15 MAART 2010. - Dienstendecreet

Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Europese clausule

Artikel 1. Dit decreet voorziet in de gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt.

Begripsbepalingen

Art. 2. Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder :

  1. "dienst" : elke economische activiteit, anders dan in loondienst, die gewoonlijk tegen vergoeding geschiedt, zoals bedoeld in artikel 57 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VwEU);

  2. "dienstverrichter" : iedere natuurlijke persoon, onderdaan van een lidstaat, of iedere rechtspersoon in de zin van artikel 54 van het VwEU die in een lidstaat gevestigd is en een dienst aanbiedt of verricht;

  3. "vestiging" : de daadwerkelijke uitoefening van een economische activiteit bedoeld in artikel 49 van het VwEU door de dienstverrichter voor onbepaalde tijd en vanuit een duurzame infrastructuur, van waaruit daadwerkelijk diensten worden verricht;

  4. "afnemer" : iedere natuurlijke persoon die onderdaan is van een lidstaat of die rechten heeft die haar door communautaire besluiten zijn verleend, of iedere rechtspersoon in de zin van artikel 54 van het VwEU die in een lidstaat is gevestigd en, al dan niet voor beroepsdoeleinden, van een dienst gebruik maakt of wil maken;

  5. "gereglementeerd beroep" : een beroepswerkzaamheid of een geheel van beroepswerkzaamheden waartoe de toegang of waarvan de uitoefening of één van de wijzen van uitoefening krachtens wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen direct of indirect afhankelijk worden gesteld van het bezit van bepaalde beroepskwalificaties; met name het voeren van een beroepstitel die door wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen beperkt is tot personen die een specifieke beroepskwalificatie bezitten, geldt als een wijze van uitoefening;

  6. "vergunningsstelsel" : elke procedure die voor een dienstverrichter of afnemer de verplichting inhoudt bij een bevoegde instantie stappen te ondernemen ter verkrijging van een formele of stilzwijgende beslissing over de toegang tot of de uitoefening van een dienstenactiviteit;

  7. "eis" : elke verplichting, verbodsbepaling, voorwaarde of beperking vastgelegd in de wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen of voortvloeiend uit de rechtspraak, de administratieve praktijk, de regels van beroepsorden of de collectieve regels van beroepsverenigingen of andere beroepsorganisaties die deze in het kader van de hun toegekende juridische bevoegdheden hebben vastgesteld;

  8. "dwingende redenen van algemeen belang" : redenen die door de vaste rechtspraak van het Europees Hof van Justitie als zodanig erkend zijn, met inbegrip van : de openbare orde, de openbare veiligheid, de staatsveiligheid, de volksgezondheid, de handhaving van het financiële evenwicht van het socialezekerheidsstelsel, de bescherming van consumenten, afnemers van diensten en werknemers, de eerlijkheid van handelstransacties, de fraudebestrijding, de bescherming van het milieu en het stedelijke milieu, dierenwelzijn, de intellectuele eigendom, het behoud van het nationaal historisch en artistiek erfgoed en doelstellingen van het sociaal beleid en het cultuurbeleid;

  9. "beroepsaansprakelijkheidsverzekering" : een door de dienstverrichter afgesloten verzekering ter dekking, jegens afnemers en, in voorkomend geval, derden, van zijn eventuele aansprakelijkheid in het geval van schade voortvloeiend uit de verrichting van de dienst;

  10. "bevoegde autoriteit" : elke autoriteit of instantie die een toezichthoudende of regelgevende rol vervult ten aanzien van dienstenactiviteiten;

  11. "lidstaat" : een lidstaat van de Europese Unie;

  12. "lidstaat van vestiging" : de lidstaat op het grondgebied waarvan de dienstverrichter is gevestigd;

  13. "werkdag" : elke kalenderdag met uitsluiting van de zondagen en wettelijke feestdagen;

  14. "persoonsgegevens" : informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon in overeenstemming met de definitie van artikel 1, § 1, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;

  15. "Contactpunt voor de Duitstalige Gemeenschap" de natuurlijke persoon die binnen het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap aangewezen is om in het kader van de administratieve wederzijdse hulp krachtens dit decreet het aanspreekpunt te zijn tussen de Europese Commissie en de bevoegde Belgische autoriteiten.

    Toepassingsgebied

    Art. 3. Dit decreet geldt voor de diensten die onder de bevoegdheden van de Duitstalige Gemeenschap vallen. De bevoegdheden van de federale overheid, van de andere gemeenschappen en gewesten blijven onaangetast.

    Het is niet van toepassing op de volgende activiteiten :

  16. diensten van algemeen belang van niet-economische aard, met inbegrip van de sociale diensten die niet onder 8° vallen;

  17. financiële diensten;

  18. levering van elektronische communicatiediensten en -netwerken en bijbehorende faciliteiten en diensten op de gebieden die in het decreet van 27 juni 2005 over de radio-omroep en de filmvoorstellingen geregeld zijn, met inbegrip van de audiovisuele diensten, met inbegrip van cinematografische diensten, ongeacht hun wijze van productie, distributie en doorgifte, en de radio-omroep;

  19. diensten op het gebied van vervoer, met inbegrip van leerlingenvervoer;

  20. diensten van uitzendbureaus;

  21. diensten van de gezondheidszorg, al dan niet verleend door gezondheidszorgfaciliteiten en ongeacht de wijze waarop zij zijn georganiseerd en worden gefinancierd en ongeacht de vraag of de diensten openbaar of particulier van aard zijn;

  22. activiteiten in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag, als bedoeld in artikel 51 van het VwUE;

  23. sociale diensten betreffende sociale huisvesting, kinderzorg en ondersteuning van gezinnen of personen in permanente of tijdelijke nood, die worden verleend door de staat, door dienstverrichters die hiervoor een opdracht hebben of een mandaat gekregen van de staat, of door liefdadigheidsinstellingen die als zodanig door de staat zijn erkend.

    Dit decreet is niet van toepassing op het gebied van belastingen.

    Verhouding tot het geldende recht

    Art. 4. Indien bepalingen van dit decreet strijdig zijn met een bepaling van een ander decreet of een besluit van de Regering met betrekking tot specifieke aspecten van de toegang tot of de uitoefening van een dienstenactiviteit in specifieke sectoren of voor specifieke beroepen die Europees communautair recht implementeert, dan heeft de bepaling van het andere decreet of van het besluit van de Regering voorrang en is deze van toepassing op die specifieke sectoren of beroepen. Dit geldt inzonderheid voor :

  24. de bepalingen van het decreet van 27 juni 2005 over de radio-omroep en de filmvoorstellingen, die de Richtlijn 89/522/EWG van de Raad van 3 oktober 1989 betreffende de coördinatie van bepaalde wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in de lidstaten inzake de uitoefening van televisieomroepactiviteiten omzetten;

  25. de bepalingen van het decreet van 25 juni 2009 over maatregelen inzake het onderwijs en de opleiding 2009, die de Richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 september 2005 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties omzetten.

    Berekening van de termijnen

    Art. 5. Als de termijn op een zaterdag, zondag of feestdag afloopt, wordt hij verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

    HOOFDSTUK 2. - Horizontale Omzetting

    Afdeling 1. - Vrijheid van vestiging

    Vergunningsstelsels

    Art. 6. Indien de toegang tot en de uitoefening van een dienstenactiviteit aan een vergunningsstelsel onderworpen worden, moet dit vergunningsstelsel aan de volgende criteria voldoen :

  26. het is voor de betrokken dienstverrichter niet discriminatoir;

  27. het is om een dwingende reden van algemeen belang gerechtvaardigd;

  28. het nagestreefde doel kan niet door een minder beperkende maatregel worden bereikt, met name omdat een controle achteraf te laat zou komen om werkelijk doeltreffend te zijn.

    Lid 1 is niet van toepassing op elementen van vergunningsstelsels die direct of indirect geregeld zijn bij andere communautaire instrumenten.

    Vergunningsvoorwaarden

    Art. 7. Vergunningsstelsels zijn gebaseerd op criteria die beletten dat de bevoegde instanties hun beoordelingsbevoegdheid op willekeurige wijze uitoefenen.

    Deze criteria zijn :

  29. niet-discriminatoir;

  30. gerechtvaardigd om een dwingende reden van algemeen belang;

  31. evenredig met die reden van algemeen belang;

  32. duidelijk en ondubbelzinnig;

  33. objectief;

  34. vooraf bekend te maken;

  35. transparant en toegankelijk.

    Eisen ten aanzien van procedures en kosten

    Art. 8. De vergunningsprocedures en -formaliteiten moeten duidelijk zijn, vooraf bekendgemaakt worden en geschikt zijn om een objectief en onpartijdig onderzoek van de aanvragen mogelijk te maken.

    De vergunningsprocedures en -formaliteiten mogen niet afschrikken noch de dienstprestatie ongegrond bemoeilijken of vertragen. Ze moeten gemakkelijk toegankelijk zijn en eventuele kosten voor de aanvragers in verband met hun aanvraag moeten redelijk en evenredig zijn met de kosten van de vergunningsprocedures in kwestie en mogen de kosten van de procedures niet overschrijden.

    Verbod op dubbele controles

    Art. 9. De vergunningsvoorwaarden voor een nieuwe vestiging mogen gelijkwaardige, of gezien hun doel in wezen vergelijkbare, eisen en controles waaraan de dienstverrichter al in een andere of dezelfde lidstaat onderworpen is, niet overlappen. Het Contactpunt van de Duitstalige Gemeenschap en de dienstverrichter staan de bevoegde instantie bij door over deze eisen de nodige informatie te verstrekken.

    Beroepsaansprakelijkheidsverzekering en waarborgen

    Art. 10. Als een dienstverrichter zich in het Duitse taalgebied vestigt, mag geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering of waarborg geëist worden, indien de dienstverrichter in een andere lidstaat waar hij een...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT