Koninklijk besluit betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur, de 19 juillet 2019

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1. Dit besluit voorziet in de gedeeltelijke omzetting van de richtlijn 2012/34/EU van het Europese Parlement en de Raad van 21 november 2012 tot instelling van één Europese spoorwegruimte.

Art. 2. Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder:

  1. "hogesnelheidstrein" : elke trein ontworpen voor hoge snelheden, vaak rijdend in eigen bedding, en bestaande uit specifiek zelfaangedreven materieel;

  2. "snelle reizigerstrein" : elke trein die kan rijden tegen de door de seininrichting toegelaten snelheid en die op de lijn een beperkt aantal haltes heeft;

  3. "trage reizigerstrein" : elke andere trein dan snelle reizigerstrein;

  4. "snelle goederentrein" : elke goederentrein die kan rijden tegen een snelheid van meer dan of gelijk aan 100 km/h;

  5. "trage goederentrein" : elke andere trein dan snelle goederentrein;

  6. "andere treinen" : elke dienst- of werktrein.

    HOOFDSTUK 2. - Spoorweginfrastructuurcapaciteit

    Art. 3. De in artikel 43, eerste lid, van de Spoorcodex bedoelde prioriteiten zijn de volgende:

    Op de hogesnelheidslijnen:

  7. de hogesnelheidstreinen;

  8. de snelle reizigerstreinen;

  9. de andere treinen.

    Op de lijnen hoofdzakelijk bestemd voor goederenvervoer:

  10. de snelle goederentreinen;

  11. de trage goederentreinen;

  12. de reizigerstreinen;

  13. de andere treinen.

    Op de lijnen hoofdzakelijk bestemd voor reizigersvervoer:

  14. de hogesnelheidstreinen en de snelle reizigerstreinen;

  15. de trage reizigerstreinen;

  16. de goederentreinen;

  17. de andere treinen.

    Op de gemengde lijnen :

  18. de hogesnelheidstreinen en de snelle reizigerstreinen;

  19. de trage reizigerstreinen en de snelle goederentreinen;

  20. de trage goederentreinen;

  21. de andere treinen.

    § 2. Wanneer de toepassing van de voorrangscriteria bedoeld in het eerste lid niet toelaat een capaciteit eerder aan een kandidaat dan aan een andere toe te wijzen, wijst de spoorweginfrastructuurbeheerder de capaciteit toe aan de kandidaat van wie de capaciteitsaanvraag het hoogste maandelijkse totaalbedrag aan retributie voor het gebruik oplevert op het totale gevraagde traject over de nationale spoorweginfrastructuur.

    Art. 4. In het kader van de toepassing van artikel 36 van de Spoorcodex, maakt de spoorweginfrastructuurbeheerder, in voorkomend geval, een raming van de behoefte aan reservecapaciteit die binnen de definitieve dienstregeling beschikbaar moet zijn om snel op te verwachten ad-hoc aanvragen voor capaciteit te kunnen reageren. Dit geldt ook in geval van overbelaste infrastructuur.

    Art. 5. De spoorweginfrastructuurbeheerder kan, wanneer hij specifieke spoorweginfrastructuur heeft aangeduid zoals bedoeld in artikel 38 van de Spoorcodex bij de verdeling van de infrastructuurcapaciteiten, voorrang geven aan dit type van verkeer.

    Art. 6. De in artikel 41 van de Spoorcodex bedoelde capaciteitsanalyse stelt de redenen van de overbelasting van de betrokken spoorweginfrastructuursectie(s) vast. De analyse duidt aan welke maatregelen op korte en/of middellange termijn kunnen worden genomen om het capaciteitsgebrek op te heffen.

    De analyse houdt rekening met onder meer de infrastructuur, de exploitatieprocedures, de aard van de verschillende diensten die worden geboden, en het effect van al deze factoren op de spoorweginfrastructuurcapaciteit.

    HOOFDSTUK 3. - Retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur

    Afdeling 1. - Algemene bepalingen

    Art. 7. § 1. De retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur dekt de volgende elementen:

  22. de toegang tot de spoorlijn of tot een sectie van de lijn en zijn gebruik;

  23. de toegang...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT