9 JULI 2010. - Decreet betreffende het onderwijs XX (1)

Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Decreet betreffende het onderwijs XX.

HOOFDSTUK I. - Inleidende bepalingen

Artikel I.1. Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

HOOFDSTUK II. - Basisonderwijs

Afdeling I. - Decreet basisonderwijs

Art. II.1. In artikel 2, § 2, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, vervangen bij het decreet van 22 juni 2007, wordt de zinsnede « artikel 27, § 4 » vervangen door de zinsnede « artikel 27quater, ».

Art. II.2. In artikel 3 van hetzelfde decreet worden in punt 8°, de woorden « zoals dit berekend werd op basis van de laatst uitgevoerde volkstelling en vastgesteld door het Nationaal Instituut voor de Statistiek » vervangen door de woorden « zoals berekend door de federale instantie die bevoegd is voor de coördinatie van de openbare statistiek en zoals dat op 1 februari van het schooljaar voorafgaand aan de start van de zesjaarlijkse periodes voor scholengemeenschappen, vermeld in artikel 125quinquies, § 2, beschikbaar is ».

Art. II.3. Aan artikel 13 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 20 maart 2009, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1°in artikel 13, § 1, 2°, wordt tussen de woorden « heeft » en « is » de volgende zinsnede gevoegd :

of de school waar de betrokken leerling zich aanbiedt

;

2° er wordt een § 2bis ingevoegd, die luidt als volgt :

§ 2bis. In afwijking van § 1, 1°, bepaalt de Vlaamse Regering wanneer een leerling geacht wordt voldoende aanwezig te zijn, wanneer de school overeenkomstig artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs, in het deeltijds kunstonderwijs en in het onderwijs voor sociale promotie erkend, gefinancierd of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, over een afwijkende uurregeling beschikt.

.

Art. II.4. Artikel 18 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten van 13 juli 2001 en 20 maart 2009, wordt vervangen door wat volgt :

Art. 18. § 1. In afwijking van artikel 13, § 1, kan een leerling die 5 jaar wordt vóór 1 januari van het lopende schooljaar in het gewoon lager onderwijs ingeschreven worden indien hij aan een van de volgende voorwaarden voldoet :

1° het voorgaande schooljaar ingeschreven zijn geweest in een door de Vlaamse Gemeenschap erkende Nederlandstalige school voor kleuteronderwijs en gedurende die periode ten minste 185 halve dagen aanwezig zijn geweest;

2° voldoen aan de proef zoals bepaald in artikel 13, § 1, 2°.

Na kennisneming van en toelichting bij de adviezen van de klassenraad en van het CLB, nemen de ouders een beslissing over de inschrijving.

§ 2. De in § 1 gestelde voorwaarden zijn niet van toepassing op leerlingen die worden ingeschreven in Franstalige scholen in de rand- en taalgrensgemeenten die deel uitmaken van het Nederlandse taalgebied.

§ 3. In afwijking van § 1, 1°, bepaalt de Vlaamse Regering wanneer een leerling geacht wordt voldoende aanwezig te zijn, wanneer de school overeenkomstig artikel 8 van het besluit van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs, in het deeltijds kunstonderwijs en in het onderwijs voor sociale promotie erkend, gefinancierd of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, over een afwijkende uurregeling beschikt.

§ 4. In afwijking van artikel 13, § 4, kan een leerling die 5 jaar wordt vóór 1 januari van het lopende schooljaar in het buitengewoon lager onderwijs ingeschreven worden.

Na kennisneming van en toelichting bij de adviezen van de klassenraad en van het CLB, nemen de ouders een beslissing over de inschrijving.

§ 5. De leerling die 5 jaar wordt vóór 1 januari van het lopende schooljaar en die in het lager onderwijs wordt ingeschreven, is onderworpen aan de leerplicht.

.

Art. II.5. In artikel 28 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten van 13 juli 2001, 10 juli 2003 en 7 juli 2006, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° in § 1 wordt het punt 6° opgeheven;

2° in § 1 en § 2 wordt het woord « eerste » opgeheven.

Art. II.6. In artikel 35, § 2, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 13 juli 2001, worden de woorden « buitengewoon onderwijs » telkens vervangen door de woorden « buitengewoon basisonderwijs ».

Art. II.7. In artikel 37, § 4, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij decreet van 28 juni 2002, wordt het woord « eerste » opgeheven.

Art. II.8. In artikel 112bis van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 8 mei 2009, worden tussen de woorden « in het schooljaar 2009-2010 » en het woord « geen » de woorden « en het schooljaar 2010-2011 » ingevoegd.

Art. II.9. Artikel 115 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 22 juni 2007, wordt vervangen door wat volgt :

Art. 115. § 1. Scholen, vestigingsplaatsen, niveaus of types die op de teldag, zoals bepaald in artikel 114, § 1, niet aan de voor hen geldende rationalisatienormen of behoudsnormen voldoen, blijven gesubsidieerd of gefinancierd als op de vorige teldag de volgende voorwaarden vervuld waren :

1° de school in haar geheel voldeed aan de rationalisatienormen of behoudsnormen;

2° elke vestigingsplaats, elk niveau, elk type van de school en elk type van de vestigingsplaatsen voldeden aan de voor hen geldende rationalisatienormen of behoudsnormen.

§ 2. Scholen, vestigingsplaatsen, niveaus of types die op de teldag, zoals bepaald in artikel 114, § 2, niet aan de voor hen geldende rationalisatienormen of behoudsnormen voldoen blijven gesubsidieerd of gefinancierd als op de eerste schooldag van februari van het voorgaande schooljaar de volgende voorwaarden vervuld waren :

1° de school in haar geheel voldeed aan de rationalisatienormen of behoudsnormen;

2° elke vestigingsplaats, elk niveau, elk type van de school en elk type van de vestigingsplaatsen voldeden aan de voor hen geldende rationalisatienormen of behoudsnormen.

.

Art. II.10. In artikel 125decies, § 1, van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 10 juli 2003 en gewijzigd bij de decreten van 4 juli 2008, 20 maart 2009 en 8 mei 2009, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° punt 2°, ingevoegd bij het decreet van 20 maart 2009 en impliciet opgeheven bij decreet van 8 mei 2009, wordt opnieuw ingevoegd, als volgt :

2° de inhoud en de toepassing van de engagementsverklaring vermeld in artikel 37;

;

2° er wordt een punt 6° toegevoegd, dat luidt als volgt :

6° de overdracht naar een andere scholengemeenschap van punten voor het voeren van een zorgbeleid verkregen op basis van artikel 125duodecies1, § 1, op voorwaarde dat een school op basis van artikel 125quinquies, § 4ter, 1° en 2°, de scholengemeenschap verlaat en toetreedt tot de scholengemeenschap naar waar de punten voor het voeren van een zorgbeleid worden overgedragen.

.

Art. II.11. In hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk XIIter, Dringende maatregelen in het kader van de capaciteitsproblematiek, bestaande uit de artikelen 173ter, 173quater, en 173quinquies, ingevoegd, dat luidt als volgt :

Hoofdstuk XIIter. Dringende maatregelen in het kader van de capaciteitsproblematiek

Art. 173ter. § 1. In afwijking van artikel 102, § 1, kan de regering, buiten de gevallen zoals bedoeld in artikel 100, in gemeenten met een bevolkingsdichtheid van meer dan 1500 inwoners per km2 een nieuwe school voor gewoon basisonderwijs per 1 september in de financierings- of subsidieregeling opnemen als aan de volgende cumulatieve voorwaarden voldaan is :

1° op de eerste schooldag van oktober van het oprichtingsjaar bereikt de school de door de regering vastgestelde programmatienormen;

2° de school is gelegen op afstand van minimaal 250 meter van elke andere school of vestigingsplaats voor gewoon kleuter-, lager, of basisonderwijs van dezelfde groep;

3° de school wordt niet opgericht op hetzelfde of een aangrenzend kadastraal perceel waar reeds een bestaande gefinancierde of gesubsidieerde school of vestigingsplaats voor gewoon kleuter-, lager, of basisonderwijs van dezelfde groep gevestigd is.

§ 2. In afwijking van artikel 3, 8°, wordt in § 1 onder de « bevolkingsdichtheid » verstaan « de bevolkingsdichtheid zoals deze berekend werd door de federale instantie die bevoegd is voor de coördinatie van de openbare statistiek en zoals dat op de eerste schooldag van februari voorafgaand aan de start van het schooljaar beschikbaar is ».

Art. 173quater . § 1. Voor de scholen voor gewoon basisonderwijs die op basis van artikel 132, § 1, tellen worden er bijkomende lestijden volgens de schalen toegekend op de eerste schooldag van oktober van het lopende schooljaar of worden er lestijden afgetrokken van de lestijden volgens de schalen zoals berekend op basis van artikel 132, § 1, op voorwaarde dat de scholen liggen in gemeenten die aan de volgende cumulatieve voorwaarden voldoen :

1° a) ofwel gelegen zijn in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest op voorwaarde dat dit gewest een totale bevolkingsaangroei kent van meer dan 4000 personen zoals berekend door de federale instantie die bevoegd is voor de coördinatie van de openbare statistiek en zoals dat op de eerste schooldag van februari voorafgaand aan de start van het schooljaar gepubliceerd is op de website van deze federale overheidsdienst in de statistiek « loop van de bevolking »;

b) ofwel gelegen zijn in administratieve arrondissementen van het Vlaamse Gewest die een totale bevolkingsaangroei kennen van meer dan 4000 personen zoals berekend door de federale instantie die bevoegd is voor de coördinatie van de openbare statistiek en zoals dat op de eerste schooldag van februari voorafgaand aan de start van het schooljaar gepubliceerd is op de website van deze federale overheidsdienst in de statistiek « loop van de bevolking »;

2° voor het schooljaar (X, X+1) moet de totale aangroei van het aantal regelmatige leerlingen gewoon basisonderwijs die ingeschreven waren in de scholen op het grondgebied van deze gemeenten op de eerste schooldag van februari van het kalenderjaar X minstens 240 leerlingen bedragen ten...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT