Ministerieel besluit tot vaststelling van vaste geografische UAS-zones en toegangsvoorwaarden voor vaste geografische UAS-zones, de 21 décembre 2020

HOOFDSTUK 1. - Algemene - bepalingen

Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

  1. AAE : afkorting van "above aerodrome elevation", hoogte boven het niveau van het betreffende luchtvaartterrein;

  2. AIP België-Luxemburg: luchtvaartgids van België en het Groothertogdom Luxemburg, een publicatie die door of onder de autoriteit van de staat is uitgegeven en luchtvaartinformatie met een blijvend karakter bevat die essentieel is voor de luchtvaart;

  3. AGL : afkorting van "above ground level",

    hoogte boven de grond;

  4. AMSL : afkorting van "above mean sea level", hoogte boven gemiddeld zeeniveau;

  5. ARP : afkorting van "Aerodrome Reference Point", luchthavenreferentiepunt;

  6. CTA : afkorting van "Control Area", controlegebied;

  7. CTR : afkorting van "Controlled Traffic Region", controlezone;

  8. HTA : afkorting van "Helicopter Training Area", helikoptertrainingzone;

  9. LFA : afkorting van "Low Flying Area", laagvliegzone;

  10. NM : afkorting van "Nautical Mile": zeemijl;

  11. RMZ : afkorting van "Radio Mandatory Zone", zone waar gebruik van radio verplicht is;

  12. SPACC : "Special Activities Coordination Cell", de geïntegreerde dienst skeyes-Defensie die instaat voor coördinatie van alle vluchten met een specifiek karakter en die een speciale behandeling door luchtverkeersleidingsdiensten vergen, alsook alle activiteiten in de lucht en op de grond die een impact op het normale luchtverkeer in gecontroleerd luchtruim kunnen hebben;

  13. TMA : afkorting van "Terminal Manoeuvring Area", terminaal controle gebied;

  14. TMZ : afkorting van "Transponder Mandatory Zone", zone waar gebruik van transponder verplicht is;

  15. TRA : afkorting van "Temporary Reserved Airspace", tijdelijk gereserveerd luchtruim;

  16. TSA : afkorting van "Temporary Segregated Airspace", tijdelijk afgescheiden luchtruim;

  17. Beheerder van de zone : orgaan, aangeduid door de directeur-generaal, om voor een bepaalde geografische UAS-zone de voorafgaande vluchtvergunningen af te leveren;

  18. Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) : het Directoraat-generaal Luchtvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer;

  19. directeur- generaal : de directeur-generaal van het DGLV of zijn gemachtigde;

  20. geo-caging systeem : een systeem dat voorkomt dat de UAS buiten een bepaald volume van het luchtruim (verticaal en horizontaal) vliegt, zoals gedefinieerd tijdens de vluchtplanningsfase voor de beoogde vluchtuitvoering;

    Art. 2. Dit besluit stelt de vaste geografische UAS- zones boven het Belgische grondgebied en de toegangsvoorwaarden voor deze zones vast.

    De toegangsvoorwaarden opgenomen in dit besluit zijn steeds opgenomen in chronologische volgorde van waarin deze vervuld dienen te worden.

    Art. 3. Indien de vlucht plaatsvindt op een locatie die in meerdere geografische UAS-zones ligt, zijn alle voorwaarden, en, waar relevant, de meest restrictieve voorwaarden van toepassing.

    Art. 4. De directeur-generaal maakt door middel van een webapplicatie en/of een website, de geografische UAS-zones bekend met inbegrip van de toegangsvoorwaarden zoals bepaald in dit besluit en aanvullende praktische modaliteiten.

    Art. 5. De directeur-generaal duidt de beheerder van de zone van een bepaalde geografische UAS-zone aan.

    De beheerder van de zone stelt schriftelijke procedures op houdende transparante, objectieve en controleerbare criteria volgens dewelke hij voor de respectievelijke geografische UAS-zone voorafgaande vluchtvergunningen zal afleveren. Deze procedures zullen een gelijke behandeling van alle UAS-exploitanten garanderen en evenredig zijn ten opzichte van het doel van de respectievelijke geografische UAS-zone.

    Het Directoraat-generaal Luchtvaart oefent toezicht uit op de in het tweede lid omschreven schriftelijke procedures teneinde te verzekeren dat zij voldoen aan de vooropgestelde criteria.

    In voorkomend geval kan de directeur-generaal besluiten tot opheffing van de aanduiding als beheerder van de zone indien deze de bepalingen van het onderhavige besluit schendt.

    HOOFDSTUK 2. - Militaire geografische UAS-zones

    Afdeling 1. - Niet gecontroleerde militaire vliegvelden

    Art. 6. De geografische UAS-zone ter bescherming van een in de AIP België-Luxemburg gepubliceerd niet-gecontroleerd militair vliegveld heeft de vorm van een cilinder met als straal twee NM vanuit het ARP en met een hoogte tot vierduizendvijfhonderd voet AMSL.

    De in het eerste lid beschreven geografische UAS-zone is permanent actief.

    De toegang tot de geografische UAS-zone bedoeld in het eerste lid is onderworpen aan de volgende cumulatieve toegangsvoorwaarden:

  21. beschikken over een voorafgaande vluchtvergunning van SPACC;

  22. beschikken over een voorafgaande vluchtvergunning van de beheerder van de zone die wordt aangevraagd volgens de procedure bepaald in de voorafgaande vluchtvergunning bedoeld in 1°.

    Afdeling 2. - Militaire Controlled Traffic Region(CTR)

    Art. 7. De geografische UAS-zone ter bescherming van een militair gecontroleerd vliegveld wordt bepaald door de voor het respectievelijke vliegveld in de AIP België-Luxemburg gepubliceerde laterale en verticale limieten van de CTR.

    De in het eerste lid beschreven geografische UAS-zone is actief op de voor de respectievelijke zone in de AIP België-Luxemburg of bij NOTAM beschreven tijdstippen.

    De in het eerste lid beschreven geografische UAS-zone is een zone waarin alle UAS-vluchtuitvoeringen boven vijfendertig voet AGL verboden zijn.

    De in het eerste lid beschreven geografische UAS-zone is een zone waarin alle UAS-vluchtuitvoeringen op minder dan twee NM van het ARP verboden zijn.

    Voor modelluchtvaartterreinen bedoeld in artikel 21 kan schriftelijk een afwijking van lid 3 worden toegestaan door Defensie.

    Afdeling 3. - Militaire Terminal Manoeuvring Area (TMA) en Control Area (CTA)

    Art. 8. De geografische UAS-zone ter bescherming van een militaire TMA of een militaire CTA wordt bepaald door de voor deze TMA of CTA in de AIP België-Luxemburg gepubliceerde laterale en verticale limieten.

    De in het eerste lid beschreven geografische UAS-zone is actief op de voor de respectievelijke zone in de AIP België-Luxemburg of bij NOTAM beschreven tijdstippen.

    De in het eerste lid beschreven geografische UAS-zone is een zone waarin alle UAS-vluchtuitvoeringen verboden zijn.

    Afdeling 4. - Zones ter bescherming van gecontroleerde militaire vliegvelden buiten hun openingstijden

    Art. 9. De geografische UAS-zone ter bescherming van een gecontroleerd militair vliegveld buiten zijn openingstijden wordt bepaald door de laterale en verticale limieten van de daartoe vastgelegde "restricted area's" zoals beschreven in de AIP België-Luxemburg, met uitzondering van de zones EBR-06B en EBR-07B.

    De in het eerste lid beschreven geografische UAS-zone is actief op de in de AIP België-Luxemburg beschreven tijdstippen of volgens NOTAM.

    De toegang tot de geografische UAS-zone bedoeld in het eerste lid is onderworpen aan de volgende cumulatieve toegangsvoorwaarden :

  23. beschikken over een voorafgaande vluchtvergunning van SPACC voor elke vlucht binnen deze zone;

  24. beschikken over een voorafgaande vluchtvergunning van de beheerder van de zone voor elke vlucht binnen deze zones die wordt aangevraagd volgens de procedure bepaald in de voorafgaande vluchtvergunning bedoeld in 1° ;

  25. beschikken over een voorafgaande vluchtvergunning van de Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid (ADIV) voor elke vlucht hoger dan vijfendertig voet AGL.

    Afdeling 5:. - Bijkomende zones ter bescherming van bepaalde gecontroleerde militaire vliegvelden buiten hun openingstijden.

    Art. 10. De geografische UAS-zones ter bescherming van bepaalde gecontroleerde militaire vliegvelden buiten hun openingstijden omvatten de zones EBR-06B en EBR-07B zoals beschreven in de AIP België-Luxemburg.

    De in het eerste lid beschreven geografische UAS-zones zijn actief op de in de AIP België-Luxemburg beschreven tijdstippen of volgens NOTAM.

    De toegang tot de geografische UAS-zones bedoeld in het eerste lid is onderworpen aan een voorafgaande vluchtvergunning van SPACC voor elke vlucht hoger dan vijfendertig voet AGL.

    Voor modelluchtvaartterreinen bedoeld in artikel 21 kan schriftelijk een afwijking van lid 3 worden toegestaan door Defensie.

    Afdeling 6. - Militaire danger zones

    Art. 11. De geografische UAS-zone ter bescherming van een militaire danger zone omvat de laterale en verticale limieten van deze zone zoals beschreven in de AIP België-Luxemburg.

    De in het eerste lid beschreven geografische UAS-zone is actief op de in de AIP België-Luxemburg beschreven tijdstippen of volgens NOTAM.

    De toegang tot de geografische UAS-zone bedoeld in het eerste lid is onderworpen aan de volgende cumulatieve toegangsvoorwaarden :

  26. elke vlucht wordt beperkt tot een hoogte van vijfendertig voet AGL;

  27. elke UAS is beperkt...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT