budgettaire personeelsenveloppes 2024 en hun prefiguratie voor 2025 vast. De omzendbrief neemt de besluiten over uit de notificaties van 13/10/2023 " Begrotingsopmaak 2024 - Notificaties. 2023A22420.012 " om de limieten vast te leggen van de personeelsenveloppen die bij de Risicomonitoring zullen worden gebruikt. De limiet T (2024) die in de omzendbrief is opgenomen, is het bedrag van de initiële begroting 2024 berekend op basis van de verhogingscoëfficiënt 2,0399. De limiet voor T+1 (2025) omvat de initiële begroting 2024 en de besluiten opgenomen in de notificaties van de Ministerraad van 13/10/2023. Ter informatie, de limieten van T (2024) en T+1 (2025) voor Gerechtelijke orde en Veiligheid van de Staat neutraliseren de bedragen van de kredieten voor maaltijdcheques die al in de initiële begroting 2024 zijn opgenomen (zie beslissing van het conclaaf betreffende de FOD Justitie INI2024 - MR 13/10/2023, punt 23 - versie 16/10/2023). Voor de monitoring van maart 2024 op basis van loongegevens van december 2023 worden maaltijdcheques nog niet geprojecteerd. De principes vastgelegd in de omzendbrief nr. 659 zijn behouden en in deze omzendbrief hernomen. Ze worden aangevuld met volgende specifieke maatregelen: - de monitoring van het risico wordt in 2024 twee keer georganiseerd nl. een eerste keer op basis van de betaalgegevens van mei en een tweede keer op basis van die van december. De monitoring van december omvat ook een rapport over de realisaties van 2024 - de entiteiten onderworpen aan de monitoring worden in groepen ingedeeld in functie van wie het monitoringrapport produceert - voor de personeelsenveloppes van de FOD's en POD's worden de KPI's, zoals tot nu toe het geval was, geproduceerd op basis van het SEPP-platform door het DG Rekrutering & Ontwikkeling van de FOD BOSA. Het gaat om de enveloppes primaire uitgaven (kredieten op de BA 11xx03 en 11xx04) waarvoor het SEPP-platform over de volledige betaalgegevens beschikt via PersoPoint en Fedcom - voor de administratieve openbare instellingen en de administratieve diensten met boekhoudkundige autonomie worden de KPI's 1a en 1b berekend door het DG Begroting, Strategische beheersing en Integriteit van de FOD BOSA - de openbare instellingen van sociale zekerheid, de Federale politie en Defensie staan zelf in voor de productie van het rapport van monitoring van het risico - de Task Force ontvangt en coördineert de verschillende monitoringrapporten en verzekert hun toezending naar de betrokken actoren 2. Task Force Personeelsmonitoring Bij de FOD BOSA is een Task Force Personeelsmonitoring opgericht waarin vertegenwoordigers van de Minister van Ambtenarenzaken, de Staatssecretaris voor Begroting en de FOD BOSA zetelen. Deze Task Force is belast met de opvolging van de evolutie van de personeelsuitgaven en -kredieten en de opmaak en validatie van de methodologie dienaangaande. Hij ontvangt en coördineert de verschillende rapporten van monitoring van het risico en maakt ze ter informatie over aan: - de Minister van Ambtenarenzaken en de Minister van Begroting waarbij deze de bevoegde ministers zal signaleren wanneer er een risico van overschrijding zich voordoet - het College van voorzitters van de federale en programmatorische overheidsdiensten - het College van de openbare instellingen van sociale zekerheid - het uitgebreid College van de instellingen van openbaar nut - de Korpschef van de Inspectie van Financiën - de Commissaris-generaal van de Federale Politie - de Chef van Defensie 3. Basisprincipes van een analyse van het risico - De monitoring van het risico op overschrijding van de personeelskredieten is een regelmatige proces van interne controle bij elke federale entiteit. - De Task Force volgt de kwaliteit van de monitoring op en kan aan elke entiteit vragen hem de gegevens mee te delen waarop de analyse van het risico is berekend. - Elke entiteit is verplicht, volgens een vastgelegd ritme, het risico te evalueren in overeenstemming met de methodologie gedefinieerd in omzendbrief 670 voor een betrouwbare projectie van de lasten. De evaluatie gebeurt op basis van de aangegeven referentiemaanden. - De basis van de methodologie moet steunen op een analyse van de individuele betaalgegevens, eventueel geaggregeerd, en de detectie van de gekende of voorziene evenementen die de individuele situatie van een betaling wijzigen. - Elke ordonnateur en elke operationele verantwoordelijke...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT