8 MEI 2014. - Ordonnantie houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord gesloten op 20 maart 2014 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschapscommissie en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de invoering van een kadaster van onderwijs- en post-onderwijstrajecten (1)

Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Executieve, bekrachtigen, het geen volgt :

Artikel 1. Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2. Instemming wordt betuigd met het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 maart 2014 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschapscommissie en de Duitstalige Gemeenschap met het oog op de invoering van een kadaster van de onderwijs- en post-onderwijstrajecten.

Art. 3. Dit samenwerkingsakkoord wordt bij deze ordonnantie gevoegd.

Samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschapscommissie en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de invoering van een kadaster van onderwijs- en post-onderwijstrajecten

Gelet op de artikelen 1, 24, 38, 39, 127, 134 en 138 van de Grondwet;

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 92bis, § 1, ingevoegd door de bijzondere wet van 8 augustus 1988 en gewijzigd door de bijzondere wet van 16 juli 1993;

Overwegende dat het onontbeerlijk is terug te kunnen vallen op een kadaster dat een overzicht biedt van de trajecten van de leerlingen en studenten, zowel die binnen als die buiten het onderwijs op de arbeidsmarkt en in de sector van de beroepsopleiding, om de overheid in staat te stellen de impact van het gevolgde onderwijs en de verstrekte opleidingen op het leven en het traject van de leerlingen en studenten nauwkeuriger te beoordelen en beter richting te geven aan ons educatief systeem en de beroepsopleiding;

De Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door haar Regering, in de persoon van haar Minister-President, Rudy Demotte, de Minister bevoegd voor Hoger Onderwijs, Jean-Claude Marcourt, en de Minister bevoegd voor Leerplichtonderwijs en Onderwijs voor Sociale Promotie, Marie-Martine Schyns;

Het Waalse Gewest, vertegenwoordigd door haar Regering, in de persoon van haar Minister-President, Rudy Demotte, en de Minister bevoegd voor Arbeid en Beroepsopleiding, André Antoine;

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, vertegenwoordigd door zijn Regering, in de persoon van zijn Minister-President, Rudi Vervoort, en de Minister van Economie en Tewerkstelling, Céline Fremault;

De Franse Gemeenschapscommissie, vertegenwoordigd door haar College, in de persoon van haar Minister-President, Christos Doulkeridis, de Minister bevoegd voor Beroepsopleiding, Rachid Madrane, en de Minister bevoegd voor de Beroepsopleiding van de Middenstand, Céline Fremault;

De Duitstalige Gemeenschap, vertegenwoordigd door haar Regering, in de persoon van haar Minister-President, Karl-Heinz Lambertz, en de Minister van Onderwijs, Opleiding en Werk, Oliver Paasch,

Zijn overeengekomen wat volgt :

Artikel 1

Voor de toepassing van dit samenwerkingsakkoord wordt verstaan onder :

  1. ACTIRIS : de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling geregeld door de ordonnantie van 18 januari 2001;

  2. AGERS : de Algemene Administratie Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek van het Ministerie van de Franse Gemeenschap;

  3. ARES : Academie onderzoek en hoger onderwijs, opgericht door het decreet van 7 november 2013;

  4. « Pilot database » : de database met individuele statistische gegevens van de leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs, gegevens afkomstig van het tellingsbestand van de leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs;

  5. Bruxelles Formation : het Franstalig Brussels Instituut voor beroepsopleiding, opgericht door het decreet van 17 maart 1994;

  6. ETNIC : het Overheidsbedrijf voor de Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën, opgericht door het decreet van 27 maart 2002;

  7. FOREm : de Waalse Dienst voor beroepsopleiding en arbeidsbemiddeling, opgericht door het decreet van 6 mei 1999;

  8. ADG : Arbeitsamt der Deutschsprachigen Gemeinschaft opgericht door het decreet van 17 januari 2000 tot oprichting van een dienst voor arbeidsbemiddeling in de Duitstalige Gemeenschap;

  9. IAWM : het Institut für Aus und Weiterbildung im Mittelstand opgericht door het decreet van 16 december 1991 betreffende de opleiding en de voortgezette opleiding in de Middenstand en de KMO'S;

  10. BISA : het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse - Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

  11. IFAPME : het Waals instituut voor alternerende opleiding, zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen, opgericht door het decreet van 17 juli 2003;

  12. IWEPS : het Waals Instituut voor evaluatie, toekomstverwachting en statistiek, opgericht door het decreet van 4 december 2003 betreffende de oprichting van het Waals Instituut voor evaluatie, toekomstverwachting en statistiek;

  13. « Saturn » : de voor statistische, historische en wetenschappelijke doeleinden bestemde gegevensbank met de studenten uit het hoger onderwijs buiten de universiteit, uitgaande van de voor statistische doeleinden bestemde inzameling van gegevens « Saturn », verricht bij de instellingen voor hoger onderwijs;

  14. SFPME : de Dienst K.M.O. Opleiding, opgericht door het decreet van 17 juli 2003 van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende het oprichten van een apart beheerde dienst belast met het beheer en de promotie van de permanente vorming voor de middenklasse en de kleine en middelgrote ondernemingen te Brussel;

  15. « Secretariaat-generaal » : het Secretariaat-generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap;

  16. Derde vertrouwenspartij : de intermediaire organisatie zoals omschreven in artikel 1, 6°, van het koninklijk besluit van 13 februari 2001 ter uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

    Artikel 2

    Dit samenwerkingsakkoord beoogt een kadaster in het leven te roepen, een geïntegreerd statistisch instrument voor de follow-up van de leerlingen uit het secundair en hoger onderwijs dat tot doel heeft :

  17. de stromen van het gewoon en bijzonder secundair onderwijs naar het hoger onderwijs te analyseren;

  18. de stromen binnen het gewoon en bijzonder secundair onderwijs te analyseren;

  19. de stromen binnen het hoger onderwijs te analyseren;

  20. de stromen van het secundair en hoger...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT