2 DECEMBER 2002. - Koninklijk besluit waarbij ten behoeve van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid en bepaalde administratieve overheden en instellingen van sociale zekerheid de toegang tot het wachtregister wordt geregeld

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Bij wet van 24 mei 1994, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 21 juli van hetzelfde jaar, werd een wachtregister opgericht voor vreemdelingen die zich vluchteling verklaren of die vragen om als vluchteling te worden erkend. In dat register, dat binnen iedere gemeente wordt bijgehouden, worden ingeschreven op de plaats waar zij hun hoofdverblijfplaats hebben gevestigd, de kandidaat-vluchtelingen die niet in een andere hoedanigheid in de bevolkingsregisters zijn ingeschreven.

Ingevolge de wijziging die door artikel 8 van de wet werd aangebracht in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van het Rijksregister, worden de kandidaat-vluchtelingen die in het wachtregister zijn ingeschreven eveneens in het Rijksregister ingeschreven en worden de negen verplichte gegevens vermeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 9°, van de voormelde wet van 8 augustus 1983, wat hen betreft, eveneens geregistreerd in deze op centraal niveau bijgehouden geïnformatiseerde databank.

Algemeen bestaat het doel van de voormelde wet van 24 mei 1994 in het waarborgen van een betere controle op deze categorie van vreemdelingen en meer in het bijzonder in het voorkomen dat zij in de bevolkingsregisters van meer dan één gemeente worden ingeschreven.

Het koninklijk besluit van 1 februari 1995 genomen in uitvoering van de voormelde wet (Belgisch Staatsblad van 16 februari 1995) bepaalt welke informatiegegevens betreffende de administratieve toestand van de kandidaat-vluchtelingen in het wachtregister moeten worden vermeld en wijst de overheden aan die gemachtigd zijn ze in te voeren door middel van het Rijksregister van de natuurlijke personen; het betreft hoofdzakelijk de ambtenaren van de Dienst Vreemdelingenzaken en van het Commissariaat-generaal van de vluchtelingen en de staatlozen, alsook het college van burgemeester en schepenen van de gemeente waar de kandidaat-vluchteling zijn hoofdverblijfplaats heeft.

In artikel 5, derde lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van het Rijksregister van de natuurlijke personen, ingevoegd bij de voormelde wet van 24 mei 1994 en aangevuld bij de wetten van 21 december 1994, 30 november 1998 en 27 april 1999, wordt overigens een opsomming gegeven van de openbare overheden en de diensten die er rechtstreeks onder ressorteren - waaronder de Kruispuntbank van de sociale zekerheid en de instellingen van sociale zekerheid - waaraan de Koning bij wege van een nominatieve aanwijzing toegang kan verlenen tot de gegevens betreffende de vreemdelingen die in het wachtregister zijn ingeschreven, tenminste tot die gegevens van welke zij krachtens een wet of een decreet kennis mogen nemen voor de uitvoering van hun wettelijke en reglementaire taken.

Het ontwerp van besluit dat wij de eer hebben Uwe Majesteit hierbij ter ondertekening voor te leggen, strekt ertoe aan deze wettelijke bepaling uitvoering te geven ten gunste van de voormelde Kruispuntbank en van bepaalde administratieve overheden en instellingen van sociale zekerheid.

De Raad van State bracht zijn advies uit op 27 juni 2001 :

  1. Voorafgaande vormvereisten

    De Raad stelt dat het advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, dat van 24 oktober 1996 dateert, achterhaald is. De Commissie bracht inderdaad haar advies uit op basis van het vroegere artikel 8 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, en het koninklijk besluit nr. 8 van 7 februari 1995 tot vaststelling van de doeleinden, de criteria en de voorwaarden van toegestane verwerkingen van de gegevens bedoeld in artikel 8 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

    Artikel 8 van de bovenvermelde wet van 8 december 1992 werd vervangen bij artikel 11 van de wet van 11 december 1998 tot omzetting van de richtlijn 95/46/EG van 24 oktober 1995 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrij verkeer van die gegevens, terwijl het bovenvermelde koninklijk besluit werd opgeheven door artikel 72, 7° van het koninklijk besluit van 13 februari 2001 ter uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

    Het nieuwe artikel 8 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens bevat echter ook regels voor de verwerking van gerechtelijke en administratiefrechtelijke gegevens. Bijzondere voorwaarden voor de verwerking van deze gegevens werden uitgewerkt door het bovenvermelde koninklijk besluit van 13 februari 2001 (cf. art. 25). De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer heeft over deze nieuwe regeling haar advies kunnen uitbrengen.

    De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en haar instellingen zullen de nieuwe regeling uiteraard volledig eerbiedigen bij de verwerking van gegevens uit het wachtregister.

    De Raad van State merkt op dat, volgens het positief advies van de Inspecteur van Financiën, het toenemend aantal verrichtingen zou kunnen leiden tot een kostenherziening en dat derhalve de uitdrukkelijke goedkeuring van de Minister van Begroting dient verkregen te worden. Deze bemerking betreft evenwel een problematiek - met name die van de raadpleging van de diverse bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken beheerde registers door de Kruispuntbank van de sociale zekerheid en de instellingen van sociale zekerheid - die omwille van zijn algemeenheid niet specifiek in het kader van de toegang tot het Wachtregister geregeld dient te worden.

  2. Algemene opmerkingen

    1. Noodzakelijke toegang tot de gegevens

      De Raad van State stipt verder aan dat de regering precies moet nagaan voor welke taken een instelling toegang tot het Rijksregister nodig heeft, en over welke informatiegegevens zij daarvoor moet beschikken.

      Het zou echter zeer omslachtig zijn om voor elke instelling de taken en informatiegegevens in het koninklijk besluit op te nemen.

      Wij verwijzen echter naar artikel 15 van de wet van 15 januari 1990, houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid :

      Art. 15. Elke mededeling binnen het netwerk, van sociale gegevens van persoonlijke aard, door de Kruispuntbank of de instellingen van sociale zekerheid, vereist een principiële machtiging van het Toezichtscomité, behalve in de door de Koning bepaalde gevallen. Voor deze gevallen kan de Koning voorschrijven dat het Toezichtscomité echter al dan niet vooraf op de hoogte wordt gebracht van de mededeling.

      Elke mededeling buiten het netwerk van sociale gegevens van persoonlijke aard, door de Kruispuntbank of de instellingen van sociale zekerheid, vereist een principiële machtiging van het Toezichtscomité.

      Vooraleer zijn machtiging te geven, gaat het Toezichtscomité na of de mededeling in overeenstemming met deze wet en haar uitvoeringsmaatregelen geschiedt, met inbegrip van de door het beheerscomité van de Kruispuntbank verstrekte onderrichtingen met het oog op de toepassing ervan. De machtigingen worden verleend binnen de termijn, onder de eventuele voorwaarden en volgens de modaliteiten bepaald door de Koning.

      Het is het Toezichtscomité van de Kruispuntbank dat, voor elke instelling, zal nagaan voor welke taken en tot welke gegevens de toegang moet verleend worden. Het is dus zeker niet zo dat elke instelling voor elke taak toegang zal krijgen tot alle gegevens van het wachtregister.

    2. Bijzondere regeling voor gerechtelijke gegevens

      De suggestie van de Raad van State werd overgenomen. Voor wat betreft de verplichtingen die de personen die verantwoordelijk zijn voor de verwerking van gegevens moeten naleven dient verwezen te worden naar de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, zoals gewijzigd door de bovenvermelde wet van 11 december 1998, en naar het koninklijk besluit van 13 februari 2001 ter uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

    3. Informatieverstrekking aan de Commissie

      De suggestie van de Raad van State werd gevolgd voor wat betreft het overzenden van de lijst van de personeelsleden aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

  3. Wetgevingstechnische slotopmerkingen

    De suggesties van de Raad van State werden gevolgd, behoudens de opmerking dat de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, met opgave van de datum ervan vermeld moet worden.

  4. Opmerkingen van taalkundige aard

    De suggestie van de Raad van State werden gevolgd.

    Artikelsgewijze bespreking.

    Artikel 1

    Volgens dit artikel kunnen de Kruispuntbank alsook de administratieve overheden en de instellingen van sociale zekerheid die erin zijn opgesomd, voor de vervulling van hun wettelijke en reglementaire taken ten opzichte van de kandidaat-vluchtelingen, toegang krijgen tot de in artikel 3, eerste lid, 1° tot 11°, en tweede lid, van de organieke wet van het Rijksregister vermelde gegevens betreffende deze vreemdelingen, voorzover ze gehouden zijn er kennis van te nemen voor de uitvoering van die taken.

    Behoudens de negen verplichte gegevens waarvan sprake is in het tweede lid van dit verslag, hebben die gegevens betrekking op de administratieve toestand van de kandidaat-vluchtelingen - die eveneens in het Rijksregister is vermeld (artikel 3, voormeld eerste lid, zoals aangevuld bij artikel 9 van de wet van 24 mei 1994) - alsook de in artikel 3, tweede lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983 vermelde opeenvolgende wijzigingen die zijn aangebracht in al deze gegevens.

    Artikel 2.

    Dit artikel somt de personen op aan wie toegang tot de in artikel 1 van het ontworpen besluit vermelde gegevens...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT