11 DECEMBER 2007. - Ministerieel besluit tot goedkeuring van de modellen van het huishoudelijk reglement tot regeling van de werking van de raad van bestuur, van het comité voor de toewijzing van woningen en van het directiecomité van de openbare huisvestingsmaatschappijen

De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling,

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 25 januari 2007 tot bepaling van de werkingsmodaliteiten van de beheersorganen van de openbare huisvestingsmaatschappijen, inzonderheid op artikel 2;

Op de voordracht van de « Société wallonne du Logement » van 15 oktober 2007,

Besluit :

Artikel 1. Het model van huishoudelijk reglement tot regeling van de werking van de raad van bestuur van de openbare huisvestingsmaatschappijen en zijn bijlage, volledig in bijlage 1 weergegeven, worden goedgekeurd.

Art. 2. Het model van huishoudelijk reglement tot regeling van de werking van het directiecomité van de woningen en/of van het directiecomité van de openbare huisvestingsmaatschappijen, volledig in bijlage 2 weergegeven, wordt goedgekeurd.

Namen, 11 december 2007.

  1. ANTOINE

    Bijlage 1

    Model van huishoudelijk reglement tot regeling van de werking van de raad van bestuur van een openbare huisvestingsmaatschappij

    Dit huishoudelijk reglement stemt overeen met de voorschriften van de statuten van de maatschappij en leeft de bepalingen van de Waalse Huisvestingscode en van zijn uitvoeringsbesluiten na (1).

    Alle met deze statuten en met de wettelijke bepalingen strijdige bepalingen worden nietig en van gener waarde verklaard.

    1. De raad van bestuur.

      1. Samenstelling.

        Artikel 1.

        De raad van bestuur bestaat uit ........... leden.

        De raad van bestuur wijst een voorzitter en ............ ondervoorzitter(s) uit zijn midden aan.

      2. Bijeenroeping.

        Artikel 2. Modaliteiten.

        De raad van bestuur vergadert zo vaak als het belang van de maatschappij het vergt, en minstens 10 keer per jaar, na bijeenroeping door zijn voorzitter (of ondervoorzitter), of van de voorzitter en van de directeur-zaakvoerder.

        De raad van bestuur vergadert ook wanneer minstens een derde van zijn leden erom verzoekt.

        De oproepingen worden overgemaakt via gewone brieven, fax, mail of elke andere schriftelijke of informaticadrager die geldt als echtverklaring van wettelijk beveiligde elektronische handtekening. Ze gaan vergezeld van de agenda samen met de verslagen of de informatienota's betreffende de voorgestelde punten alsmede van het proces-verbaal van de vorige vergadering.

        Het geheel van de documenten wordt minstens 8 volle dagen vóór de vergadering gezonden.

        De vergaderingen vinden plaats op de maatschappelijke zetel van de « Société » of op elke andere in de oproepingen vermelde plaats.

        De oproeping van de raad van bestuur wordt gezonden aan alle bestuurders die met naam en toenaam genoemd zijn, alsmede aan de commissaris van de « Société wallonne du Logement » (Waalse Huisvestingsmaatschappij).

        De raad van bestuur kan de deelneming van derden aan de vergaderingen van de raad van bestuur toelaten om de leden van de raad van bestuur te informeren of hun raad te geven.

        Deze derden die de hoedanigheid van bestuurder niet hebben, hebben geen recht op een presentiegeld en mogen niet stemmen.

        Artikel 3. Agenda.

        De agenda wordt bepaald door :

      3. de voorzitter van de raad van bestuur op voorstel van de directeur-zaakvoerder (indien geen directiecomité opgericht is).

      4. het directiecomité of het uitvoerend bureau (naar keuze) op de voordracht van de directeur-zaakvoerder.

        Bij elk punt worden een verslag of een informatienota gevoegd.

        Het punt « varia » mag slechts punten betreffende minder belangrijke kwesties omvatten.

        De directeur-zaakvoerder wordt gemachtigd om de agenda te wijzigen of om een punt toe te voegen als dit vergeten is of als het de dringende noodzakelijkheid vereist, en zelfs ter tafel gelegd om het voorwerp uit te maken van een beraadslaging.

        Elke bestuurder kan een punt in de agenda toevoegen voor zover het dringend is en mits de toestemming van de meeste leden van de raad van bestuur.

        Dat punt moet binnen een termijn van 8 kalenderdagen overgemaakt worden aan de leden van de raad van bestuur.

      5. Voorzitterschap, vice-voorzitterschap en secretariaat van de vergaderingen.

        Artikel 4.

        De voorzitter van de raad van bestuur zit de debatten voor. Bij ontstentenis of verhindering van de voorzitter wordt de vergadering door de ondervoorzitter voorgezeten. Als verschillende ondervoorzitters binnen de raad van bestuur worden aangewezen wordt een orde van voorrang tussen de ondervoorzitters vastgesteld.

        Bij ontstentenis of verhindering van de ondervoorzitter(s) wordt de vergadering voorgezeten door de oudste bestuurder of door de bestuurder die door de raad van bestuur (variant naar keuze) aangewezen zal zijn.

        Het secretariaat van de vergaderingen wordt waargenomen door de directeur-zaakvoerder of elke andere derde die deze laatste zal hebben aangewezen om hem te vervangen.

        Artikel 5. Bevoegdheden de voorzitter van de vergadering.

        De voorzitter of zijn vervanger is ermee belast de vergaderingen te openen, te schorsen en voor geëindigd te verklaren.

        De voorzitter moet de vergaderingen openen uiterlijk één kwartier na het in de oproeping bepaalde uur. Als na een kwartier wachttijd het aantal leden onvoldoende is om te beraadslagen, wordt de zitting uitgesteld en wordt van deze toestand gewag gemaakt in het proces-verbaal.

        Wanneer de voorzitter, na de vergadering te hebben geopen, vaststelt dat de meerderheid van de bestuurders niet aanwezig is of dat de meerderheidsvertegenwoordiging van de vertegenwoordigers van de plaatselijke besturen niet gewaarborgd wordt, sluit hij deze vergadering onmiddelijk.

        Het is ook het geval als deze vaststelling wordt gemaakt ten gevolge van het vertrek van bestuurders tijdens de vergardering, met inachtneming van de bepalingen bedoeld in artikel 12, § 3, van de ethische en deontologische code.

        Wanneer de voorzitter een vergadering van de raad van bestuur heeft gesloten :

        1. kan niet meer op geldige wijze beraadslaagd worden;

        2. kan de zitting niet meer geopend worden.

        Artikel 6. Handhaving van de orde in de vergaderingen van de raad van bestuur.

        De voorzitter is verantwoordelijk voor de handhaving van de orde in de vergaderingen van de raad van bestuur.

        De voorzitter komt op volgende wijze tussenbeide :

        - op preventieve wijze geeft hij het woord, trekt hij het woord in van de bestuurder die van het onderwerp afdwaalt en legt hij de agendapunten die het eisen, ter stemming voor;

        - op repressieve wijze trekt hij het woord in van de bestuurder die de rust van de vergadering stoort, roept hij hem tot de orde, schorst hij de vergadering of beëindigt hij ze.

        Meer bepaald wat betreft zijn preventieve tussenkomst, legt de voorzitter elk agendapunt uit of verzoekt hij om het uit te leggen.

        - Hij geeft het woord aan de bestuurders die erom verzoeken met dien verstande dat hij het woord geeft volgens de orde van de aanvragen.

        - Hij sluit de bespreking.

        - Hij bepaalt het doel van de stemming en hij gaat tot deze stemming over.

      6. Debatten en beraadslagingen.

        De agendapunten worden in de door de voorzitter gegeven orde besproken, tenzij hij daar anders over beslist.

        Artikel 7. Aanwezigheidsquorum.

        De raad vergadert slechts rechtsgeldig als :

        • ten minste de helft van zijn leden aanwezig is of vertegenwoordigd wordt;

        • de meerderheidsvertegenwoordiging van de vertegenwoordigers van de plaatselijke besturen waargenomen wordt.

        Als het aantal aanwezige leden van de raad bij een eerste vergadering evenwel onvoldoende is, kan een nieuwe vergadering met dezelfde agenda bijeengeroepen worden; ze zal rechtsgeldig beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders maar altijd met inachtneming van de meerderheidsvertegenwoordiging van de plaatselijke besturen.

        Deze tweede bijeenroeping moet de termijn van 8 volle dagen naleven.

        Artikel 8. Lijst der aanwezigen.

        De aanwezige bestuurders (met inbegrip van de voorzitter en de ondervoorzitter(s)) tekenen een lijst der aanwezigen vóór de opening van de debatten.

        Artikel 9. Stemming.

        De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, afgezien van de onthoudingen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of van het lid dat de vergadering voorzit, doorslaggevend/wordt dubbel aangerekend.

        Elke bestuurder beschikt slechts over een stem binnen de raad ongeacht het aantal aandelen waarvoor hij beschikt of die hij vertegenwoordigt.

        De commissaris van de « Société wallonne du Logement » is niet stemgerechtigd.

        Artikel 10. Open of geheime stemming.

        De beslissingen betreffende een natuurlijke of rechtspersoon worden bij geheime stemming genomen, met name wat betreft de beslissingen betreffende de kandidaatstelling, de benoemingen, de preventieve schorsingen, de tuchtrechtelijke straffen of als de maatschappij een opzeggingstermijn moet betekenen.

        De geheime stemming wordt gewaarborgd door het gebruik van stembiljetten die zodanig worden opgemaakt dat de bestuurders, behalve als ze beslist hebben zich te onthouden, alleen één of meer cirkels kunnen zwart maken tegenover een naam of één of meerdere aantekeningen.

        De onthouding geschiedt door het indienen van een blanco biljet.

        Vóór de stemopnemingsverrichtingen worden de ingediende stembiljetten door de voorzitter en twee stemopnemers (die bij de opening van de vergaderingen worden aangewezen) geteld.

        Als het aantal niet overeenstemt met het aantal aanwezige stemgerechtigde bestuurders worden de biljetten nietig verklaard en worden de leden erom verzocht om opnieuw te stemmen.

        Het biljet waarop een doorhaling of een vermelding verschijnt of waardoor het lid dat het heeft ingediend, kan worden geïdentificeerd, wordt beschouwd als nietig.

        Na elke geheime stemming wordt het resultaat ervan door de voorzitter bekendgemaakt.

        Artikel 11. Volmacht.

        Een bestuurder kan via gewone brieven, fax, mail of elke andere schriftelijke of informaticadrager die een echtverklaring van wettelijk beveiligde elektronische handtekening genieten, een andere bestuurder machtigen om hem op de vergadering te vervangen en in zijn plaats te stemmen. Een bestuurder mag evenwel alleen één ander lid van de raad vertegenwoordigen.

        Artikel 12...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT