10 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofonienetten en van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997 betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Algemeen

In 2001 had de regering beslist om in de 2,1 GHz-band vier 3G-vergunningen te veilen. Slechts drie kandidaten hadden zich kandidaat gesteld voor de veiling die in 2001 georganiseerd werd. Deze drie operatoren waren dezelfde als diegene die reeds over een 2G-vergunning beschikten, namelijk Belgacom, Mobistar en Base Company (in 2001 « KPN Orange » genaamd).

In 2010 waren deze drie operatoren nog steeds de enige operatoren die in België een 3G-vergunning hadden. De regering besliste toen om de komst van een nieuwe 3G-operator op de markt aan te moedigen.

Een van de maatregelen die de regering nam om de vierde vergunning aantrekkelijker te maken was de mogelijkheid om spectrum te verwerven in de 900 MHz- en de 1800 MHz-band. De vierde 3G-operator kreeg de mogelijkheid om spectrum te verwerven in de banden van 900 MHz en 1800 MHz en dat te gebruiken vanaf 27 november 2015 (art. 64 van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie). Tot 27 november 2015 is dat spectrum toegewezen aan de drie andere bestaande operatoren.

In 2011 verwierf Telenet Tecteo BidCo NV (hierna « BidCo ») in een veiling georganiseerd door het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (hierna « BIPT ») de vierde 3G-vergunning. Deze vergunning bevatte de toewijzing van gebruiksrechten op de 2,1 GHz- band en de optionele gebruiksrechten op 900 MHz en 1800 MHz. BidCo bevestigde naderhand zijn bod voor het 900 MHz en 1800 MHz spectrum conform alle wettelijke voorschriften.

De formalisatie van de resultaten van de veiling gebeurde, voor de 2,1 GHz-band met een besluit van de raad van het BIPT van 14 juli 2011. Dit besluit werd op 4 december 2012 vernietigd door het hof van beroep te Brussel. Op 10 december 2012 werd door het BIPT een herstelbesluit genomen met terugwerkende kracht. De formalisatie van het besluit voor de 900 MHz/1800 MHz werd uitgesteld tot 2015. Immers, de daadwerkelijke aanvangsperiode van deze gebruiksrechten zou pas starten op 27 november 2015.

Sinds het verwerven van de vierde 3G-vergunning heeft BidCo meermaals aangegeven dat het niet van plan is om een volledig eigen netwerk uit te bouwen.

Op 12 december 2013 ontving het BIPT een brief van BidCo die aangaf dat het in ieder geval geen beroep zou doen op de frequenties op 900 MHz en 1800 MHz.

De frequenties zijn zeer waardevol. Deze frequenties dienen derhalve zo vlug mogelijk aan de markt aangeboden te worden.

De koninklijke besluiten voorzien echter niet in een herverdeling van het spectrum vanaf 27 november 2015 in de 900 MHz- en 1800 MHz-band ingeval er geen vierde 3G-operator is. Het BIPT heeft op deze leemte gewezen in zijn advies van 23 maart 2010 betreffende het ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en de exploitatie van GSM-mobilofonienetten, het koninklijk besluit van 24 oktober 1997 betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten en het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie.

Artikel 30 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie bepaalt dat de hoeveelheid spectrum die wordt toegewezen aan een operator in de 1800 MHz-band gelijk is aan het dubbele van de hoeveelheid spectrum die wordt toegewezen in de 900 MHz-band, afgerond op het hogere veelvoud van 5 MHz.

De 1800 MHz-band bestaat uit 374 kanalen (74,8 MHz duplex), met aan beide kanten een scheidingsband van 0,1 MHz, dus in totaal 75 MHz duplex. Een maximum van 75 MHz duplex kan dus worden toegewezen aan alle operatoren samen.

Een van de doelstellingen van dit koninklijk besluit bestaat erin te voorzien in de herverdeling van het spectrum vanaf 27 november 2015 in de 900 MHz- en 1800 MHz-band, wanneer er geen vierde 3G-operator is of wanneer de vierde 3G-operator geen 900 MHz-spectrum heeft. De herverdeling wanneer er een vierde 3G-operator is die 900 MHz-spectrum heeft, blijft ongewijzigd.

Zodoende wordt bepaald dat het BIPT de mogelijkheid heeft om de kanalen die voorzien waren voor de vierde 3G-operator toe te kennen aan andere operatoren, na het ontvangen van een mededeling van deze vierde 3G-operator dat hij afziet van de ingebruikname van de betreffende frequenties op 900 MHz en op 1800 MHz.

Behalve het spectrum dat bestemd was voor BidCo (24 kanalen in de 900 MHz-band en 10 MHz duplex in de 1800 MHz-band), bleef er in de 1800 MHz-band 5 MHz ongebruikt. Deze 5 MHz duplex kan dus eveneens worden toegewezen.

Het doel is om dat spectrum zo snel mogelijk toe te wijzen en in de mate van het mogelijke voor 27 november 2015.

Krachtens artikel 30 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie :

- wordt aan elke operator die in de 900 MHz-band tussen 1 en 12 kanalen toegewezen krijgt, ook 5 MHz duplex toegewezen in de 1800 MHz-band;

- wordt aan elke operator die in de 900 MHz-band tussen 13 en 24 kanalen toegewezen krijgt, ook 10 MHz duplex toegewezen in de 1800 MHz-band.

Aangezien men beschikt over 24 kanalen in de 900 MHz-band en over 15 MHz duplex in de 1800 MHz-band :

- is het niet mogelijk om spectrum toe te wijzen aan meer dan 3 operatoren;

- is het niet mogelijk om meer dan 12 kanalen toe te wijzen aan een operator in de 900 MHz-band indien men spectrum toewijst aan 3 operatoren.

Het besluit bepaalt een open, transparante en niet-discriminerende toewijzingsprocedure in overeenstemming met artikel 5, lid 2 van richtlijn 2002/20/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 betreffende de machtiging voor elektronische-communicatienetwerken en diensten (Machtigingsrichtlijn).

Wanneer het aantal kandidaten niet hoger is dan 3, krijgen alle kandidaten de kans om een gelijk aantal frequenties te verwerven.

Indien er bij wijze van voorbeeld drie kandidaten zijn voor het verwerven van een deel van deze 900 MHz-frequenties, zal iedere kandidaat recht hebben op 8 kanalen. Indien een van deze drie kandidaten, bij wijze van voorbeeld maar 4 kanalen wenst op te nemen, dan zal het verschil (4 kanalen) in gelijke delen aangeboden worden aan de andere 2 kandidaten. Uiteindelijk kan het resultaat dus zijn dat 2 kandidaten elk 10 kanalen toegewezen krijgen en 1 kandidaat 4 kanalen. Het BIPT zal deze procedure organiseren en toezien op het correcte verloop van de procedure.

Het BIPT zal bij de daaropvolgende frequentieherschikking zoveel mogelijk streven naar de toewijzing in een aaneensluitend blok frequenties voor elke operator, maar of dit daadwerkelijk kan gebeuren is uiteraard niet zeker.

Ligt het aantal kandidaten hoger dan 3, dan organiseert het BIPT een veiling van het SMRA-type voor drie percelen van 8 kanalen. Het aantal operatoren aan wie gebruiksrechten worden toegekend wordt op die manier beperkt tot drie, om rekening te houden met de beschikbaarheid van frequenties in de 1800 MHz-band.

Er moet echter worden opgemerkt dat de kans op meer dan drie kandidaten erg klein is. Waarschijnlijk zullen immers de beperkte duur van de gebruiksrechten en de kleine hoeveelheid beschikbaar spectrum a priori geen andere operatoren interesseren buiten de drie bestaande mobiele operatoren.

Het koninklijk besluit bepaalt ook dat het BIPT reeds de gehele 1800 MHz-band kan toewijzen voor 27 november 2015, namelijk 124 kanalen voor elke bestaande operator (Belgacom, Mobistar en Base Company). Op die manier wordt een efficiënt gebruik van het spectrum mogelijk gemaakt. De betreffende operatoren zullen zo immers reeds een beroep kunnen doen op de gepaste capaciteit op 1800 MHz om hun netwerken te ontplooien.

Naast de jaarlijkse rechten voor de terbeschikkingstelling van de frequenties dienen de kandidaten die ten gevolge van deze procedure bijkomend spectrum verwerven, hiervoor ook de enige heffing te betalen in overeenstemming met artikel 30 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie. De betaling van de enige heffing valt buiten het bestek van dit besluit. Voor de gevallen waarin artikel 30 van de wet van 13 juni 2005 niet specifiek in een enige heffing voorziet, is er geen enige heffing verschuldigd.

Krachtens Beschikking 2009/766/EG betreffende de harmonisatie van de 900 MHz- en de 1800 MHz-frequentieband voor terrestrische systemen die pan-Europese elektronischecommunicatiediensten kunnen verschaffen in de Gemeenschap moeten de frequentiebanden van 900 MHz en 1800 MHz beschikbaar worden gesteld voor terrestrische systemen die elektronische-communicatiediensten kunnen verschaffen. De 900 MHz-band en de 1800 MHz-band moeten dus worden gebruikt voor openbare elektronische-communicatiediensten.

Op 8 januari 2014 heeft het BIPT een raadpleging gepubliceerd georganiseerd door de Raad van het BIPT op verzoek van de Minister van Economie betreffende een ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofonienetten, het koninklijk besluit van 24 oktober 1997 betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten. De antwoordtermijn liep tot 22 januari 2014. Het BIPT heeft 6 bijdragen tot de openbare raadpleging ontvangen.

Het advies van de Raad van State werd integraal gevolgd. Naar aanleiding van het advies wordt de volgende bijkomende toelichting gegeven m.b.t. de termijn van de openbare raadpleging en de wijzigingen aangebracht aan het ontwerp naar aanleiding van die raadpleging.

De termijn van twee weken voor de openbare raadpleging over dit ontwerp is te rechtvaardigen door de volgende uitzonderlijke omstandigheden die hierboven ook al aangehaald werden.

In 2011 heeft Telenet Tecteo BidCo NV de vierde 3G-vergunning (2,1 GHz-band) verworven. BidCo had ook de mogelijkheid gekregen om vanaf...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT