Ministeriële omzendbrief betreffende de shiften van 24 uur, de 16 juin 2022

Artikel M.

Aan de dames en heren voorzitter van de hulpverleningszones

Mevrouw de Voorzitster, Mijnheer de Voorzitter,

Deze omzendbrief vervangt de ministeriële omzendbrief van 24 mei 2016 betreffende de shiften van 24 uur en heft deze op.

Hij bevat het resultaat van de besprekingen die gestart zijn naar aanleiding van de vragen van het operationeel personeel van bepaalde hulpverleningszones om een shiftenregime met de mogelijkheid tot het uitoefenen van shiften van 24 uur in te voeren. Deze besprekingen vonden plaats in het kader van een werkgroep samengesteld uit vertegenwoordigers van de representatieve vakorganisaties, Netwerk Brandweer, ReZonWal, experten van de FOD Beleid & Ondersteuning, de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg en mijn diensten.

De werkgroep had als opdracht om te onderzoeken of, en onder welke voorwaarden, de hulpverleningszones een arbeidsregime met shiften van 24 uur kunnen invoeren. Op basis van de eindconclusies van deze werkgroep, acht ik het nodig om u een aantal minimumrichtlijnen aan te reiken in het geval uw hulpverleningszone een dergelijk regime zou overwegen.

Deze richtlijnen zijn geïnspireerd op en bijgevolg ingegeven vanuit de bezorgdheid over de gezondheid, de veiligheid en het welzijn van de personeelsleden, maar ook de veiligheid van de burgers en derhalve de kwaliteit van de dienstverlening, alsook de operationaliteit van de hulpverleningszones. Ze zijn in overeenstemming met het toepasselijke bestaande juridische kader, zowel op Belgisch niveau als op het niveau van de Europese wetgeving en rechtspraak, zoals hierna verder wordt toegelicht.

Juridisch kader

Het werkregime met shiften van 24 uur is, vanuit strikt juridisch en formeel oogpunt, niet in strijd met de Europese richtlijn 2003/88/EG1, die afwijkingen van de dagelijkse rustperiode van 11 uur mogelijk maakt.

Uit het Europees Sociaal Handvest kan weliswaar worden afgeleid dat het verboden is om meer dan 16 uur per dag te werken. Artikel 2, § 1, van het Europees Sociaal Handvest bepaalt immers het volgende: "Teneinde de onbelemmerde uitoefening van het recht op billijke arbeidsvoorwaarden te waarborgen, verbinden de overeenkomstsluitende Partijen zich redelijke dagelijkse en wekelijkse arbeidstijden vast te stellen...". Het Europees Comité voor Sociale Rechten heeft in dit verband meermaals geoordeeld dat een dagelijkse arbeidsduur van meer dan 16 uur moet worden beschouwd als " onredelijk "2. Het Europees Sociaal Handvest bepaalt eveneens dat de engagementen betreffende de arbeidstijd beschouwd worden als zijnde vervuld door de overeenkomstsluitende partijen zodra deze bepalingen van toepassing zijn voor de meeste werknemers van een staat.

Dat een afwijkend regime (shiften van 24 uur) blijft bestaan in bepaalde...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT