21 JUNI 2011. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaraan spelen aangeboden in het kader van televisieprogramma's via nummerreeksen van het Belgische nummerplan en die een totaalprogramma inhouden, moeten voldoen

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

  1. Inleiding

    Het huidige ontwerp van koninklijk besluit dat U wordt voorgelegd kadert in de ten uitvoerlegging van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, hierna de Kansspelwet genoemd.

    Dit koninklijk besluit dient samen gelezen te worden met het ontwerp van koninklijk besluit betreffende de vorm van de vergunning klasse G1, de wijze waarop de aanvragen van een vergunning klasse G1 moeten worden ingediend en onderzocht en de verplichtingen waaraan de houders van deze vergunning moeten voldoen.

    De ontwerpen bevatten regelgeving met betrekking tot de zogenaamde « belspelletjes » op televisie.

    Heden zijn deze spelletjes geregeld bij koninklijk besluit van 12 mei 2009. Hoewel ze daardoor aan bepaalde voorwaarden onderworpen zijn, waren ze niet vergunningsplichtig. Dit maakt(e) dat de toezichthoudende overheid, de Kansspelcommissie, niet sanctionerend kon optreden.

    Door de wet van 10 januari 2010 tot wijziging van de wetgeving inzake kansspelen werden de belspelletjes onder het toepassingsgebied gebracht van de Kansspelwet. Dat heeft als belangrijke consequentie dat de Kansspelcommissie op een meer efficiënte wijze kan optreden : enerzijds in het kader van de uitreiking van de vergunning en anderzijds ook sanctionerend, met name door de vergunning te schorsen of in te trekken.

    Voorliggend ontwerp van koninklijk besluit bepaalt, in toepassing van artikel 43/13 van de Kansspelwet, de nadere regels inzake de exploitatievoorwaarden van belspelletjes. Een nieuwe regeling met betrekking tot dit laatste is dringend noodzakelijk omdat het bestaande koninklijk besluit van 2009 in de praktijk bepaalde wantoestanden niet heeft kunnen voorkomen.

    De belspelletjes worden door dit koninklijk besluit aan strengere voorwaarden onderworpen.

    Daarom is in voorliggend ontwerp van koninklijk besluit, ter betere bescherming van de speler, onder meer voorzien in de verplichting voor de vergunninghouder om de opgaves « duidelijk, transparant en ondubbelzinnig » te formuleren. Of dit het geval is zal op voorhand door de Kansspelcommissie moeten onderzocht worden. Enkel wanneer deze de vragen goed bevonden heeft zullen ze nog uitgezonden mogen worden.

    Verder wordt ook de zogenaamde « jackpotronde » verboden. Dit wil zeggen dat de voorgespiegelde prijs ook steeds de te winnen prijs moet zijn bij correcte beantwoording van de vraag (en niet een prijs die men maximaal « zou kunnen winnen » in een bijkomende spelronde, een « jackpotronde »).

    Verder zal aan de kijker/speler niet meer de valse indruk gegeven mogen worden dat hij onmiddellijk zal doorverbonden worden met de presentator. Er wordt immers gewerkt met een 'doorschakelingsgemiddelde', de reden waarom we te maken hebben met een kansspel. Het systeem van de zogenaamd « open lijn » wordt met andere woorden afgeschaft.

    Ten slotte zal bijvoorbeeld ook steeds de opgegeven tijdsduur moeten gerespecteerd worden. Als bijvoorbeeld aangekondigd wordt dat er nog maar 5 minuten kan gebeld worden, dan zal het spel ook na die periode beëindigd moeten worden, iets wat nu dikwijls niet het geval blijkt te zijn.

  2. Artikelsgewijze bespreking

    Artikel 1 bepaalt dat enkel spelen zullen kunnen worden uitgebaat die op voorhand, te weten bij toekenning van de vergunning, goedgekeurd werden door de Kansspelcommissie.

    Artikel 2 geeft aan dat nadien voor andere spelen een bijkomende goedkeuring kan aangevraagd worden mits indiening van een nieuw, volledig dossier.

    Artikel 3 stelt dat voor elk individueel spel de opgave, de antwoorden en de prijzen moet worden meegedeeld aan de Kansspelcommissie. Enkel nadat deze laatste bevestigd heeft dat de vragen « duidelijk, transparant en ondubbelzinnig » zijn en opgelost kunnen worden op basis van de in beeld getoonde opgave, zal het spel kunnen worden aangeboden. (zie tevens algemene toelichting)

    Artikelen 4 t/m 6 bepalen hoe en tegen welke kostprijs aan de aangeboden spelen kan worden deelgenomen.

    Artikelen 7 t/m 9 bevatten de regels met betrekking tot de opgave.

    De opgaves moeten voortdurend in beeld worden gebracht.

    Zoals reeds aangegeven moeten ze duidelijk, transparant en ondubbelzinnig zijn. De vragen moeten met ander woorden helder en klaar opgesteld zijn en eenvoudig te begrijpen. Bovendien mogen ze niet misleidend zijn. Vermits deze vereisten betrekking hebben op de opgave, betekent dit uiteraard niet dat het antwoord steeds gemakkelijk te vinden hoeft te zijn. Uiteraard mag dan wel niet (in de vraagstelling) de valse indruk gegeven worden dat dit wel zo is.

    Niet gevonden antwoorden zullen op het einde van de spelduur bekend moeten worden gemaakt.

    Artikelen 10 t/m 13 bevatten de regels met betrekking tot de aangeboden winst.

    De winst wordt beperkt tot maximaal 5.000 euro. Deze kan in geld zijn, maar eventueel ook onder de vorm van een materieel voordeel. Met goedkeuring door de Kansspelcommissie kan dit bedrag maximaal vier keer per kalenderjaar verhoogd worden.

    De prijs moet duidelijk worden meegedeeld en continu in beeld worden gebracht.

    De aangeboden prijs mag in de loop van het spel niet worden veranderd en de meegedeelde prijs dient effectief en volledig aan de winnaar te worden overgemaakt binnen de dertig dagen. Zoals reeds aangegeven wordt hiermee een einde gesteld aan het zogenaamd systeem van de « jackpotronde ».

    Er wordt tevens voorzien in een minimaal uitkeringsbedrag per spelduur.

    Artikel 14 schrijft een vast doorschakelingsgemiddelde voor waarvan niet mag worden afgeweken. Daarmee wordt een einde gesteld aan het zogenaamde systeem van de open lijn (zie algemene toelichting).

    Voorts bepaalt het dat wanneer voor het spel een bepaalde tijdsduur wordt aangegeven deze ook dient gerespecteerd te worden (zie eveneens algemene toelichting).

    Artikelen 15 t/m 22 bevatten maatregelen ter bescherming van de speler.

    Zo moet het spelreglement via teletekst en via Internet ter beschikking van de speler gesteld worden. Dit reglement moet voorzien in de mogelijkheid om klacht neer te leggen bij de Kansspelcommissie (artikel 15).

    Het reglement moet ook aangevraagd kunnen worden via een gratis telefoonnummer (artikel 16).

    Daartoe verzocht dient de vergunninghouder aan de speler schriftelijk de procedure tot blokkering van de prefix « spelinhoud » mede te delen zodat betrokkene geen toegang meer zal hebben tot deze telefoondienst (artikel 17).

    De thans bestaande procedure inzake verwittiging van zogenaamde volumebellers (spelers die meer dan 50 euro per etmaal spenderen aan deelname belspelletjes) wordt hernomen (artikel 18 ).

    Tijdens het spel moeten de gegevens vermeld in artikel 19 (waaronder het hoogst mogelijke tarief per oproep en het verbod tot deelname door minderjarigen) duidelijk leesbaar en continu in beeld worden gebracht. Bepaalde van deze gegevens, alsook een aantal andere gegevens (zoals een waarschuwing inzake de gevaren verbonden aan overmatig spelen), moeten daarenboven door de presentator regelmatig aan de kijker worden meegedeeld (artikel 20).

    De presentator dient er zich van te onthouden om tot overmatige deelname aan te sporen (artikel 21).

    Ten slotte zal de Kansspelcommissie een educatief bericht ter beschikking stellen van de vergunninghouders, die voor het begin van elk spel zal moeten worden uitgezonden (artikel 22).

    Artikelen 23 en 24 hebben tot doel een efficiënte controle te verzekeren.

    Artikel 23 legt aan de vergunninghouder de verplichting op om maandelijks een lijst (bevattende gegevens met betrekking tot het aantal spelduren, de gemiddelde prijs van een oproep, het aantal klachten en het aantal aanvragen tot blokkering) in te vullen en over te maken aan de Kansspelcommissie.

    In antwoord op de opmerking...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT