Koninklijk besluit van 5 oktober 2023 houdende het reglement tot inrichting van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie 'Helena en Isabella Godtschalck', de 5 octobre 2023

HOOFDSTUK 1. - Inleiding

Artikel 1. Er wordt een Commissie van beheer en een Uitvoerend Comité ingesteld die, onder het gezag van de minister bevoegd voor Maatschappelijke Integratie, met de uitvoering van de wilsbeschikkingen van wijlen Juffrouw Helena Godtschalck en met het beheer, alsmede het toezicht op de diensten der administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie zijn belast.

HOOFDSTUK 2. - De Commissie van beheer

Afdeling 1. - Samenstelling van de Commissie

Art. 2. De Commissie van beheer bestaat uit achttien door Ons te benoemen leden op voordracht van de minister bevoegd voor Maatschappelijke Integratie, en de ordonnateur.

Art. 3. Te rekenen vanaf 1 juli 2027 worden de leden van de Commissie van beheer benoemd voor een hernieuwbare periode van zes jaar. Als overgangsmaatregel oefenen de huidige benoemde leden hun mandaat verder uit tot 1 juli 2027.

Het ontslagnemend lid blijft zijn functies waarnemen totdat in zijn vervanging is voorzien.

Het lid, benoemd naar aanleiding van een vacatuur om welke reden het ook zij, voltooit het mandaat van de persoon die hij vervangt.

De leden van de Commissie kunnen op voorstel van de minister bevoegd voor Maatschappelijke Integratie uit hun ambt ontslagen worden.

Art. 4. De voorzitter van de Commissie van beheer en het Uitvoerend Comité van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie wordt benoemd door de Koning onder de huidige of voormalige leidinggevende ambtenaren van een federale of programmatorische overheidsdienst en de huidige en voormalige leden van het Interfederaal Korps van de Inspectie van Financiën.

Bij afwezigheid of belet van de voorzitter wordt het voorzitterschap door het oudste lid waargenomen.

Art. 5. De secretaris van de Commissie wordt door de minister bevoegd voor Maatschappelijke Integratie benoemd uit de leden van het Uitvoerend Comité.

Art. 6. Het mandaat van de leden van de Commissie van beheer wordt kosteloos uitgeoefend. Zij hebben echter recht op reis- en verblijfkosten berekend volgens het bij koninklijk besluit van 18 januari 1965 houdende algemene regeling inzake reiskosten.

Afdeling 2. - Bevoegdheden van de Commissie

Art. 7. § 1. De Commissie heeft het recht het beheer der diverse diensten na te zien en te controleren, met bevoegdheid voor ieder lid, zonder verplaatsing, de boeken, de briefwisseling, de processen-verbaal en, in het algemeen, al de boeken van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie in te zien.

Die controle wordt onder meer uitgeoefend over:

  1. Het gebruik der inkomsten, waarover de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie beschikt en de wederbelegging der terugbetaalde kapitalen;

  2. Het werk van het aan de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie verbonden personeel;

  3. Het geneeskundig en hygiënisch regime;

  4. Het huishoudelijk regime, het landbouwbedrijf, de magazijnen, het meubilair, de boekhouding en de rekenplichtigheid;

  5. Het naleven der reglementen van inwendige orde.

    § 2. De Commissie brengt een verplicht voorafgaand advies uit over:

  6. De ontwerpen ter uitvoering van de wilsbeschikkingen van de testamentmaakster, in het bijzonder over de ontwerpen van aankoop, de plannen, bestekken en overeenkomsten voor het bouwen van het zeeliedengesticht;

  7. Elke zaak die haar door de minister bevoegd voor Maatschappelijke Integratie wordt voorgelegd.

    § 3. Bij de jaarrekening over de ontvangsten en uitgaven...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT