30 SEPTEMBER 2012. - Koninklijk besluit houdende diverse maatregelen betreffende de selectie van het Rijkspersoneel

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik de eer heb aan uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen beoogt de effectiviteit van de procedures inzake bevordering en selectie te verhogen. De efficiëntiewinst kan bereikt worden door kortere doorlooptijden, een vereenvoudiging van de procedures en acties inzake bevorderingen, mobiliteit en selecties. Dit moet in de eerste plaats leiden tot het optimaliseren van de interne markt binnen het federaal administratief openbaar ambt.

Concreet beogen de wijzigingen het volgende :

- Het stimuleren van de interne markt;

- De mogelijkheid creëren de ambtenaren van binnen het departement in competentie te stellen met ambtenaren van binnen heel het federaal administratief openbaar ambt en eventueel de externe markt om de kwaliteit van de openbare dienstverlening te vergroten en de juiste man/vrouw op de juiste plek te krijgen;

- Het screeningsmodel van SELOR, de manier waarop men selecties doet, een reglementaire basis geven;

- Het instellen van vrijstellingen voor bepaalde modules bij slagen of reeds personeelslid zijn;

- Het uitbreiden van het systeem van de vergelijkende selecties.

Voor de bevordering tot de hogere klasse, de keuze is gegeven hetzij de huidige procedure te behouden, dat wil zeggen de bevordering binnen de betrokken federale overheidsdienst of instelling, hetzij terzelfdertijd beroep te doen op de mobiliteit (naar dezelfde klasse, bijvoorbeeld van een A3 in een FOD naar een A3 in een andere FOD) en op de bevordering voor het geheel van ambtenaren van het federaal administratief openbaar ambt. Deze nieuwe procedure vereist de tussenkomst van SELOR. De nieuwe procedure is beschreven in de nieuwe artikelen 20ter en 74. We komen hierop terug tijdens het onderzoek van deze artikelen.

Deze nieuwe procedure kan uitgebreid worden.

De uitbreiding heeft tot gevolg dat naast de mobiliteit en de bevordering open naar alle ambtenaren, de procedure wordt geopend, op hetzelfde moment, via werving. Dit betreft een beslissing.

Artikel 1 van het ontwerp dat het artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel, beschrijft de verschillende procedures om een vacante betrekking toe te kennen.

Het algemeen principe is dat de minister of de leidend ambtenaar (de voorzitter van het directiecomité binnen een FOD) vrij de procedure kiest. Het is op die manier dat de rechten op mutatie, geregeld bij het artikel 49 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937, volledig gevrijwaard zijn. De keuze kan er steeds toe leiden dat de betrekking wordt toegekend door overgang naar het hogere niveau, zoals het vierde lid uitdrukkelijk verduidelijkt. Dit gebeurt in A1, de eerste klasse van het niveau A.

Voor de bevorderingen naar A2, A3, A4 en A5, geeft het tweede lid aan elke federale overheidsdienst en instelling de keuze tussen de toekenning van de betrekking door interne bevordering en haar toekenning door mobiliteit of bevordering die toegankelijk is voor alle ambtenaren van het federaal administratief openbaar ambt. Het derde lid beschrijft de uitgebreide procedure. Men weet, en hier wordt aan herinnerd in artikel 20, § 4, dat de aanwerving niet voorzien is voor klasse A5.

De andere leden behoeven geen commentaar.

Artikel 2 van het ontwerp vermindert de datum voor een inschrijving van de verplichte veertien dagen voor een selectie tot minimum zeven kalenderdagen voor functies die opgenomen zijn in een lijst die wordt opgesteld door de afgevaardigd bestuurder van SELOR en waardoor er sneller kan gereageerd worden op de arbeidsmarkt via de huidige communicatiemiddelen. Sommige profielen zijn niet schaars maar zeer gegeerd op de arbeidsmarkt.

Een snel aanbod dringt zich daarom op omdat deze profielen een ruim aanbod hebben, op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het risico verminderd dat hoog opgeleide en expertise profielen afhaken door een lange publicatieperiode.

Het zal de taak zijn van de afgevaardigd bestuurder van SELOR om te verifiëren of de inkorting van de termijn redelijk is, rekening houdend met wat voorafgaat en met de gepaste verspreidingsmiddelen die zullen worden gebruikt.

Artikel 3 van het ontwerp bepaalt dat een vergelijkende selectie meerdere opeenvolgende modules van proeven kan omvatten. Deze modules kunnen voor meerdere selecties binnen eenzelfde niveau gelijk zijn. De afgevaardigd bestuurder van SELOR geeft bij slagen voor een module een vrijstelling alsook een uitsluiting bij niet slagen. Het model biedt tevens de mogelijkheid om dit toe te passen bij contractuele selecties. Volgens de statistische gegevens van SELOR solliciteren heel wat kandidaten repetitief op een korte periode. 30 à 40 % van de sollicitanten nemen regelmatig deel aan statutaire selecties en 40 à 50 % van de kandidaten die deelnemen aan statutaire selecties zijn reeds contractueel tewerkgesteld. Door deze sollicitanten te integreren in het model en een vrijstelling te geven bij slagen van een gelijke module zal er een substantiële daling zijn van het volume sollicitanten. Naast het voordeel voor de organisaties door een verminderde doorlooptijd en het voordeel voor de kandidaten zal er ook een efficiëntiewinst zijn voor SELOR en een betere inzetting van de beschikbare middelen mogelijk zijn.

Uit cijfers van SELOR blijkt dat de resultaten van sollicitanten die binnen een korte tijdspanne repetitief deelnemen aan selecties nauwelijks of niet evolueren. Zeker als er geen inspanning is van competentieontwikkeling. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er minimaal 6 maanden nodig is om één of meerdere competenties te ontwikkelen, hetzij door opleiding, hetzij door opgedane ervaring. De kwalitatieve feedback die sollicitanten krijgen na een testmodule moet hen in staat stellen om te werken aan deze ontwikkeling. Een uitsluiting voor een beperkte periode van 6 maanden na het niet slagen van een competentietest zorgt ervoor dat sollicitanten niet onnodig deelnemen aan testen en gedurende een bepaalde periode aan hun competenties kunnen werken om daarna met meer kans op succes te kunnen deelnemen.

De vrijstelling samen met de zeer beperkte uitsluiting na een niet-slagen zullen er voor zorgen dat er met meer efficiëntie en kortere doorlooptijden kan worden gewerkt wat ook het comfort voor al de kandidaten zal verhogen. Het gebruik van deze vrijstellingen en developmentbuffers kan tevens verhinderen dat de selecties van SELOR verzadigd blijven met dezelfde kandidaten die onnodige capaciteit vergen van SELOR.

Zoals in het ontwerp voorzien wordt de geldigheidsduur van de vrijstelling bepaald door de afgevaardigd bestuurder en aan elke geslaagde kandidaat uitdrukkelijk meegedeeld bij de betekening van zijn resultaat. Deze bedraagt minimaal twee jaar.

Het door de Raad van State geopperde voorstel tot wijziging werd niet gevolgd, omdat de Raad van State een situatie beoogt die zich niet kan voordoen. Als iemand zich ingeschreven heeft voor twee vergelijkende selecties waarvan modules hetzelfde zijn, dan kan die persoon geen twee keer deelnemen aan dezelfde module en is het dus onmogelijk dat hij daar in de eerste selectie niet voor geslaagd zou zijn en in de andere selectie wel... - SELOR gaat hem nog niet laten deelnemen in die tweede selectie omdat hij al ingeschreven is voor die module en men zal de uitslag daar van afwachten om de betrokkene een vrijstelling te geven of uit te sluiten voor een periode van zes maand. Om de periode van uitsluiting zo kort mogelijk te houden - dus in het voordeel van de betrokken kandidaat - is er gekozen voor de datum van deelname als startdatum van de zes maand uitsluiting.

De artikelen 4 en 5 stellen de nieuwe procedure, hierboven vermeld, vast voor de bevorderingen. Ze wijken af van de huidige regels, t.t.z. van de artikelen 72 van het besluit van 2 oktober 1937 alsook van de artikelen 26bis, 27bis, 32 en 34 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel. Deze artikelen worden noch gewijzigd, noch opgeheven, want ze blijven van toepassing wanneer de betrekking toegewezen wordt door interne bevordering.

Het artikel 20ter, ingevoegd bij artikel 4, wijkt af van artikel 20, § 1, want het leidt niet tot een rangschikking van kandidaten maar wel tot de samenstelling van een groep geslaagden, niet onderling gerangschikt, bestaande uit degenen die SELOR oordeelt het best te beantwoorden aan de functiebeschrijving en het competentieprofiel. Het wijkt af van artikel 20, § 3, want het introduceert bovenop de vrijstellingen voorzien in dat artikel, een...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT