Collectieve arbeidsovereenkomst van 20 maart 2000, gesloten in het Paritair Comité voor de makelarij en verzekeringsagentschappen, betreffende loon- en arbeidsvoorwaarden (Overeenkomst geregistreerd op 12 april 2000 onder het nummer 54663/CO/307). (NOTA : De wijzigingen van deze CAO, gepubliceerd vanaf 1 juli 2002, zijn niet..., de 20 mars 2000

HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied.

Artikel 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de ondernemingen welke ressorteren onder het Paritair ComitÈ voor de makelarij en verzekeringsagentschappen. Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 maart 1977 (registratienummer 4345/CO/307) hoofdstuk II.

HOOFDSTUK II. - Loon- en arbeidsvoorwaarden.

  1. Functieclassificatie.

    Art. 2. De classificatie van het uitvoeringspersoneel van de ondernemingen voor de makelarij en de verzekeringsagentschappen, zoals bepaald bij collectieve arbeidsovereenkomst van 1 november 1976 wordt als volgt herzien :

    Categorie 1.

    Normale aanvangsleeftijd : 21 jaar.

    Bedienden die ondersteunende taken of eenvoudige arbeid verrichten.

    Voorbeelden :

    - bedienden belast met de post (ontvangst, openen, summier sorteren en verzenden van briefwisseling);

    - bedienden die fotokopies nemen;

    - bedienden die archiveren (eenvoudig numeriek of alfabetisch klassement);

    - telefonisten/telefonistes (enkel van een eenvoudige centrale).

    Categorie 2.

    Normale aanvangsleeftijd : 22 jaar.

    Bedienden die administratieve taken verrichten, bestaande uit de uitvoering van voorbereidende werken of vrijwel identieke, gelijkaardige of repetitieve werkzaamheden. Wanneer zij op onbekende feiten stuiten nemen zij het initiatief die aan hun mandaatgevers te melden.

    Voorbeelden :

    - secretarissen/secretaressen;

    - bedienden die eenvoudige tariferingen berekenen;

    - bedienden belast met het opstellen van eenvoudige en gestandaardiseerde briefwisseling;

    - telefonisten/telefonistes die, buiten de bediening van een grote telefooncentrale, ook verantwoordelijk zijn voor het onthaal van bezoekers en die eenvoudige administratieve taken uitvoeren;

    - bedienden die een elementaire kennis bezitten van courante computerprogramma's (software) (tekstverwerking/rekenblad/ databank).

    Categorie 3.

    Normale aanvangsleeftijd : 24 jaar.

    Bedienden voor wie ervaring niet noodzakelijk is. Zij zijn belast met de uitvoering van middelmatig technische taken en/of de voorbereiding en het nazicht van de taken van het personeel van de categorieÎn 1 en/of 2.

    Voorbeelden :

    - bedienden van de boekhouding, hulp-boekhouders/-houdsters;

    - administratieve bedienden die onder andere belast zijn met :

    - de administratieve opvolging van de verzekeringsdossiers;

    - het beantwoorden van vragen komende, hetzij van de cliÎnt, hetzij van de verzekeringsmaatschappij;

    - de samenwerking tussen de cliÎnt, de verzekeraars en de technische beheerders;

    - de uitvoering en de opvolging van allerlei documenten;

    - opstellers en tarifeerders van polissen en aanhangsels;

    - bedienden belast met de berekening en/of de invordering van premies;

    - bedienden belast met de regeling van gewone schadegevallen;

    - bedienden belast met het opstellen van allerlei briefwisseling, hetzij spontaan, hetzij met summiere gegevens;

    - tweetalige vertalers van gewone teksten;

    - bedienden met een grondige kennis van courante computerprogramma's (software) (tekstverwerking/rekenblad/ databank).

    Categorie 4.

    Normale aanvangsleeftijd : 26 jaar.

    Bedienden van wie ervaring (in de branche en/of de onderneming) wordt gevraagd en die beschikken over gevorderde technische kennis die hen toelaat complexe werkzaamheden uit te voeren en analyses te maken en erover te rapporteren aan de directie. Zij zijn in staat de werkzaamheden van de bedienden van de drie vorige categorieÎn te superviseren.

    Voorbeelden :

    - commerciÎle assistenten die steun bieden aan het commercieel personeel (onder andere voor de bestaande portefeuille alsook voor de uitbreiding van de cliÎntenportefeuille);

    - directiesecretarissen/-secretaressen;

    - boekhouders/-houdsters;

    - administratieve bedienden die onder andere belast zijn met :

    - de administratieve opvolging van de verzekeringsdossiers;

    - het beantwoorden...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT