Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen, de 31 octobre 2017

Artikel 1. In artikel 1 van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen, vervangen bij het koninklijk besluit van 20 april 2010, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  1. In paragraaf 1 wordt, tussen de punten 1 en 2, een nieuwe punt 1bis ingevoegd, luidende als volgt:

    "1bis. Volgens artikel 4 en bijlage I van de verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, elk voertuig op twee wielen (categorie L1e) of op drie wielen (categorie L2e) dat een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/uur en de onderstaande kenmerken heeft:

  2. voor de tweewielige bromfietsen, een motor met:

    - een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cmü indien het een inwendige verbrandingsmotor betreft, of

    - waarvan het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 4 kW bedraagt indien het een elektrische motor betreft;

  3. voor driewielige bromfietsen, een motor met:

    - een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cmü; indien het een motor met compressie ontsteking betreft, of met een cilinderinhoud van ten hoogste 500 cmü indien het een motor met elektrische ontsteking betreft, en,

    - waarvan het netto maximumvermogen ten hoogste 4 kW bedraagt als het gaat om een andere soort motor met inwendige verbranding, of

    - waarvan het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 4 kW bedraagt indien het een elektrische motor betreft en,

    - waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 270 kg;

    met uitzondering van voertuigen die bestemd zijn voor gebruik door lichamelijk gehandicapten en welke zijn uitgerust met een motor die hen niet toelaat om sneller te rijden dan stapsnelheid.

    De voertuigen L1e en L2e zijn opgedeeld in subcategorieën die beantwoorden aan de technische voorschriften bepaald in bijlage 8 van dit besluit:

    1. de gemotoriseerde rijwielen (L1e-A),

    2. de bromfietsen met twee wielen (L1e-B),

    3. de bromfietsen met drie wielen bestemd voor passagiersvervoer (L2e-P),

    4. de bromfietsen met drie wielen bestemd voor vrachtvervoer (L2e-U).

  4. In paragraaf 1 wordt, tussen de punten 2 en 3, een nieuwe punt 2bis ingevoegd, luidende als volgt:

    "2bis. Volgens artikel 4 en bijlage I van de verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, elk voertuig op twee wielen zonder zijspan (categorie L3e) of met zijspan (categorie L4e), uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 50cmü; indien het een motor met inwendige verbranding betreft en/of waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid hoger is dan 45 km/uur.

    De voertuigen van categorie L3e (motorfietsen met twee wielen) worden in verschillende subcategorieën geklasseerd naargelang van:

  5. het vermogen van de motorfiets, als volgt:

    1. de motorfiets met een laag vermogen (L3e-A1),

    2. de motorfiets met een middelhoog vermogen (L3e-A2),

    3. de motorfiets met een hoog vermogen (L3e-A3),

  6. het bijzonder gebruik:

    1. de enduromotorfiets (L3e-A1E, L3e-A2E of L3e-A3E),

    2. de trialbikes (L3e-A1T, L3e-A2T of L3e-A3T).

    De subcategorieën van de voertuigen L3e, bedoeld in lid 2 van punt 2bis, beantwoorden aan de technische voorschriften bepaald in bijlage 8 van dit besluit".

  7. In paragraaf 1 wordt, tussen de punten 3 en 4, een nieuwe punt 3bis ingevoegd, luidende als volgt:

    "3bis Volgens artikel 4 en bijlage I van de verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, elk voertuig met drie symmetrische wielen (categorie L5e) en met een massa in rijklare toestand van niet meer dan 1000 kg en uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 50cmü; indien het een motor met inwendige verbranding betreft en/of waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid hoger is dan 45 km/uur.

    De voertuigen L5e omvatten twee subcategorieën die moeten voldoen aan de technische voorschriften bepaald in bijlage 8 van dit besluit:

  8. de driewielers (L5e-A): voertuigen voornamelijk ontworpen voor personenvervoer,

  9. de bedrijfsdriewielers (L5e-B): vrachtdriewielers die speciaal zijn ontworpen voor goederen-vervoer".

  10. In paragraaf 1 wordt, tussen de punten 4 en 5, een nieuwe punt 4bis ingevoegd, luidende als volgt:

    "4bis Volgens artikel 4 en bijlage I van de verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, elk gemotoriseerd voertuig met vier wielen dat de onderstaande karakteristieken heeft:

  11. lichte vierwieler waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 425 kg (categorie L6e),

    - waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid ≤ 45 km/uur bedraagt, en

    - waarvan de cilinderinhoud van de motor ten hoogste 50 cmü bedraagt voor motoren met elektrische ontsteking.

    De voertuigen L6e zijn opgesplitst in twee categorieën die beantwoorden aan de voorschriften bepaald in bijlage 8 van dit besluit:

    1. lichte quads voor gebruik op de weg (L6e-A),

    2. lichte quadri-mobiles (L6e-B) die bestaan uit de subcategorieën:

    - lichte quadri-mobiles uitsluitend ontworpen voor vrachtvervoer (L6e-BU),

    - lichte quadri-mobiles hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer (L6e-BP).

  12. vierwieler, ander dan die bedoeld in punt 1° van punt 4bis, waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 450 kg (categorie L7e) voor voertuigen bestemd voor personenvervoer, of waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 600 kg voor voertuigen bestemd voor goederenvervoer.

    De voertuigen L7e omvatten verschillende subcategorieën die moeten voldoen aan de technische voorschriften bepaald in bijlage 8 van dit besluit:

    1. de zware quads voor gebruik op de weg (L7e-A) met als subcategorieën:

      - de quads voor gebruik op de weg A1 (L7e-A1) met twee zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats en met een stuurstang,

      - de quads voor gebruik op de weg (L7-A2) met maximaal twee niet-zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats en die niet voldoen aan de criteria van de categorie L7e-A1;

    2. de zware terreinquads (L7e-B) met als subcategorieën:

      - de terreinquads (L7e-B1),

      - de side-by-side buggy's (L7e-B2);

    3. de zware quadri-mobiles (L7e-C) met als subcategorieën:

      - de zware quadri-mobiles (L7e-CU) uitsluitend ontworpen voor vrachtvervoer,

      - de zware quadri-mobiles (L7e-CP) hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer".

  13. In paragraaf 2 wordt een punt 1bis ingevoegd, luidende als volgt:

    "1bis. "de verordening" : Verordening 168/2013 van het Europese Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers. ";

  14. In paragraaf 2 wordt punt 9 vervangen door wat volgt :

    "9. "EU-typegoedkeuring": de procedure waarbij een goedkeuringsinstantie certificeert dat een type voertuig, systeem, onderdeel of technische eenheid aan de toepasselijke administratieve bepalingen en technische voorschriften van de Richtlijn of van de Verordening voldoet;

  15. In paragraaf 2 wordt punt 14 vervangen door wat volgt :

    "14. "voertuigtype": een voertuig of een groep voertuigen (varianten en versies), die:

  16. die deel uitmaken van een enkele categorie en subcategorie (bromfiets op twee wielen L1e, bromfiets op drie wielen L2e, enz. zoals bepaald in het eerste lid),

  17. die gebouwd zijn door dezelfde fabrikant;

  18. die hetzelfde chassis, frame, subframe of bodemplaat of structuur hebben en waaraan de belangrijkste onderdelen zijn bevestigd,

  19. dezelfde van de fabrikant gekregen typeaanduiding hebben;

    Een voertuigtype kan varianten en versies hebben".

  20. In paragraaf 2 wordt punt 15 vervangen door wat volgt :

    "15. "variant": een voertuig of een groep voertuigen (uitvoeringen) van hetzelfde type waarvoor geldt dat:

  21. ze dezelfde vorm van de carrosserie hebben (basiskenmerken);

  22. ze dezelfde aandrijving en aandrijvingsconfiguratie bezitten;

  23. als een verbrandingsmotor deel uitmaakt van de aandrijving, ze hetzelfde werkingsprincipe hebben;

  24. ze hetzelfde aantal cilinders in dezelfde opstelling hebben;

  25. ze hetzelfde type versnellingsbak hebben;

  26. het verschil in massa in rijklare toestand tussen de laagste waarde en de hoogste waarde ten hoogste 20 % van de laagste waarde bedraagt;

  27. het verschil in de toelaatbare maximummassa tussen de laagste waarde en de hoogste waarde ten hoogste 20 % van de laagste waarde bedraagt;

  28. het verschil in cilinderinhoud van de motor (bij een verbrandingsmotor) tussen de laagste waarde en de hoogste waarde ten hoogste 30 % van de laagste waarde bedraagt; en

  29. het verschil in motorvermogen tussen de laagste waarde en de hoogste waarde ten hoogste 30 % van de laagste waarde bedraagt. ";

  30. In paragraaf 2 wordt punt 16 vervangen door wat volgt :

    "16. "versie": een voertuig van hetzelfde type en dezelfde variant dat bestaat uit een combinatie van elementen die in het goedkeuringsdossier staan. ".

  31. In paragraaf 2 wordt punt 17 vervangen door wat volgt :

    "17. "systeem": een geheel van voorzieningen die gecombineerd zijn om in een voertuig een of meer specifieke functies te vervullen, en dat aan de voorschriften van de Verordening of een van de op grond van deze verordening vastgestelde gedelegeerde of uitvoeringshandelingen moet voldoen. ".

    Art. 2. In artikel 2 van het voornoemde koninklijk besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 21 december 1983 en van 26 maart 2014, worden de onderstaande wijzigingen aangebracht:

  32. paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt:

    " § 1. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op alle twee- of driewielige voertuigen en vierwielers behorend tot de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT