Milieuovereenkomst inzake tractiebatterijen voor hybride en elektrische voertuigen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de 13 mars 2019

TITEL 1. - Algemene bepalingen Definities en begrippen

Artikel 1. 1. Besluit beheer van afvalstoffen

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 1 december 2016 betreffende het beheer van afvalstoffen.

  1. Leefmilieu Brussel

    De instelling van openbaar nut opgericht bij koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van Leefmilieu Brussel.

  2. Beheersorganisme

    Vereniging zonder winstoogmerk ter coördinatie van de overeenkomst (milieuovereenkomst), opgericht door de organisaties overeenkomstig artikel 2.3.3 van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 1 december 2016 betreffende het beheer van afvalstoffen en met als doel het bereiken van de doelstellingen en de implementatie van de bepalingen van deze overeenkomst.

  3. Beheersovereenkomst

    Alle acties om ervoor te zorgen dat de industriële batterijen voor de tractie van hybride en elektrische voertuigen die in het Brussels Gewest op de markt worden gebracht, hetzij in hun hergebruikfase, hetzij tijdens de fase van (de declassering als) afval adequaat worden behandeld en gerapporteerd.

  4. Beheersplan

    Het geheel van acties en maatregelen, genomen door het beheersorganisme, dat ten minste de volgende elementen bevat:

    - Een preventieplan;

    - Een overzicht van de acties op het gebied van de recuperatie en de verwerking/recycling van industriële batterijen voor de tractie van hybride en elektrische voertuigen;

    - Een financieel plan;

    - Een methode voor de follow-up van de resultaten van het beheer van de stroom;

    - De communicatieacties die door het beheersorganisme zullen worden ondernomen.

  5. Industriële batterij of accu

    elke batterij of accu die uitsluitend voor industriële of professionele doeleinden is ontworpen of in elk type elektrisch voertuig wordt gebruikt.

    Hierna 'industriële batterij' genoemd.

  6. Hybride en elektrische voertuigen

    Alle soorten hybride, plug-in hybride, elektrische of brandstofcelvoertuigen die onder de categorieën N1 en M1 vallen, namelijk personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen (minder dan 3,5 ton), en onder categorie L, namelijk bromfietsen en motorfietsen.

    Hierna 'HEV' (high electrified vehicle) of 'HE-voertuigen' (high electrified) genoemd.

  7. Industriële batterijen (of accu's) voor de tractie van hybride en elektrische voertuigen

    Oplaadbare batterijen van het type NiMH, lithium of andere die worden gebruikt voor de tractie van hybride en elektrische voertuigen, met een gewicht van meer dan 20 kg en een spanning van meer dan 60 volt DC. Deze batterijen bestaan uit stacks (stapels), modules en cellen, ingesloten in een functionele buitenmantel.

    Hierna 'HEV-batterijen' (high electrified vehicle), 'tractiebatterijen voor HEV' (high electrified vehicle) of 'batterijen voor HE-voertuigen' (high electrified) genoemd.

  8. Teruggenomen/opgehaalde HEV-batterij

    elke HEV-batterij die kosteloos wordt teruggenomen bij een terugnamepunt voor HEV-batterijen.

  9. Herbruikbare HEV-batterij

    elke teruggenomen HEV-batterij die niet afgedankt is en die in aanmerking komt voor hergebruik of voor een secundaire toepassing.

  10. Afgedankte HEV-batterij

    elke teruggenomen HEV-batterij die een afvalstof is in de zin van de definitie van afvalstof in artikel 3 1° van de Ordonnantie van 14 juni 2012 betreffende afvalstoffen.

  11. Officiële autodistributeur van hybride of elektrische voertuigen

    Elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die nieuwe HE-voertuigen van één of meer voertuigproducenten verdeelt.

  12. Garage voor reparatie en onderhoud, carrosseriebedrijf en eindverkoper

    Elke natuurlijke of rechtspersoon die een garage voor reparatie en onderhoud of een carrosseriebedrijf uitbaat of een eindverkoper is en die geen officiële verdeler van HE-voertuigen is.

  13. Producent

    Onder de producenten van producten in de zin van artikel 3, 13° van de afvalordonnantie, iedere natuurlijke of rechtspersoon die, ongeacht de gebruikte verkooptechniek, inclusief de verkoop op afstand:

    1. in België gevestigd is en onder zijn eigen naam of merknaam producten vervaardigt, of producten laat ontwerpen of vervaardigen en ze onder zijn eigen naam of merknaam op de markt brengt op het Belgisch grondgebied;

    2. in België gevestigd is en in België onder zijn eigen naam of handelsmerk apparatuur wederverkoopt die door andere leveranciers is geproduceerd; hierbij wordt de wederverkoper niet als producent aangemerkt wanneer de merknaam zoals bepaald in punt a) op de apparatuur zichtbaar is;

    3. in België gevestigd is en die beroepsmatig producten uit een derde land of een andere lidstaat van de Europese Unie op het Belgische grondgebied op de markt brengt;

    4. in België gevestigd is en een product vervaardigt of invoert en het beroepsmatig voor eigen gebruik toewijst.

    Diegene die uitsluitend voorziet in financiering op grond van of in het kader van een financieringsovereenkomst wordt niet als 'producent' aangemerkt, tenzij hij tevens optreedt als producent in de zin van de bepalingen van punten a) tot en met d).

    In het kader van huidige overeenkomst worden de producenten van HEV-batterijen beschouwd, met inbegrip van de producenten van batterijen die rechtstreeks in de hybride en elektrische voertuigen zijn gemonteerd.

  14. Verdeler van HEV-batterijen

    Elke natuurlijke of rechtspersoon die nieuwe batterijen of hun onderdelen, in de vorm van stacks, modules en cellen, voor de aandrijving van HE-voertuigen verdeelt van een of meer producenten van deze batterijen.

  15. Eindverkoper

    Elke natuurlijke of rechtspersoon die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest HEV-batterijen te koop aanbiedt aan de consument.

  16. Laatste houder of eigenaar

    Elke natuurlijke of rechtspersoon die een batterij voor de tractie van HE-voertuigen levert aan een terugnamepunt of een erkend centrum dat voor een dergelijke terugname is aangewezen.

  17. Erkend centrum

    Elke natuurlijke of rechtspersoon die door de Gewesten erkend is voor de depollutie, de ontmanteling en de vernietiging van afgedankte voertuigen en voor de afgifte van vernietigingsattesten.

  18. Terugnamepunt

    Officiële autoverdeler van HE-voertuigen, verdeler van HEV-batterijen, erkend centrum, garage voor reparatie en onderhoud, carrosseriebedrijf, eindverkoper, die door de producent of het beheersorganisme aangewezen is voor de terugname van herbruikbare of afgedankte HEV-batterijen. Het terugnamepunt beschikt over de nodige vergunningen.

  19. Op de markt brengen

    De eerste professionele beschikbaarstelling van HEV-batterijen op de markt in België.

  20. Preventie

    Maatregelen die worden genomen voordat HEV-batterijen afgedankt zijn, door het verminderen van:

    - de hoeveelheid afval, met inbegrip van via het hergebruik van HEV-batterijen of hun onderdelen, of de verlenging van de levensduur van HEV-batterijen;

    - de negatieve gevolgen van de geproduceerde afvalstoffen voor het milieu en de menselijke gezondheid;

    - de mate waarin schadelijke stoffen in HEV-batterijen worden gebruikt.

  21. Verwijdering

    elke verwerking die niet als terugwinning wordt beschouwd, zelfs indien de verwerking in tweede instantie tot de terugwinning van energie leidt, alsook elke verwerking die door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als dusdanig wordt beschouwd.

  22. Verwerking

    Alle activiteiten op afgedankte HEV-batterijen nadat ze overgebracht worden naar sorteer- en recyclage-installaties.

  23. Hergebruik

    elke handeling waarbij de HEV-batterij (of haar onderdelen) wordt gebruikt voor dezelfde als de oorspronkelijk bedoelde toepassing, namelijk de tractie van HEV.

  24. Secundair gebruik

    elke handeling waarbij de industriële batterij voor HEV-tractie (of haar onderdelen) wordt gebruikt voor andere dan de oorspronkelijk bedoelde toepassingen of doeleinden (d.w.z. andere dan HEV-tractie).

  25. Recycling

    De verwerking van afgedankte batterijen in een productieproces, voor de productie van materialen overeenkomstig hun oorspronkelijke doel of voor een ander doel, met uitzondering van energieterugwinning.

  26. Recyclingniveau

    De hoeveelheid opgehaalde afgedankte batterijen waarop een recyclingproces wordt toegepast.

  27. Recyclingrendement van de recyclingprocessen

    De verhouding die wordt verkregen tussen de massa van de fracties die door het recyclingproces worden geproduceerd en de massa van de afgedankte batterijen die in het recyclingproces worden geïntroduceerd, uitgedrukt in procenten, zoals gedefinieerd in de Verordening nr. 493/2012 van de Commissie van 11 juni 2012 houdende nadere bepalingen voor de berekening van de recyclingrendementen van de recyclingprocesssen van afgedankte batterijen en accu's, overeenkomstig Richtlijn 2006/66/EG.

  28. Verwijdering van HEV-batterijen

    Volledige verwijdering of extractie van HEV-tractiebatterijen uit HE-voertuigen.

  29. Ontmanteling van HEV-batterijen

    De 'deconstructie' van de eerder verwijderde HEV-batterij in verschillende onderdelen.

  30. Centralisatie van HEV-batterijen

    De groepering van de HEV-batterijen bij de terugnamepunten.

    Doelstellingen en richtlijnen

    Art. 2. Het doel van deze milieuovereenkomst is de toepassing van de algemene basisregels van de Brusselse wetgeving en van de doelstellingen voor de terugnameplicht, door het vaststellen van bijkomende regels:

    - de producenten ontwikkelen een regeling voor de werking van een volledig en gesloten systeem voor de terugname, verwerking en rapportage van HEV-batterijen. Het systeem regelt zowel de terugname van originele batterijen als van de batterijen van de vervangingsmarkt;

    - de producenten zijn verplicht alle bij de terugnamepunten ingeleverde HEV-batterijen terug te nemen;

    - de producenten werken in overleg met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aan een reglement dat het mogelijk maakt de batterijen opnieuw in te zetten in secundaire toepassingen, rekening houdend met het bestaande regelgevende kader.

    Toepassingsgebied

    Art. 3. § 1. Deze milieuovereenkomst is van toepassing op oplaadbare NiMH-, lithium- of andere batterijen die worden gebruikt voor de tractie van hybride, plug-in hybride of elektrische voertuigen (met inbegrip van brandstofcelvoertuigen) die zijn opgenomen in de categorieën N1 en M1, alsook voor...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT