Koninklijk besluit betreffende de voorwaarden voor het uitbaten van kansspelen en weddenschappen via informatiemaatschappij-instrumenten, de 25 octobre 2018

HOOFDSTUK I. - De regels betreffende de reclame

Artikel 1. Reclame voor kansspelen die via informatiemaatschappij-instrumenten door de houders van een vergunning klasse A+ of B+ worden uitgebaat, is uitsluitend toegelaten hetzij op de vergunde website waarop de kansspelen worden uitgebaat, hetzij door middel van gepersonaliseerde reclame in de zin van Boek VI of Boek XII van de Wetboek van economisch recht . De houders van een vergunning klasse A+ of B+ waken erover dat zij geen gepersonaliseerde reclame richten aan de personen aan wie de toegang tot kansspelen wordt verboden of ontzegd krachtens artikel 54 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers.

De houders van een vergunning klasse A+, B+ of F1+ zijn ertoe gehouden om de bepalingen van dit besluit te laten naleven.

Art. 2. § 1. Reclame voor kansspelen en weddenschappen die via informatiemaatschappij-instrumenten uitgebaat worden door de houders van een vergunning klasse A+, B+, F1+ mogen:

  1. de winstkansen niet overdrijven;

  2. geen spelverslaving veroorzaken of in stand houden, noch aanzetten tot overmatig spelen;

  3. geen gegevens over winst of winstkansen vermelden die niet gecontroleerd kunnen worden of die niet in overeenstemming zijn met de uitbetalingsratio aan de speler van het spel in kwestie;

  4. niet de indruk wekken dat winnen enkel afhankelijk zou zijn van de kennis van het spel;

  5. personen die spelen niet ophemelen, noch kritiek uitoefenen op degenen die niet spelen;

  6. geen persoon onder druk zetten als hij niet wenst deel te nemen aan het spel ;

  7. niet suggereren dat alle deelnemers grote bedragen zullen winnen;

  8. mogen niet de indruk wekken dat het spel een oplossing biedt voor financiële en persoonlijke problemen;

  9. niet de indruk wekken dat het spel een alternatief vormt voor werken en sparen;

  10. niet suggereren dat spelen een manier is om facturen en schulden te betalen;

  11. niet inspelen op de kwetsbaarheid van personen met financiële moeilijkheden of munt slaan uit hun financiële moeilijkheden;

  12. het volgende niet in beeld brengen:

    1. situaties waarin personen die deelnemen aan een kansspel of een weddenschap tegelijk alcoholische dranken en/of tabak gebruiken;

    2. verboden vormen van spelen, weddenschappen, loterijen of wedstrijden;

    3. inhoud met een gewelddadig karakter of die aanzet tot geweld, thema's met vernederende seksuele connotatie of illegale gedragingen;

  13. geen discriminatie uitdragen, in welke vorm dan ook;

  14. geen promotie maken voor leningen die kunnen worden aangegaan met de bedoeling te spelen noch zich aansluiten bij reclameboodschappen voor dergelijke leningen;

  15. geen sportlui of sportclubs vertonen die deelnemen aan weddenschappen of kansspelen;

  16. geen gebruik maken van de beelden, logo's, portretten, aanwijzingen of vermeldingen met betrekking tot de evenementen waarop gewed wordt zonder toestemming van de rechthebbenden.

    § 2. Reclame voor kansspelen of weddenschappen die via informatiemaatschappij-instrumenten uitgebaat worden door de houders van een vergunning klasse A+, B+ of F1+ moet een leeftijdsindicatie bevatten die de minimumleeftijd voor deelname aan deze kansspelen of weddenschappen aangeeft.

    § 3. Elke reclameboodschap voor kansspelen en weddenschappen die via informatiemaatschappij-instrumenten uitgebaat worden, bevat de volgende boodschap "Gok met mate!",wat ook de gebruikte drager is.

    De lettergrootte van een geschreven boodschap bedoeld in het vorige lid, is minimaal 4 % van de hoogte van de advertentieruimte en heeft als minimumwaarde 7 punten, zonder dat de lettertekens kleiner...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT