Ministeriële omzendbrief betreffende het federaal geschiktheidsattest voor de toekomstige operationele personeelsleden van de hulpverleningszones en van de civiele bescherming, de 10 octobre 2019

Artikel M.

  1. Inleiding

    Het belangrijkste doel van de omzendbrief van 26 maart 2015 betreffende het " federaal geschiktheidsattest voor de toekomstige operationele personeelsleden van de hulpverleningszones " was de opleidingscentra voor de civiele veiligheid richtlijnen te geven met betrekking tot de organisatie van het federaal geschiktheidsattest (FGA).

    Sindsdien werd de reglementering die de proeven met het oog op het bekomen van het federaal geschiktheidsattest organiseert aangepast en vernieuwd. Een voorbeeld: de hulpverleningszones hebben de mogelijkheid gekregen om deze proeven, eventueel via de opleidingscentra voor de civiele veiligheid, te organiseren en dienovereenkomstig federale geschiktheidsattesten af te leveren. Een ander voorbeeld: het federaal geschiktheidsattest voor het middenkader werd gecreëerd en de organisatie van de toelatingstest voor de opleiding voor het behalen van het brevet van brandweerkadet moest toegelicht worden. Ten slotte voorziet de reglementering het federaal geschiktheidsattest als aanwervingsvoorwaarde. Daarom heb ik besloten om de omzendbrief van 26 maart 2015 op te heffen en die door deze omzendbrief te vervangen.

    Het federaal geschiktheidsattest geeft toegang tot de aanwervingsproeven voor het personeel van het basiskader, het middenkader of het hoger kader van de hulpverleningszones en van dezelfde kaders van de civiele bescherming. Het attest is voor onbepaalde duur geldig, met uitzondering van de fysieke proeven, die twee jaar geldig zijn. Aangezien het in dit geval gaat om een attest dat het begin van de loopbaan van elk lid van de hulpverleningszones en van de leden van de civiele bescherming vormt, is het volgens mij opportuun om duidelijke richtlijnen te verschaffen.

  2. Wettelijke basis

    Het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones (1) en van het operationeel personeel van de civiele bescherming (2), voorziet een federaal geschiktheidsattest dat elk toekomstig lid van de hulpverleningszones of de civiele bescherming dient te behalen alvorens deze kan worden aangeworven.

    Artikel 35 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 stelt dat de FOD Binnenlandse Zaken, via de opleidingscentra voor de civiele veiligheid, per taalregeling en minstens één keer per jaar en rekening houdend met de noden van de zones, specifieke geschiktheidsproeven organiseert voor het basiskader, het middenkader en het hoger kader. Elke hulpverleningszone die geïnteresseerd is in het organiseren van de geschiktheidsproeven mag dit doen, conform de door de Minister bepaalde modaliteiten.

    Artikel 20 van het koninklijk besluit van 29 juni 2018 bevat een identieke regeling voor de civiele bescherming.

  3. Subsidies

    Wat de proeven met betrekking tot de afgifte van het federaal geschiktheidsattest betreft worden de subsidies voor de opleidingscentra als volgt verdeeld.

    Het opleidingscentrum ontvangt:

    - 25 € per inschrijving voor de proeven;

    - 7 € per deelname aan de competentietest;

    - 43 € per deelname aan de operationele handvaardigheidstest;

    - 61 € per deelname aan de lichamelijke geschiktheidsproeven.

    Deze subsidies worden enkel toegekend indien deze proeven door de FOD Binnenlandse Zaken, via de opleidingscentra, georganiseerd worden.

  4. Behoefte inzake aanwerving

    In 2018 heeft het Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid (KCCE) alle hulpverleningszones en de civiele bescherming bevraagd over de noden inzake aanwerving van personeel. Vanaf 2019 moeten de hulpverleningszones en de eenheden van de civiele bescherming het KCCE en de opleidingscentra jaarlijks op proactieve wijze informeren over hun noden inzake aanwerving. Op die manier kan een zo goed mogelijke spreiding in tijdstippen en locaties voor de organisatie van de proeven van het federaal geschiktheidsattest nagestreefd worden, teneinde de continuïteit van de aanwerving van vrijwillige en professionele personeelsleden te waarborgen.

  5. De organisatie van de proeven en de inschrijvingen

    De organisatie van de geschiktheidsproeven wordt minstens bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en via de website van de Algemene Directie Civiele Veiligheid, en dit ten laatste dertig dagen vóór de uiterste inschrijvingsdatum. Voor de hulpverleningszones is binnen dezelfde termijn tevens een publicatie vereist op de website van FOREM voor het grondgebied van het Waalse Gewest, de VDAB voor het grondgebied van het Vlaamse Gewest en Actiris voor het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Voor de civiele bescherming is binnen dezelfde termijn tevens een publicatie vereist op de website van SELOR.

    De bekendmaking van de organisatie van deze proeven kan ook via informelere kanalen, zoals de brandweerverenigingen, de sociale media, de hulpverleningszones, de operationele eenheden, enz., plaatsvinden. Deze laatste bekendmakingen zijn facultatief.

    De bekendmaking vermeldt de te vervullen voorwaarden en de datum waarop ze moeten worden vervuld, de opgelegde proeven, de inhoud ervan en de uiterste datum voor de kandidaatstelling.

    Om te kunnen deelnemen aan de geschiktheidsproeven moeten de kandidaten van de hulpverleningszones aan de voorwaarden voldoen die in het koninklijk besluit van 19 april 2014 voorzien worden. :

    - voor het basiskader: de voorwaarden voorzien in artikel 37, § 1, 1° tot 6° ;

    - voor het middenkader: de voorwaarden voorzien in artikel 37/1, § 1, 1° tot 6° ;

    - voor het hoger kader: de voorwaarden voorzien in artikel 38, § 1, 1° tot 6°.

    Om te kunnen deelnemen aan de geschiktheidsproeven moeten de kandidaten van de civiele bescherming aan de voorwaarden voldoen die in het koninklijk besluit van 29 juni 2018 voorzien worden:

    - voor het basiskader: de voorwaarden, vermeld in artikel 23, § 1, 1° tot 6° ;

    - voor het middenkader: de voorwaarden, vermeld in artikel 24, § 1, 1° tot 6° ;

    - voor het hoger kader: de voorwaarden, vermeld in artikel 25, § 1, 1° tot 6°.

    De geschiktheidsproeven zijn eliminerend; de kandidaat wordt geschikt of ongeschikt verklaard.

    Om te kunnen deelnemen aan de lichamelijke geschiktheidsproeven dient de kandidaat over een medisch attest te beschikken. Dit attest moet ten vroegste drie maanden voor de start van de lichamelijke proeven opgemaakt worden en verklaart dat de kandidaat in staat is de proeven af te leggen.

    Aangezien de opleidingscentra voldoende ervaring hebben op het gebied van de administratieve opvolging van de inschrijvingen, worden zij belast met de procedure voor de inschrijving van de kandidaten. Om de inschrijvingsprocedures te vereenvoudigen en de opleidingscentra te ondersteunen vinden de inschrijvingen van de kandidaten enkel elektronisch, via de site ikwordbrandweer.be, plaats. De hulpverleningszones die zouden beslissen om zelf een FGA te organiseren, worden belast met de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT