Koninklijk besluit houdende het beheer van het centraal erfrechtregister, de 1 mars 2018

Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

  1. uniek identificatienummer: het identificatienummer toegekend aan een natuurlijke persoon, in uitvoering van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen, of, bij gebreke hiervan, het identificatienummer in het bisregister, toegekend in uitvoering van artikel 4 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid, of, voor een rechtspersoon, zijn ondernemingsnummer bedoeld in artikel III.17 van het Wetboek Economisch recht;

  2. NABAN: de notariële aktebank, opgericht overeenkomstig artikel 18 van de wet van 16 maart 1803 tot regeling van het notarisambt, dat in werking zal treden bij koninklijk besluit ingevolge de artikelen 20 en 26 van de wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen;

  3. de verordening: de Verordening (EU) nr. 650/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2012 betreffende de bevoegdheid, het toepasselijke recht, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen en de aanvaarding en de tenuitvoerlegging van authentieke akten op het gebied van erfopvolging, alsmede betreffende de instelling van een Europese erfrechtverklaring;

  4. ECLI: de European Case Law identifier, de Europese standaard voor het uniek nummeren van rechterlijke uitspraken, vastgesteld door de Raad van Ministers van de Europese Unie, bevattende de landcode, de gerechtscode, het jaar en het nummer;

  5. register: het centraal erfrechtregister, zoals bedoeld in de artikelen 892/1 en volgende in boek III, titel I, hoofdstuk VII van het Burgerlijk Wetboek.

    Art. 2. § 1. De inschrijving in het register van de akte van erfopvolging en van het attest van erfopvolging, die wordt opgemaakt door een notaris overeenkomstig artikel 1240bis van het Burgerlijk Wetboek, en de inschrijving van de Europese erfrechtverklaring, die wordt opgemaakt door een notaris overeenkomstig artikel 68 van de verordening, alsmede de correcties, de wijzigingen, en de intrekkingen van deze Europese erfrechtverklaringen, gebeurt door de notaris, ten laatste 15 dagen na het verlijden van de akte, het opmaken van het attest of het afleveren van de Europese erfrechtverklaring.

    § 2. De inschrijving in het register van de verklaring van verwerping die wordt opgemaakt overeenkomstig artikel 784 van het Burgerlijk Wetboek, en de inschrijving van de verklaring van aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving die wordt opgemaakt overeenkomstig artikel 793 van het Burgerlijk Wetboek, gebeurt door de notaris, ten laatste 15 dagen na het verlijden van de akte houdende deze verklaring.

    § 3. De inschrijving in het register van de Europese erfrechtverklaring die wordt opgemaakt door de bevoegde gerechtelijke autoriteit overeenkomstig artikel 72, tweede lid, van de verordening, gebeurt door de griffier van het rechtscollege dat de beslissing heeft uitgesproken, ten laatste 15 dagen na de uitspraak.

    Art. 3. § 1. De inschrijving in het register gebeurt op de wijze bepaald door de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat en door middel van een bericht, waarvan de vorm wordt bepaald door de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat. De inschrijving van de Europese erfrechtverklaring bedoeld in artikel 2, § 3 gebeurt op basis van het formulier in bijlage.

    § 2. Het register bevat volgende gegevens geldend op het ogenblik van de inschrijving:

  6. van de erflater:

    1. naam en voorna(a)m(en);

    2. uniek identificatienummer;

    3. geboortedatum en -plaats;

    4. woonplaats;

    5. plaats en datum van overlijden;

  7. van de declarant, in geval van inschrijving van een verklaring overeenkomstig artikel 784 of artikel 793 van het Burgerlijk Wetboek:

    1. naam en voorna(a)m(en) in geval van een natuurlijke persoon, of, naam of benaming in geval van een rechtspersoon;

    2. rechtsvorm in geval van een rechtspersoon;

    3. uniek identificatienummer;

    4. geboortedatum en -plaats in geval van een natuurlijke persoon;

    5. woonplaatskeuze in geval van een verklaring overeenkomstig artikel 793 van het Burgerlijk Wetboek;

  8. de aard en de datum van de akte, het attest of de Europese erfrechtverklaring indien opgemaakt door een notaris, met aanduiding van het voorwerp van de verklaring in geval van inschrijving van een verklaring overeenkomstig artikel 784 of 793 van het Burgerlijk Wetboek;

  9. de aard en de datum van de beslissing houdende de Europese erfrechtverklaring indien opgemaakt door de rechtbank;

  10. de identificatie van de notaris, die de akte heeft verleden of het attest of de Europese erfrechtverklaring heeft opgemaakt, of het rechtscollege dat de Europese erfrechtverklaring heeft opgemaakt;

  11. in voorkomend geval de NABAN-referentie van de akte of de Europese erfrechtverklaring en bij gebreke het repertoriumnummer, of, voor de attesten van erfopvolging, de referentie van het kantoor;

  12. in voorkomend geval de ECLI-referentie van de beslissing houdende de Europese erfrechtverklaring en bij gebreke het repertoriumnummer.

    Art. 4. De Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat bewaart de gegevens van de inschrijving, met vermelding van de datum van inschrijving, tot dertig jaar na het overlijden van de persoon wiens gegevens bewaard werden.

    De Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat bewaart de gegevens van de toegangen tot het register tot 10 jaar na de toegang.

    Art. 5. § 1. De gegevens opgenomen in het centraal erfrechtregister zijn toegankelijk voor:

  13. de notarissen, de gerechtsdeurwaarders, de advocaten en de griffiers en magistraten bij de rechtscolleges, in functie van de uitoefening van hun ambt;

  14. de openbare overheden, de instellingen van openbaar nut indien de kennisneming noodzakelijk is voor de uitvoering van hun wettelijke opdrachten;

  15. eenieder, voor zover zij een rechtmatig belang kunnen aantonen. Het belang van de verzoeker is rechtmatig wanneer zijn rechten en verplichtingen getroffen worden door het overlijden van de erflater of door de erfkeuzes van de erfgerechtigden.

    § 2. De gegevens opgenomen in het centraal erfrechtregister worden geraadpleegd bij de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat, door middel van de door de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat ontwikkelde toepassing, aan de hand van een authentificatiemodule van de elektronische identiteitskaart of een passend systeem dat een gelijkwaardig beveiligingsniveau waarborgt.

    § 3. Het verzoek tot raadpleging bevat de volgende gegevens:

  16. naam en functie van de verzoeker, en het dossiernummer, in de gevallen bedoeld in § 1, 1° en 2° ;

  17. de gegevens van de verzoeker in de gevallen bedoeld in § 1, 3° :

    1. naam en voorna(a)m(en) in geval van een natuurlijke persoon, of, naam of benaming in geval van een rechtspersoon, met vermelding van de naam en voorna(a)m(en) van de natuurlijke persoon die optreedt namens deze rechtspersoon;

    2. rechtsvorm in geval van een rechtspersoon;

    3. uniek identificatienummer;

  18. datum van het verzoek tot raadpleging;

  19. de gegevens betreffende de natuurlijke persoon of rechtspersoon die het onderwerp is van de opzoeking:

    1. naam en voorna(a)m(en) in geval van een natuurlijke persoon, of, naam of benaming in geval van een rechtspersoon;

    2. rechtsvorm in geval van een rechtspersoon;

    3. uniek identificatienummer indien de verzoeker gemachtigd is dit te gebruiken. Indien de verzoeker niet gemachtigd is het identificatienummer te gebruiken, de geboortedatum en -plaats in geval van een natuurlijke persoon;

  20. het aan te tonen belang voor de verzoeker bedoeld in § 1, 3°.

    § 4. Elke persoon, wiens gegevens zijn opgenomen in het register, kan een aanvraag richten tot de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat om kennis te nemen van alle overheden, instellingen en personen die, gedurende de laatste zes maanden, zijn gegevens bij het centraal erfrechtregister hebben geraadpleegd, met uitzondering van de gegevens van de bestuurlijke en gerechtelijke overheden die belast zijn met de opsporing en bestraffing van misdrijven.

    Art. 6. § 1. Indien blijkt dat de in het bovenvermeld register opgenomen gegevens overeenkomstig de ter zake geldende wetgeving onvolledig of onjuist zijn, kan eenieder die een rechtmatig belang aantoont aan een notaris kosteloos de aanpassing van deze gegevens vragen.

    § 2. Indien de notarissen en diensten, die toegang hebben tot bovenvermeld register, hetzij onvolledige of onjuiste gegevens vaststellen, hetzij vaststellen dat een inschrijving of wijziging niet gebeurd is, hetzij een verzoek tot aanpassing overeenkomstig § 1 hebben ontvangen, melden zij dit aan de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat die de vereiste aanpassingen uitvoert na voorlegging van een rechtvaardiging. Wanneer de aanpassing een verbetering van de gegevens betreft, kan de notaris die de oorspronkelijke inschrijving heeft uitgevoerd, deze aanpassing uitvoeren na voorlegging van rechtvaardiging.

    Art. 7. § 1. De verklaringen van aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving worden bekendgemaakt door een mededeling in het Belgisch Staatsblad, binnen de 15 dagen na de inschrijving in het centraal erfrechtregister.

    De mededeling in het Belgisch Staatsblad kan betrekking hebben op de identificatie van de notaris, de datum van de akte houdende de verklaring, de datum van de inschrijving in het centraal erfrechtregister, de identificatie van de declarant met vermelding woonplaatskeuze en van zijn geboortedatum en geboorteplaats in geval van natuurlijke persoon, de identificatie van de erflater met vermelding van geboortedatum, geboorteplaats en woonplaats, en het verzoek aan de schuldeisers hun vorderingen over te maken naar de woonplaatskeuze overeenkomstig artikel 793, laatste lid van het Burgerlijk Wetboek. De taal van de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad gebeurt volgens de taal van de akte houdende de verklaring.

    § 2. De bekendmaking door een mededeling in het Belgisch Staatsblad gebeurt door de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat, op basis van de gegevens die worden...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT