Koninklijk besluit tot goedkeuring van de vijfde bestuursovereenkomst van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid, de 21 avril 2016

Artikel 1. De bij dit besluit gevoegde bestuursovereenkomst wordt goedgekeurd.

Art. 2. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2016.

Art. 3. De minister bevoegd voor Sociale Zaken, de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken en de minister bevoegd voor Begroting zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGE.

Art. N. BESTUURSOVEREENKOMST TUSSEN DE FEDERALE STAAT EN DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID VOOR DE PERIODE 2016-2018

Tussen de federale Staat, overeenkomstig artikel 7, § 1, van het Responsabiliseringsbesluit vertegenwoordigd door mevrouw Maggie De Block, Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de heer Steven Vandeput, Minister van Defensie, belast met Ambtenarenzaken en mevrouw Sophie Wilmès, Minister van Begroting

en

de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, overeenkomstig artikel 7, § 2, eerste lid, van het Responsabiliseringsbesluit vertegenwoordigd door de heer Philippe Borsu, de heer Gabriel Delporte, mevrouw Ann Van Laer, mevrouw Anneleen Bettens, de heer Patrick Verertbruggen, beheerders, en door de heer Frank Robben, administrateur-generaal, en de heer Thibaut Duvillier, adjunct-administrateur-generaal,

wordt overeengekomen wat volgt:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen Artikel 1. Voor de toepassing van deze bestuursovereenkomst wordt verstaan onder:

  1. "de Kruispuntbankwet": de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid;

  2. "het Responsabiliseringsbesluit": het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, bekrachtigd bij de wet van 12 december 1997;

  3. "de Minister": de Minister van Sociale Zaken;

  4. "de Kruispuntbank": de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, openbare instelling van sociale zekerheid bedoeld bij artikel 3, § 2, van het Responsabiliseringsbesluit;

  5. "instellingen van sociale zekerheid": de instellingen bedoeld in artikel 2, eerste lid, 2°, van de Kruispuntbankwet;

  6. "actoren in de sociale sector": de instellingen van sociale zekerheid, de instellingen waartoe in uitvoering van artikel 18 van de Kruispuntbankwet een geheel of een deel van de rechten en plichten voortvloeiend uit de Kruispuntbankwet zijn uitgebreid en de instanties die aanvullende rechten toekennen bedoeld in artikel 11bis, § 1, van de Kruispuntbankwet, waarvoor het Beheerscomité van de Kruispuntbank een beslissing tot samenwerking met de Kruispuntbank heeft genomen in uitvoering van artikel 11bis, § 2, van de Kruispuntbankwet alsook de instanties van de gemeenschappen en de gewesten die in voorkomend geval ingevolge de institutionele hervormingen belast worden met de toepassing van de sociale zekerheid;

  7. "het informaticasysteem van de Kruispuntbank": het geheel van hardwaremiddelen en basis- of systeemsoftwaremiddelen dat de Kruispuntbank inzet voor de uitvoering van haar opdrachten, met uitzondering van de externe telecommunicatieverbindingen en van de netwerkdiensten;

  8. "netwerkdienst": het geheel van softwaretoepassingen dat de Kruispuntbank en haar gegevensleveranciers inzetten om de actoren in de sociale sector in de mogelijkheid te stellen persoonsgegevens elektronisch uit te wisselen;

  9. "netwerk": het netwerk bedoeld in artikel 2, eerste lid, 9°, van de Kruispuntbankwet, met inbegrip van het informaticasysteem van de Kruispuntbank, de onderlinge telecommunicatieverbindingen en de netwerkdiensten;

  10. "e-government in de sociale sector": het herdenken van de processen inzake informatieverwerking tussen de actoren in de sociale sector onderling, en tussen de actoren in de sociale sector enerzijds en de sociaal verzekerden en hun werkgevers anderzijds, door gebruik te maken van opportuniteiten geboden door moderne informatie- en communicatietechnologieën, met het oog op een effectieve en efficiënte taakuitvoering door de actoren in de sociale sector, een effectieve en efficiënte dienstverlening door de actoren in de sociale sector aan de sociaal verzekerden en hun werkgevers, met een minimum aan administratieve lasten en, in de mate van het mogelijke, een automatische toekenning van rechten, en een efficiënte en effectieve fraudebestrijding en -vermijding.

    Art. 2. Deze bestuursovereenkomst wordt gesloten in het kader van de bepalingen van artikel 5 van het Responsabiliseringsbesluit. Ze legt de bijzondere regels en voorwaarden vast waaronder de Kruispuntbank de opdrachten vervult die haar zijn toevertrouwd door de wet, inzonderheid door de Kruispuntbankwet.

    Deze bestuursovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2016 en neemt een einde op 31 december 2018.

    Deze bestuursovereenkomst regelt enerzijds de wijze waarop de Kruispuntbank op een efficiënte en kwaliteitsvolle wijze uitvoering geeft aan haar wettelijke opdrachten en aan het beleid zoals het door de politieke overheden wordt gedefinieerd en anderzijds de wijze waarop de federale Staat de middelen ter beschikking stelt van de Kruispuntbank om haar in staat te stellen haar wettelijke opdrachten correct uit te voeren.

    De beleidskeuze voor de rechtsfiguur van de overeenkomst leidt tot een vervanging van de klassieke gezagsverhouding door een meer contractuele verhouding. Beide partijen verbinden zich dus tot structureel overleg en wederzijdse akkoorden als evenwaardige partners.

    Opdat de Kruispuntbank haar opdracht op een kwaliteitsvolle wijze kan uitvoeren, verbindt de federale Staat zich ertoe de Kruispuntbank de overeengekomen middelen ter beschikking te stellen. Dit is een substantiële voorwaarde opdat de Kruispuntbank zou kunnen worden gehouden tot de naleving van de verbintenissen van deze overeenkomst.

    Daartegenover verbinden de openbare instellingen van sociale zekerheid er zich toe om de toegekende middelen op een zo efficiënt mogelijke wijze te gebruiken om maximaal het geheel van de opgenomen doelstellingen die hen met toepassing van het voorliggend contract zijn opgelegd te vervullen.

    Art. 3. De overeenkomstsluitende partijen verbinden zich ertoe de principes van het paritair beheer na te leven. Het Beheerscomité en de verantwoordelijken voor het dagelijks bestuur treden op als echte partners.

    De overeenkomstsluitende partijen verbinden zich ertoe alles in het werk te stellen om gunstige voorwaarden te scheppen met het oog op de uitvoering van de wederzijdse verbintenissen die in deze overeenkomst zijn vastgelegd. Op dat vlak vormt het eerbiedigen van het voorafgaande overleg bedoeld in artikel 31 een kritische succesfactor.

    Indien de Kruispuntbank in het kader van een wettelijke opdracht moet samenwerken met een federale overheidsinstelling, verbindt de federale Staat zich ertoe alle acties te ondernemen om de samenwerking van de overheidsinstelling met de Kruispuntbank te waarborgen. Dit is in het bijzonder het geval voor alle betrokken federale overheidsinstellingen, onder meer de FOD Financiën en de FOD Justitie, voor wat betreft de uitvoering van artikel 5,

  11. , van deze bestuursovereenkomst, voor de federale overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie, bevoegd voor de ondersteuning inzake e-government van federale overheidsdiensten en programmatorische overheidsdiensten waarvan de taken zich niet in de sociale of gezondheidssector situeren, voor wat betreft de uitvoering van de artikelen 6, 4°, en 12, 5°, van deze bestuursovereenkomst, voor de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken voor wat betreft de uitvoering van de artikelen 8, 1°, e), en 9, 2°, van deze bestuursovereenkomst, voor de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie van de federale overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie voor wat betreft de uitvoering van de artikel 9, 2°, van deze bestuursovereenkomst, evenals voor het eHealth-platform, bevoegd voor de onderlinge elektronische dienstverlening en informatie-uitwisseling tussen alle actoren in de gezondheidszorg.

    Zowel de Kruispuntbank als de federale overheidsdienst zullen proactief reageren met name wanneer de samenwerking de overdracht van informatie vereist. Dit impliceert een voortdurend overleg tussen de federale overheidsdienst en de Kruispuntbank. Dit voortdurende overleg zal in werking gesteld worden op initiatief van de Kruispuntbank.

    HOOFDSTUK II. - Taken van de Kruispuntbank

    Art. 4. Voor de uitvoering van de haar bij wet opgelegde opdrachten heeft de Kruispuntbank de volgende taken:

  12. het uitwerken van een gemeenschappelijke visie inzake e-government in de sociale sector, met inbegrip van de aspecten informatieveiligheid en bescherming van de persoonlijke levenssfeer, het verrichten van studies voor het uitwerken van deze visie, het bepalen van een strategie voor het bereiken van deze visie, het uitdragen van deze visie en strategie, het bevorderen en opvolgen van de uitvoering van deze visie en strategie, en het ondersteunen van het beleid met het oog op het bevorderen en bewaken van de homogeniteit en consistentie van het beleid met deze visie en strategie;

  13. het concipiëren, ontwikkelen en beheren van een technisch en functioneel interoperabiliteitsframework tussen de actoren in de sociale sector, met inbegrip van de nodige normen, standaarden en basisarchitectuur voor de efficiënte inzet van informatie- en communicatietechnologie, dat de implementatie van de visie en strategie inzake e-government in de sociale sector, met inbegrip van de aspecten informatieveiligheid en bescherming van de persoonlijke levenssfeer, ondersteunt; tot dit interoperabiliteitsframework behoren

    1. een systeem voor het machtigen, organiseren en leiden van gestructureerde elektronische informatie-uitwisseling tussen de actoren in de sociale sector, met structureel ingebouwde maatregelen inzake preventieve controle op de naleving van de maatregelen inzake informatieveiligheid en bescherming van...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT