Eerste beheerscontract tussen de Belgische Staat en de Belgische Investeringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden NV, de 1 avril 2014

TITEL 1. - Bijzondere regels en voorwaarden volgens dewelke BIO haar maatschappelijk doel nastreeft

Artikel 1. - Juridisch en politiek kader

BIO werd opgericht bij notariële akte op 8 december 2001 verleden voor notaris Johan Kiebooms te Antwerpen, in toepassing van de wet van 3 november 2001 tot oprichting van de Belgische Investeringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden en tot wijziging van de wet van 21 december 1998 tot oprichting van de "Belgische Technische Coöperatie" in de vorm van een vennootschap van publiek recht, zoals gewijzigd door de programmawet van 24 december 2002, de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen en door de wet van 20 januari 2014 tot wijziging van de wet van 3 november 2001 tot oprichting van de Belgische Investeringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden (BIO). De voornoemde wet van 3 november 2001, zoals gewijzigd door de hierboven opgesomde daaropvolgende wetten, wordt hierna de "BIO Wet" genoemd.

Het onderhavige Beheerscontract wordt afgesloten overeenkomstig artikel 4bis tot sexies van de BIO wet.

Dit beheerscontract past in het kader van de basisdoelstellingen en -principes van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking, zoals bepaald in de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking en de BIO wet, het regelgevend kader, de strategienota's (in het bijzonder de "Strategienota voor de Sector Landbouw en Voedselzekerheid" en de bijhorende analysetabel) en de internationale verbintenissen die door de Belgische Staat inzake Ontwikkelingssamenwerking werden aangegaan.

Art. 2. - Opdrachten, waarden en principes van de interventies van BIO

2.1. Opdracht : investeren voor ontwikkeling

Overeenkomstig de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking en artikel 3 § 1 van de BIO Wet, heeft BIO als opdracht bij te dragen tot de duurzame menselijke ontwikkeling in de ontwikkelingslanden, door de privésector te ondersteunen via de Gekwalificeerde Ondernemingen in die landen, waarvan sprake in artikel 2.2, door middel van investeringen en andere, complementaire ondersteuningsmechanismen (waaronder subsidies).

2.2. Gekwalificeerde Ondernemingen

De Gekwalificeerde Ondernemingen voor tussenkomsten van BIO zijn de private ondernemingen die tot dehieronder opgesomde categorieën behoren.

Vanaf de inwerkingtreding van het onderhavige Beheerscontract zal de Raad van Bestuur van BIO erop toezien een evenwicht te bewaren in de samenstelling van haar investeringsportfolio met betrekking tot deze categorieën. Met het oog op een regelmatige controle van dit evenwicht wordt een overzicht van de financieringsdossiers, opgesplitst per categorie Gekwalificeerde Ondernemingen, overgemaakt aan het Investeringscomité van BIO bij elke vergadering van dit comité vanaf het ogenblik waarop deze door het Screeningcomité van BIO ontvankelijk worden verklaard.

(1) MKMO's in ontwikkelingslanden

Overeenkomstig de BIO Wet en de statuten heeft BIO tot maatschappelijk doel rechtstreeks of onrechtstreeks te investeren (onder meer via de kanalen beschreven in artikel 4.2 van dit Beheerscontract) in de ontwikkeling van MKMO's in ontwikkelingslanden in het belang van de economische en sociale vooruitgang van deze landen.

De MKMO's waarop de interventies van BIO zich richten, zijn Ondernemingen in ontwikkelingslanden die de maxima met betrekking tot jaaromzet en balanstotaal zoals vastgelegd door de Europese Commissie voor de definitie van "micro-, kleine en middelgrote ondernemingen (MKMO)" niet bereiken. De geldende definitie is die van de Europese Commissie in haar aanbeveling van 6 mei 2003 (2003/361/EC) en de relevante maxima zijn momenteel :

- jaaromzet : maximaal EUR 50 miljoen (of het equivalent in lokale munt); en

- balanstotaal : maximaal EUR 43 miljoen (of het equivalent in lokale munt).

(2) Ondernemingen uit de sociale economie in ontwikkelingslanden

De interventies van BIO zijn eveneens gericht op Ondernemingen uit de sociale economie. Sociale economie omvat economische activiteiten uitgeoefend door hoofdzakelijk coöperatieve vennootschappen, mutualiteiten en verenigingen waarvan de opdracht de volgende kenmerken vertoont :

- het doel is dienstverlening aan de leden of aan de gemeenschap, eerder dan winst;

- beheersautonomie;

- democratische besluitvorming;

- personen en werk primeren op kapitaal bij de verdeling van de inkomsten;

- financieel evenwicht.

(3) Ondernemingen actief op het gebied van energie en de strijd tegen klimaatverandering

Tot het maatschappelijke doel van BIO behoort eveneens investeren in Ondernemingen (met inbegrip van publiek-private-projecten) actief in het domein van energie en in Ondernemingen die projecten ontwikkelen die kunnen bijdragen tot de strijd tegen klimaatverandering in de ontwikkelingslanden of tot een betere energie-efficiëntie.

(4) Ondernemingen die basisdiensten verstrekken aan de bevolking

BIO kan ten slotte investeren in Ondernemingen (met inbegrip van publiek-private-projecten) die tot doel hebben basisdiensten te verstrekken aan de bevolking in de ontwikkelingslanden.

De bedoelde basisdiensten zijn onder meer de toegang tot financiële basisdiensten, tot gezondheidszorg, tot onderwijs, tot huisvesting, tot water en tot basisinfrastructuur.

2.3. Waarden

Overeenkomstig de hoofdstukken 2 en 3 van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking verbindt BIO zich ertoe de basiswaarden van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking te respecteren en te promoten. Daartoe zal BIO met name :

- een aanpak ontwikkelen gebaseerd op respect voor de mensenrechten overeenkomstig artikel 11, § 1, 1° van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;

- een ontwikkeling bevorderen die de drie dimensies van duurzame ontwikkeling verenigt : de sociale dimensie, de milieudimensie en de economische dimensie binnen de grenzen van de planeet, overeenkomstig artikel 11, § 2, 2° van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;

- gelijke kansen in de praktijk brengen, onder meer op het gebied van gender, overeenkomstig artikel 11 § 2 1° van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;

- de principes van inclusieve en duurzame groei onderschrijven, overeenkomstig de artikelen 3, 5 en 6 van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;

- de principes van goed bestuur onderschrijven, overeenkomstig artikel 4 van de wet van 19 maart 2013 betreffende Belgische Ontwikkelingssamenwerking;

- een coördinatie en coherentie verzekeren met de andere programma's van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking, overeenkomstig artikel 13 van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking.

2.4. Interventieprincipes

De volgende basisprincipes zijn van toepassing op elke interventie van BIO :

(1) Ontwikkelingscriteria

Overeenkomstig artikel 8, § 2 van de BIO Wet worden de interventies van BIO geëvalueerd op basis van de criteria gedefinieerd door het DAC van de OESO, zoals bedoeld in artikel 32 van de wet betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking van 19 maart 2013, met name de relevantie, de effectiviteit, de efficiëntie, de levensvatbaarheid, de impact en de duurzaamheid.

Elke financieringsbeslissing vereist een uitdrukkelijke rechtvaardiging op basis van die criteria.

(2) Milieuaspecten, sociale aspecten en goed bestuur ("ESG")

BIO zal een beleid van waakzaamheid uitwerken voor met betrekking tot de milieuaspecten, sociale aspecten en aspecten van goed bestuur, dat zij zal toepassen op al haar financieringen teneinde het duurzame karakter van haar interventies te waarborgen :

- op sociaal vlak zal BIO in het kader van haar interventies toezien op het waardige, productieve en duurzame karakter van de banen die worden gecreëerd. BIO zal eisen dat de fundamentele sociale rechten worden nageleefd zoals die zijn bepaald in de basisconventies en de Waardig Werk Agenda van de Internationale Arbeidsorganisatie;

- wat de gelijkheid tussen mannen en vrouwen betreft, zal BIO bovendien in al haar investeringen een voluntaristisch en systematisch beleid voeren;

- wat het milieu betreft, worden alle investeringen beoordeeld vanuit het oogpunt van het respect voor de bescherming of het behoud van het milieu;

- op het vlak van goed bestuur zal BIO de principes van goed bestuur promoten overeenkomstig de internationale standaarden en zal zij van de Portfoliovennootschappen eisen dat zij de geldende boekhoudkundige en fiscale wetgeving naleven naar de geest en de letter.

(3) Marktvoorwaarden

BIO heeft niet tot taak de markt te vervangen, maar deze aan te vullen. Daarom moeten de interventies van BIO de marktvoorwaarden naleven en mogen zij niet tot een verstoring van de markt leiden.

(4) Additioneel karakter

BIO moet zich ervan vergewissen dat haar interventies additioneel zijn. Dat betekent dat BIO slechts mag tussenkomen indien, voor een gegeven financiering :

- de privé-investeerders het laten afweten;

- de interventies van de privé-investeerders onvoldoende zijn om aan de behoeften van het project tegemoet te komen;

- de privé-investeerders alleen financieringen bieden tegen voorwaarden die niet aangepast zijn aan de behoeften van de Onderneming;

- BIO door de kenmerken van haar interventie een specifieke rol vervult, met name (maar niet alleen) de rol van katalysator voor de mobilisatie van een bijkomende financiering.

(5) Ongebonden tussenkomsten

Overeenkomstig artikel 14 van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking respecteert BIO de principes van ongebonden Officiële Ontwikkelingshulp zoals aanbevolen door het DAC van de OESO. Het maatschappelijke doel van BIO beoogt in het bijzonder de ontwikkeling van Ondernemingen in ontwikkelingslanden in het belang van de economische en sociale vooruitgang van deze landen.

(6) Rentabiliteit

Wanneer BIO een investeringsvoorstel beoordeelt, streeft zij een evenwicht na tussen de relevantie van haar...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT