23 JUNI 1999. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de basisinstructies voor de justitiehuizen

De Minister van Justitie,

Gelet op het koninklijk besluit van 13 juni 1999 houdende organisatie van de Dienst Justitiehuizen van het Ministerie van Justitie, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het met redenen omkleed advies van het Hoog Overlegcomité van Sector III, gegeven op 22 juni 1999,

Besluit :

Artikel 1. De basisinstructies voor de justitiehuizen worden vastgesteld zoals vermeld in de bijlage.

Art. 2. Dit besluit treedt in werking de eerste dag van de maand volgend op die gedurende welke het in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt.

Brussel, 23 juni 1999.

T. VAN PARYS

Bijlage

Basisinstructies voor de justitiehuizen

INHOUDSOPGAVE

A. Definitie van het justitiehuis

A1. Doelstellingen

A2. Basisopdrachten

A3. Structuren

B. Interne werking van het justitiehuis

B1. Opening justitiehuis

B2. Basisopdrachten

B3. Teamwerk

B4. Opleiding

B5. Administratieve informatie

B6. Statutaire informatie

B7. Materieel beheer

C. Samenwerkingsverbanden

C1. Met de centrale administratieve van de Dienst Justitiehuizen

C2. Tussen de justitiehuizen

C3. Binnen het justitiehuis

C4. Met de magistraten

C5. Met de stafhouder en de advocaten

C6. Deelname aan commissies en vergaderingen

C7. Met de gevangenissen

C8. Met externe diensten

C9. Met sociale hogescholen en universiteiten

A. DEFINITIE VAN HET JUSTITIEHUIS

De Dienst Justitiehuizen, die een gespecialiseerde dienst van het Ministerie van Justitie is, is in volle uitbouw. Op het lokale niveau beschikt de Dienst Justitiehuizen per gerechtelijk arrondissement over een afdeling, het justitiehuis genoemd.

A1. Doelstellingen

De oprichting van de justitiehuizen kadert in één van de initiatieven om de gerechtelijke instellingen beter te doen aansluiten bij maatschappelijke en persoonlijke verwachtingen en behoeften. Het doel dat hiermee wordt beoogd, bestaat erin een meer toegankelijke, efficiënte en humane justitie tot stand te brengen.

Centrale doelstellingen van het justitiehuis :

- Binnen een verplicht en wettelijk kader advies uitbrengen inzake te nemen beslissingen en personen begeleiden, teneinde de uitvoering van genomen beslissingen ten aanzien van deze personen op een maatschappelijk verantwoorde manier te realiseren.

- Verder wil het justitiehuis ten dienste staan van elke burger in zijn contacten met justitie, welke ook de positie van deze burger is (dader, slachtoffer, eiser, benadeelde of onrechtstreeks betrokkene in een justitiële actie).

- Het justitiehuis wil de toegepaste menswetenschappelijke benadering in het justitiële landschap stimuleren en versterken. Hiervoor wordt betracht de interne werking te optimaliseren en meer systematisch te gaan samenwerken met de belangrijkste partners : magistratuur, advocatuur, strafinrichtingen en welzijnsinstellingen.

- Ook sensibilisatie wordt een belangrijke doelstelling van het justitiehuis : het zoeken naar andere oplossingen dan de traditionele gerechtelijke aanpak kan de justitie meer humaan maken. Centraal staat de zorg voor de justitiecliënt, d.w.z. de burger, de dader of het slachtoffer die verplicht of vrijwillig met justitie in aanraking komen.

A2. Basisopdrachten

Het vervullen van toezicht, voorlichtings-, advies- en begeleidingsopdrachten die voortvloeien uit de volgende wetten :

- de wet van 9 april 1930 tot bescherming van de maatschappij tegen abnormalen, gewoontemisdadigers en plegers van bepaalde seksuele strafbare feiten, vervangen door de wet van 1 juli 1964 en gewijzigd bij de wetten van 17 en 20 juli 1990, 13 april 1995, 10 februari 1998 en 5 maart 1998;

- de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie, gewijzigd bij de wet van 10 februari 1994;

- de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, inzonderheid het artikel 50;

- het gerechtelijk wetboek, inzonderheid de artikelen 931 en 1280;

- de wet van 23 mei 1990 inzake de overbrenging tussen Staten van gevonniste personen;

- de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis, gewijzigd bij de wet van 11 juli 1994 en bij de wet van 4 augustus 1996, in het bijzonder de artikelen 35 en 38 § 1;

- de wet van 10 februari 1994 houdende regeling van een procedure voor de bemiddeling in strafzaken;

- de wet van 5 maart 1998 betreffende de voorwaardelijke invrijheidstelling en de wet van 18 maart 1998 tot instelling van de commissies voor de voorwaardelijke invrijheidstelling.

De taken die voortvloeien uit de volgende onderrichtingen :

- de ministeriële omzendbrief van 4 juli 1994 inzake de voorlopige invrijheidstelling;

- de ministeriële omzendbrief van 13 september 1996 inzake voorlopige invrijheidstelling van seksuele delinquenten;

- de ministeriële richtlijn van 22 juli 1997 met betrekking tot de opsporing van vermiste personen;

- de ministeriële richtlijn van 15 september 1997 inzake het onthaal van slachtoffers op parketten en rechtbanken;

- de ministeriële richtlijn van 16 september 1998 inzake het waardig afscheid nemen in geval van interventie door de gerechtelijke overheden;

- de omzendbrief van 27 november 1998 inzake het elektronisch toezicht;

- de ministeriële richtlijn van 15 december 1998 betreffende de seksuele agressie set;

- de gemeenschappelijke omzendbrief van 30 april 1999 inzake de bemiddeling in strafzaken.

Onverminderd de taken die bij hogervermelde wetten en onderrichtingen aan de Dienst Justitiehuizen worden toegekend staat het justitiehuis in voor :

- het onthalen, informeren en adviseren van de gebruikers van het justitiehuis en het eventuele doorverwijzen ervan naar de bevoegde instanties;

- het structureren en bevorderen van de samenwerking en het overleg met de verschillende actoren in en om justitie voor het bereiken van de doelstellingen van het justitiehuis;

- de coördinatie, promotie en bekendmaking van de initiatieven rond alternatieve geschillenbeslechting en alternatieve maatregelen en straffen; voor het organiseren van deze taak wordt in elk justitiehuis een coördinator aangesteld;

- het ter beschikking stellen van lokalen voor het organiseren van de juridische eerstelijnsbijstand door de advocaten, voor de vergaderingen van de commissies voor juridische bijstand en voor de zittingen van de commissies voor de voorwaardelijke invrijheidstelling.

Daarbij moeten ook de interne capaciteiten van het justitiehuis verder ontwikkeld, bevorderd en geoptimaliseerd worden. Volgende functies kunnen daartoe bijdragen :

- een kwaliteitsbevorderende functie of de bevordering van het eigen functioneren van het justitiehuis en van de kwaliteit, de effectiviteit en de efficiëntie van het aanbod door betere interne coördinatie, samenwerking en methodologische ondersteuning;

- een responsabiliseringsfunctie of het streven naar de algemene verhoging van de kwaliteit van het justitiehuis door decentralisering van leidinggevende en structurerende bevoegdheden, door het opnemen van de lokaal toegekende verantwoordelijkheden, het bepalen van een beleidslijn en prioriteiten conform de doelstellingen en basisopdrachten van de justitiehuizen;

- een laboratoriumfunctie of het verbreden en verdiepen van het justitiële instrumentarium, waardoor bijvoorbeeld buitengerechtelijke en andersgerechtelijke conflicthantering meer kansen krijgt tot ontwikkeling (preventie en dialoog moeten procedures voorkomen);

- een signaalfunctie of het signaleren van disfuncties, noden en behoeften op het ruime werkveld.

A3. Structuren

De Dienst Justitiehuizen, bestaande uit een centrale administratie en buitendiensten, maakt deel uit van het Directoraat-generaal Rechterlijke Organisatie van het Ministerie van Justitie. De buitendiensten zijn op 2 niveaus gestructureerd, een regionaal niveau en een basisniveau.

De personeelsformatie van de buitendiensten bestaat uit 851 betrekkingen, die deels zijn ingevuld door personeel afkomstig van de vroegere Dienst Sociaal Werk (voorheen de Dienst Maatschappelijk Werk Strafrechtstoepassing, werkzaam buiten de gevangenissen) en van de Bemiddeling in Strafzaken en...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT