Kanselarij en Bestuur 12 JUNI 2019. - Beroepscommissie voor tuchtzaken van het statutaire gemeente-

12 JUNI 2019. - Beroepscommissie voor tuchtzaken van het statutaire gemeente-, provincie- en OCMW-personeel Intern reglement van de beroepscommissie voor tuchtzaken

Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

Gelet op het Provinciedecreet van 9 december 2005;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 tot vaststelling van de tuchtprocedure voor het statutaire personeel van het lokaal bestuur en tot vaststelling van de werking, de samenstelling en de vergoeding van de leden van de Beroepscommissie voor Tuchtzaken;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 tot vaststelling van de tuchtprocedure voor het statutaire provinciepersoneel,

HOOFDSTUK 1. - Toepassingsgebied

Artikel 1. Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  1. De Beroepscommissie:

    - is de commissie opgericht bij artikel 21 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 tot vaststelling van de tuchtprocedure voor het statutaire personeel van het lokaal bestuur en tot vaststelling van de werking, de samenstelling en de vergoeding van de leden van de Beroepscommissie voor Tuchtzaken;

    - is samengesteld uit een voorzitter, een assessor die in een gemeentebestuur, een provinciebestuur of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn werkt en een assessor-deskundige met bijzondere kennis van het tuchtrecht of van het administratief recht. Ze kunnen zich laten vervangen door een plaatsvervangend voorzitter, plaatsvervangend assessor die in een gemeentebestuur, een provinciebestuur of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn werkt en een plaatsvervangend assessor-deskundige met bijzondere kennis van het tuchtrecht of van het administratief recht;

    - behandelt de beroepen, vermeld in artikel 214 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en artikel 135 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, die worden ingesteld door het statutaire personeelslid van de gemeente, de provincie, het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, de autonome verzorgingsinstelling, de welzijnsvereniging en het autonoom gemeente- en provinciebedrijf tegen een opgelegde tuchtstraf of een preventieve schorsing;

    - vergadert, beraadslaagt en beslist over de beroepen die bij haar worden ingediend op de plaats en datum die de voorzitter bepaalt;

    - heeft als adres: het Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88, 1000 Brussel.

  2. De griffie:

    - biedt administratieve ondersteuning aan de Beroepscommissie;

    - is samengesteld uit personeelsleden van het Agentschap Binnenlands Bestuur, opgericht bij artikel 17, § 1, 4°, van het besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie. De leidend ambtenaar van dat agentschap duidt een griffier en plaatsvervangende griffiers aan.

  3. De griffier:

    - stelt de agenda van de vergaderingen van de Beroepscommissie op onder het gezag van de voorzitter;

    - maakt tijdens de zitting het proces-verbaal van de hoorzittingen op en zorgt voor de ondertekening ervan;

    - is belast met het verwerken en bewaren van de stukken van de Beroepscommissie;

    - verstrekt afschriften en uittreksels van de beslissingen van de Beroepscommissie en verklaart ze voor eensluidend;

    - gedraagt zich loyaal bij de uitoefening van zijn taken.

  4. Schriftelijk: elke vorm van kennisgeving of elektronische verwerking van gegevens die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT