Internationaal Verdrag betreffende de meting van schepen, 1969. (NOTA: Vertaling>, de 4 août 1976

Artikel 1. Algemene verplichting krachtens het Verdrag.De Verdragsluitende Regeringen verbinden zich uitvoerig te geven aan de bepalingen van dit Verdrag en van de daarbij behorende Bijlagen die geacht worden een integrerend deel te vormen van dit Verdrag. Elke verwijzing naar dit Verdrag sluit een gelijktijdige verwijzing naar de Bijlagen in zich.

Art. 2. Begripsomschrijvingen.Voor de toepassing van dit Verdrag wordt, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald, verstaan onder:1. "voorschriften": de voorschriften opgenomen in de Bijlagen behorende bij dit Verdrag;2. "Administratie": de regering van de Staat wiens vlag het schip voert;3. "internationale reis": een zeereis van een land waarop dit Verdrag van toepassing is, naar een buiten dat land gelegen haven of omgekeerd. Te dien einde wordt elk gebied voor welks internationale betrekkingen een Verdragsluitende Regering verantwoordelijk is of waarover de Verenigde Naties als gezagsorgaan het beheer uitoefenen, als een afzonderlijk land beschouwd;4. "bruto-tonnenmaat": de maat van de totale inhoud van een schip vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van dit Verdrag;5. "netto-tonnenmaat": de maat van de nuttige capaciteit van een schip vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van dit Verdrag;6. "nieuw schip": een schip waarvan de kiel is gelegd of waarvan de bouw zich in een soortgelijk stadium van aanbouw bevindt op of na de datum van inwerkingtreding van dit Verdrag;7. "bestaand schip": een schip dat niet een nieuw schip is;8. "lengte": 96 pct. van de lengte van de lastlijn op 85 pct. van de kleinste holte naar de mal gemeten vanaf de bovenzijde van de kielplaat, dan wel de lengte van de voorzijde van de voorsteven tot aan de hartlijn van de roerkoning op deze lastlijn gemeten, indien deze laatste lengte groter is. Bij schepen die met stuurlast zijn ontworpen, moet de lastlijn waarop deze lengte wordt gemeten, evenwijdig aan de constructiewaterlijn worden genomen;9. "Organisatie": de Intergouvernementele Maritieme Consultatieve Organisatie.

Art. 3. Toepasselijkheid.1. Dit Verdrag is van toepassing op de volgende schepen, die internationale reizen maken:a) schepen die zijn geregistreerd in landen waarvan de regering een Verdragsluitende Regering is;b) schepen die zijn geregistreerd in gebieden waarop dit Verdrag krachtens artikel 20 eveneens van toepassing is;c) niet-geregistreerde schepen die de vlag voeren van een Staat waarvan de regering een Verdragsluitende Regering is.2. Dit Verdrag is van toepassing op:a) nieuwe schepen;b) bestaande schepen die veranderingen of wijzigingen ondergaan welke door de Administratie worden geacht een aanzienlijke afwijking te vormen van hun bestaande bruto-tonnenmaat;c) bestaande schepen, indien de eigenaar zulks verlangt; end) alle bestaande schepen, twaalf jaar na de datum van inwerkingtreding van dit Verdrag, met dien verstande dat deze schepen met uitzondering van de in de alinea's b en c van dit lid bedoelde, hun alsdan bestaande tonnenmaten behouden voor de toepassing van de daarmee verbandhoudende bepalingen van andere bestaande internationale verdragen.3. Van bestaande schepen waarop dit Verdrag overeenkomstig het bepaalde onder c van lid 2 van dit artikel is toegepast, kunnen de tonnenmaten vervolgens niet worden vastgesteld overeenkomstig de bepalingen die door de Administratie op schepen die internationale reizen maken, werden toegepast, voor de datum van inwerkingtreding van dit Verdrag.

Art. 4. Uitzonderingen.1. Dit Verdrag is niet van toepassing op:a) oorlogsschepen, enb) schepen met een lengte van minder dan 24 m (79 voet).2. Geen der bepalingen van dit Verdrag is van toepassing op schepen die uitsluitend varen op:a) de Grote Meren van Noord-Amerika en de rivier Sint-Laurens niet verder oostelijk dan de loxodroom getrokken van Cap des Rosiers naar West Point op het eiland Anticosti en van de noordzijde van het eiland Anticosti tot de meridiaan van 63 westerlengte;b) de Kaspische Zee; ofc) de Rio de la Plata en de rivieren Parana en Uruguay niet verder oostelijk dan tot de loxodroom getrokken van Punta Rasa (Cabo San Antonio) in Argentini naar Punta del Este in Uruguay.

Art. 5. Overmacht.1. Een schip dat op het ogenblik van het vertrek voor een reis niet is onderworpen aan de bepalingen van dit Verdrag, mag niet wegens afwijking van de voorgenomen reis ten gevolge van slecht weer of enige andere vorm van overmacht, aan deze bepalingen worden onderworpen.2. Bij toepassing van de bepalingen van dit Verdrag houden de Verdragsluitende Regeringen behoorlijk rekening met elke afwijking van de route of elke vertraging door een schip ondervonden ten gevolge van slecht weer of enige andere vorm van overmacht.

Art. 6. Vaststelling van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT