6 FEBRUARI 2003. - Besluit van de Waalse Regering houdende de definitieve goedkeuring van de herziening van het gewestplan Luik met het oog op de ontwikkeling van de luchthavenactiviteit Luik-Bierset en de daaraan verbonden activiteit

Deze tekst vervangt degene die verschenen is in het Belgisch Staatsblad nr. 98, tweede editie, van 21 maart 2003, op de bladzijden 13912 tot en met 14104.

De Waalse Regering,

Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, meer bepaald de artikels 42 tot 46;

Gelet op de wet van 18 juli 1973 met betrekking tot de strijd tegen lawaaioverlast, meer bepaald artikel 1bis , aangepast door het decreet van 1 april 1999 en gewijzigd door de decreten van 8 juni 2001 en 25 oktober 2001;

Gelet op het besluit van de Executieve van het Waalse Gewest van 26 november 1987 tot invoering van het gewestplan Luik, gewijzigd meer bepaald door de besluiten van de Executieve van het Waalse Gewest van 6 september 1991 en 10 december 1992 en door het besluit van de Waalse Regering van 4 mei 1995;

Gelet op het Gewestplan voor Ruimtelijke Ontwikkeling, goedgekeurd door Waalse Regering op 27 mei 1999;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 30 november 2000 met betrekking tot het besluit tot herziening van het gewestplan Luik met het oog op de ontwikkeling van de luchthavenactiviteit Luik - Bierset en de daaraan verbonden activiteit;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 20 september 2001 houdende de voorlopige goedkeuring van de herziening van het gewestplan Luik met het oog op de ontwikkeling van de luchthavenactiviteit Luik - Bierset en de daaraan verbonden activiteit;

Gelet op de klachten en opmerkingen van privé-personen, associaties van personen, publieke instanties en instellingen van publiek belang, geuit tijdens het eerste openbaar oderzoek die werd uitgevoerd te :

- Ans van 25 oktober 2001 tot en met 8 december 2001;

- Awans van 26 oktober 2001 tot en met 9 december 2001;

- Fexhe-le-Haut-Clocher van 27 oktober 2001 tot en met 10 december 2001;

- Flémalle van 29 oktober 2001 tot en met 12 december 2001;

- Grâce-Hollogne van 30 oktober 2001 tot en met 13 december 2001;

- Saint-Georges van 31 oktober 2001 tot en met 14 december 2001;

Gelet op het advies van de Gemeenteraad van Ans van 18 december 2001;

Gelet op het advies van de Gemeenteraad van Awans van 27 december 2001;

Gelet op het advies van de Gemeenteraad van Fexhe-le-Haut-Clocher van 21 december 2001;

Gelet op het advies van de Gemeenteraad van Grâce-Hollogne van 21 januari 2002;

Gelet op het advies van de Gemeenteraad van Flémalle van 24 januari 2002;

Gelet op het advies van de Gemeenteraad van Saint-Georges van 16 januari 2002;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 8 mei 2002 tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 20 september 2001 houdende de voorlopige goedkeuring van de herziening van het gewestplan Luik met het oog op de ontwikkeling van de luchthavenactiviteit Luik - Bierset en de daaraan verbonden activiteit;

Gelet op de klachten en opmerkingen van privé-personen, associaties van personen, publieke instanties en instellingen van publiek belang geuit tijdens het openbaar onderzoek die werd uitgevoerd te :

- Ans van 13 mei 2002 tot 26 juni 2002,

- Awans van 13 mei 2002 tot 26 juni 2002,

- Fexhe-le-Haut-Clocher van 10 mei 2002 tot 23 juni 2002,

- Flémalle van 11 mei 2002 tot 24 juni 2002,

- Grâce-Hollogne van 11 mei 2002 tot 24 juni 2002,

- Saint-Georges-sur-Meuse van 10 mei 2002 tot 23 juni 2002.

Gelet op het advies van de Gemeenteraad van Ans van 29 juni 2002;

Gelet op het advies van de Gemeenteraad van Awans van 30 juli 2002;

Gelet op het advies van de Gemeenteraad van Fexhe-le-Haut-Clocher van 28 juni 2002;

Gelet op het advies van de Gemeenteraad van Flémalle van 27 juni 2002;

Gelet op het advies van de Gemeenteraad van Grâce-Hollogne van 1 juli 2002;

Gelet op het advies van de Gemeenteraad van Saint-Georges-sur-Meuse van 31 juli 2002;

Gezien het principiële advies, geformuleerd door de CRAT (Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening) inzake het dossier over het openbaar onderzoek in de gemeenten Ans, Awans en Fexhe-le-Haut-Clocher van 29 maart 2001;

Gezien het advies met betrekking tot de herziening van het gewestplan Luik met het oog op de ontwikkeling van de luchthavenactiviteit Luik-Bierset en de daaraan verbonden activiteit, geformuleerd door de CRAT op 24 mei 2002, advies betreffende het eerste openbaar onderzoek;

Gezien het advies met betrekking tot de herziening van het gewestplan Luik met het oog op de ontwikkeling van de luchthavenactiviteit Luik-Bierset en de daaraan verbonden activiteit, geformuleerd door de CRAT op 25 oktober 2002, advies betreffende het tweede openbaar onderzoek;

Gezien het advies uitgesproken door de Waalse Milieuraad voor Duurzame Ontwikkeling op 22 april 2002;

Gezien het bijkomende advies uitgesproken door de Waalse Milieuraad voor Duurzame Ontwikkeling op 28 oktober 2002;

Overwegende dat de klachten en opmerkingen betrekking hebben op de volgende punten :

  1. Wat de kwaliteit en de nauwgezetheid betreft van de procedure en het effectenonderzoek :

    Overwegende dat bepaalde klachten het effectenonderzoek in vraag stellen, die te zeer geconcentreerd zou zijn geweest op het aantal hectare dat nodig is voor de ontwikkeling van Bierset; dat er volgens hen verschillen bestaan tussen de cijfers vooropgesteld door de Regering en die van de studie;

    Overwegende dat bepaalde reclamanten de kwaliteit van het effectenonderzoek in twijfel trekken, in het bijzonder wat het oostelijk tracé betreft rond het dorp Awans, en dat deze studie geen precies onderzoek zou hebben verricht naar de zowel positieve als negatieve financiële en economische gevolgen van de aanleg van dit oostelijk tracé;

    Overwegende dat een bepaalde reclamant de nauwkeurigheid benadrukt waarmee het effectenonderzoek alle aspecten van het ontwerp heeft behandeld;

    Overwegende dat een bepaalde reclamant van mening is dat het effectenonderzoek niet voldoet aan de doelstellingen van de Europese Richtlijn van 25 juni 1985 met betrekking tot de evaluatie van effecten en dat daardoor inbreuk zou worden gepleegd op artikel 24 van de Europese Conventie van de rechten van de mens ...;

    Dat volgens deze reclamant het effectenonderzoek in feite gebaseerd is op een plan inzake blootstelling aan geluidshinder (verkort PEB) waarin belangrijke parameters genegeerd worden;

    Dat nog altijd volgens deze reclamant het effectenonderzoek niet voldoet aan de doelstelling van informatie naar het publiek toe en dat er geen rekening werd gehouden met verschillende aspecten (de kikvorsachtigen van het dorp la Fontaine, het droogleggen van de natte weiden en de stormbekkens, de insectenwereld van de site rond het Fort van Hollogne, de vogelwereld, de aanbevolen beplantingen enz.), dat er geen bronnen werden vermeld en dat de studie te theoretisch is;

    Dat een bepaalde reclamant kritiek heeft op de bronnen waarop de studie zich baseert;

    Dat volgens hem het effectenonderzoek zich baseert op de wiskundige simulatie, gebruikt door Atech om de lawaaioverlast te bepalen, daar waar deze overlast ter plaatse bepaald had moeten worden, zoals gedaan door de juridisch expert, aangesteld door de Rechtbank van Eerste Aanleg van Luik;

    Overwegende dat een bepaalde reclamant het vanuit sociologisch standpunt betreurt dat het effectenonderzoek slechts enkele woorden besteedt aan de bewoners van de zones B, C en D en niets zegt over de woningen die hetzelfde statuut als A moeten krijgen omwille van het feit dat ze geïsoleerd zullen geraken enz.;

    Overwegende dat een bepaalde reclamant kritiek heeft op het feit dat het effectenonderzoek het scenario om de luchthaven niet te ontwikkelen, niet in overweging heeft genomen;

    Overwegende dat een bepaalde reclamant de aandacht vestigt op het feit dat er in het effectenonderzoek weinig of geen sprake is van een verlenging van de start- en landingsbaan;

    Overwegende dat een bepaalde reclamant opmerkt dat een advies uitgesproken door een bij de zaak betrokken onderneming over de sociale en economische aspecten niet een van de gunstigste is;

    Overwegende dat deze klachten de wettelijkheid van de weerhouden opties in vraag stellen, in die mate dat de te creëren woongebieden die deel uitmaken van de gebieden met blootstelling aan geluidshinder, zelf niet reglementair zijn (wettelijkheid van het Plan inzake blootstelling aan geluidshinder);

    Overwegende dat bepaalde reclamanten het laattijdige karakter aan de kaak stellen van de volksraadpleging die in 1994 had moeten gebeuren, voor de het Waalse Gewest een overeenkomst sloot met de SAB en TNT;

    Overwegende dat bepaalde reclamanten kritiek hebben op het wetenschappelijke aspect van het milieueffectenonderzoek;

    Overwegende dat bepaalde klachten de praktijk in vraag stellen die erin bestaat de herziening van het gewestplan over te nemen van de gebieden van de PEB die reeds tweemaal door de Raad van Staten onwettig zijn verklaard;

    Overwegende dat een bepaalde reclamant de aandacht vestigt op het feit dat de procedure een dubbelzinnig karakter heeft (herziening, wijziging, ...);

    Overwegende dat het advies van het Overlegcomité van Ans van 10 december 2001 en verschillende reclamanten vaststellen dat de gebruikte kaarten onvolledig, verouderd of onnauwkeurig zouden zijn, in het bijzonder wat de avenue Roi Baudouin en de rue du Fort betreft;

    Overwegende dat een bepaalde reclamant de gegrondheid in vraag stelt van het advies van het Overlegcomité van 10 december 2001 en van de Gemeenteraad van Ans van 18 december 2001 omdat het overleg onregelmatig gebeurde (niet-betrokken mensen die waren uitgenodigd, proces-verbaal niet conform met de debatten);

    Overwegende dat verschillende reclamanten het nut van het openbaar onderzoek in vraag stellen op grond van het gebrek aan optimale publiciteit, beschikbare informatie en hiaten in het voorontwerp;

    Overwegende dat het advies van het Overlegcomité van 10 december 2001 en verschillende reclamanten de aandacht vestigen op het gebrek aan informatie met betrekking tot de mogelijkheden voor schadevergoedingen;

    Overwegende dat talrijke reclamanten de aandacht vestigen op het feit dat ze geen toegang hadden tot het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT